On the Reflective Accounts of Supervised Teacher Training in Portuguese Language: the question of the utterance pattern

Authors

  • João de Deus Leite Universidade Federal do Tocantins/Câmpus Araguaína
  • Cármen Agustini Atualmente é professora associada na Universidade Federal de Uberlândia.

DOI:

https://doi.org/10.5433/2237-4876.2018v21n3p346

Keywords:

Written utterance, Supervised Teacher Training, Utterance Pattern

Abstract

In the light of Benveniste’s theorizations on written utterance, we aim at discussing and analyzing how students in Portuguese language and literature from a federal institution produces their "reflective accounts" of supervised teacher training. We take into account that, at the time of writing, the student, as a speaker, must deal with the implicit and explicit coercions of the "reflective account" genre, which is part of the "final report" genre, and with the coercions of "discourse situation", based on the contingency of the classroom. In this way, through writing, the students (re)elaborate their experience of supervised teacher training, given the process of metaphorization, which is composed of three distinct periods that constitute the narrativity of the experience: the period of the fact lived, the period of writing and the period of reading. The analyses, based on discursive decoupage , show the scatter points of the student’s writing, since, in reporting the allegedly successful experience in supervised teacher training, points of contradiction mark the student’s utterance pattern of written statements, denoting clearly the student’s process of identification with certain spaces of interpretation that the utterance pattern implies.

Author Biographies

João de Deus Leite, Universidade Federal do Tocantins/Câmpus Araguaína

Graduou-se, no Curso de Letras/Português, pela Universidade Estadual de Montes Claros (2007) e pós-graduou-se, em nível de mestrado (2010) e de doutorado (2015), pela Universidade Federal de Uberlândia. Tem trabalhado, neste momento específico de sua produção acadêmica, a relação teórico-analítica acerca da tríade: Discurso pedagógico, identidade/identificação, sujeito (enfocando a posição discursivo-enunciativa de professor). É membro do Grupo de Pesquisa e Estudos em Linguagem e Subjetividade (GELS) e do Grupo de Estudos em Línguagem e Psicanálise (GELP). Realizou, como atividade integrante de seu doutoramento, Estágio Sanduíche no Exterior no Instituto Politecnico de Leiria (IPL) sob a orientação da Profa. Dra. Susana Nunes e do Prof. Luís Felipe Tomás Barbeiro.

Cármen Agustini, Atualmente é professora associada na Universidade Federal de Uberlândia.

possui graduação em Licenciatura em Letras pela Universidade Estadual Paulista (1996), mestrado em Lingüística pela Universidade Estadual de Campinas (1999) e doutorado em Lingüística pela Universidade Estadual de Campinas (2003). Atualmente é professora associada na Universidade Federal de Uberlândia, atuando na graduação e na pós-graduação. Pesquisa na área de Linguística, particularmente em enunciação, semântica e história das Idéias Linguísticas. Lidera o Grupo de Pesquisa e Estudos em Linguagem e Subjetividade, fundado em 2005. No momento, desenvolve o projeto de pesquisa "O projeto de Linguística Geral de Émile Benveniste".

References

AGUSTINI, C.; LEITE, J. A relação entre teoria e prática no Estágio Supervisionado em Língua Portuguesa: uma abordagem enunciativa. ReVEL, edição especial n. 11, 2016. Disponível em: www.revel.inf.br. Acessado em 03.mar.2017.

GRANGER, G. G. Objet, structure et significations. In: Revue Internationale de philosophie, 73-74, fascículo 3-4, p. 251-290, 1965.

ORLANDI, E.(org.) Instituição, relatos e lendas: narratividade e individuação dos sujeitos. Pouso Alegre: Univás; Campinas: RG Editores, 2016.

SIGNORINI, I. O gênero relato reflexivo produzido por professores da escola pública em formação continuada. In: Gêneros Catalisadores: letramento e formação de professores. São Paulo: Parábola, 2006.

Published

2018-03-04

How to Cite

LEITE, João de Deus; AGUSTINI, Cármen. On the Reflective Accounts of Supervised Teacher Training in Portuguese Language: the question of the utterance pattern. Signum: Estudos da Linguagem, [S. l.], v. 21, n. 3, p. 346–366, 2018. DOI: 10.5433/2237-4876.2018v21n3p346. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/29753. Acesso em: 8 jul. 2024.