The Counterword in Text Revision and Rewriting Processes

Authors

  • Renilson José Menegassi Universidade Estadual de Maringá (UEM)
  • Nayara Emidio de Lima Universidade Estadual de Maringá (UEM)

DOI:

https://doi.org/10.5433/2237-4876.2018v21n3p208

Keywords:

counterword, revision and rewriting, school abstract

Abstract

In this study, we aim investigate how ‘counterword’ is built within written discourses of students and how the revision and rewriting processes can contribute towards 'counterword' manifestation in texts produced in a teaching situation. For that achievement, we are based on the dialogic concept in language learning process (BAKHTIN, 2003; BAKHTIN/VOLOCHINOV, 2010) and in the considerations on revision and rewriting processes (MENEGASSI, 1998; JESUS, 2004; RUIZ, 2010). In the study, we analyzed the written textual production process of the discursive genre school abstract, produced by students, considering: a) the orientations present in the command of production; b) the first version of the student's text; c) corrections made in the teacher review process; d) the second version of the text produced. The analysis showed transformations of “other’s word” into “mine word” and the contributions of the teacher's correction to students textual production and to ‘counterword’ manifestation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Renilson José Menegassi, Universidade Estadual de Maringá (UEM)

Doutor em Letras pela Universidade Estadual Júlio de Mesquita Filho (UNESP- Assis), com investigação sobre os processos de revisão e reescrita em textos de alunos do curso de Letras. Atua na graduação em Letras da Universidade Estadual de Maringá e no Programa de Pós-Graduação em Letras da mesma instituição.

Nayara Emidio de Lima, Universidade Estadual de Maringá (UEM)

Mestranda em Letras pela Universidade Estadual de Maringá (UEM), com atuação na linha de pesquisa “Ensino-Aprendizagem de Línguas”. Graduada em Letras pela Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR) - Campus de Campo Mourão.

References

BAKHTIN. M. Estética da criação verbal. Introdução e tradução Paulo Bezerra. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

BAKHTIN/VOLOCHÍNOV, M. Marxismo e filosofia da linguagem. 12. ed. São Paulo: Hucitec, 2010.

BRAGAGNOLLO, R. M. A produção textual do gênero resumo escolar. In: ANTONIO, J. D.; NAVARRO, P. (Org.). Gêneros textuais em contexto de vestibular. Maringá: Eduem, 2017.

CEREJA, W. R.; MAGALHÃES, T. C. Português: linguagens. 7. ed. reform. São Paulo: Saraiva, 2012.

JESUS, C. A. de. Reescrevendo o texto: a higienização da escrita. In: CHIAPPINI, L. (Coord.). Aprender e ensinar com textos. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2004. p.99-117.

MENEGASSI, R. J. Da revisão à reescrita de textos: operações e níveis linguísticos na construção do texto. 1998. 265 f. Tese (Doutorado)-Programa de Pós-Graduação em Letras, Universidade Estadual Paulista - Faculdade de Ciências e Letras de Assis, Assis, 1998.

_____. Conceitos bakhtinianos na prova de redação. Revista Línguas e Letras. Ed. Especial XIX CELLIP, primeiro semestre de 2011. Disponível em: <http://e-revista.unioeste.br/index.php/linguaseletras/article/view/5487/4179>. Acesso em: 15 abr. 2018.

MENEGASSI, R. J.; GASPAROTTO, D. M. Revisão textual-interativa: aspectos teórico-metodológicos. Revista Domínios de Linguagem. v. 10, n.3, p. 1019-1045, 2016. Disponível em: http://www.seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem /article/view/33021. Acesso em: 28 mai. 2018.

RUIZ, E. D. Como corrigir redações na escola: uma proposta textual-interativa. 1. ed.1. Reimp. São Paulo: Contexto, 2010. p.33-57.

SERAFINI, M. T. Como escrever textos. Tradução Maria Augusta Barros de Mattos, Adaptação Ana Luísa Marcondes Garcia. Rio de Janeiro: Globo, 1987.

STELLA, P. R. Palavra. In: BRAIT, B. (Org.). Bakhtin: conceitos-chave. 5. ed. São Paulo: Contexto, 2007, p. 177-190.

Published

2018-03-04

How to Cite

MENEGASSI, Renilson José; LIMA, Nayara Emidio de. The Counterword in Text Revision and Rewriting Processes. Signum: Estudos da Linguagem, [S. l.], v. 21, n. 3, p. 208–327, 2018. DOI: 10.5433/2237-4876.2018v21n3p208. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/34711. Acesso em: 26 dec. 2024.