Addressing the textual genre "personal letter" in youth and adult education

Authors

  • Joseval Dos Reis Miranda Universidade Federal da Paraíba- Centro de Educação - Departamento de Metodologia da Educação - Campus I
  • Lindolfo Santos Ramalho Professor da rede municipal de Ensino de Mamanguape – PB.

DOI:

https://doi.org/10.5433/2237-4876.2018v21n3p328

Keywords:

Textual genres, Personal letter, Youth and Adult Education

Abstract

The aim of this article is to address the personal letter-writing process by students enrolled in Youth and Adult Education. We initially reflect about textual genre as writing-teaching strategy and, then, we specifically address the genre “personal letter”. Our theoretical background was based on Antunes (2003, 2009), Cavalcante (2013), Dolz, Noverraz and Schneuwly (2004), Marcuschi (2002; 2008; 2010) and Oliveira (2014). The research adopted a qualitative approach based on participant observation and on conversation circle. Research collaborators comprised 5 students enrolled in Youth and Adult Education: 4 women and 1 man. Results indicated that the personal letter-writing process, which followed the didactic sequence developed by Dolz, Noverraz and Schneuwly (2004), enabled participants to acquire the necessary linguistic-discursive knowledge to construct the textual genre “personal letter”, besides helping them to acknowledge and overcome their main difficulties during the personal letter-writing process.

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Author Biographies

Joseval Dos Reis Miranda, Universidade Federal da Paraíba- Centro de Educação - Departamento de Metodologia da Educação - Campus I

Doutor e Mestre em Educação pela Universidade de Brasília. Mestrado em Máster en Promoción de la Salud Sexual pela Universidad Nacional de Educación a Distancia - UNED. Possuo as seguintes especializações: em Psicopedagogia Aplicada a Educação Infantil e Séries Iniciais do Ensino Fundamental, em Supervisão Escolar e também em Educação Sexual. Sou Licenciado em Pedagogia. Considero como um fator determinante na minha trajetória profissional ter cursado o Antigo Magistério. Estas influências formativas contribuem para a minha constituição nessa caminhada, com vistas à formação do professor, profissional, pesquisador, intelectual e transformador que tento ser a cada dia. Atualmente sou professor e pesquisador Adjunto II, em Regime de Dedicação Exclusiva da Universidade Federal da Paraíba - UFPB, Centro de Educação - CE no Departamento de Metodologia da Educação - DME. Os termos mais frequentes na contextualização da minha produção científica são: Didática, Formação de Professores, Avaliação das aprendizagens, Organização do Trabalho Pedagógico, Currículo, Educação de Jovens e Adultos e Educação e diversidade Sexual.

Lindolfo Santos Ramalho, Professor da rede municipal de Ensino de Mamanguape – PB.

Mestre em Letras pelo Programa de Mestrado Profissional em Letras - Profletras da Universidade Federal da Paraíba – UFPB (2016), Licenciado em Letras pela Universidade Estadual da Paraíba – UEPB. Professor da rede municipal de Ensino de Mamanguape – PB.

References

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OLIVEIRA, Maria do Socorro. Projetos de letramento e formação de língua materna. / Maria do Socorro Oliveira, Glícia Azevedo Tinoco, Ivoneide Bezerra de Araújo Santos. – Natal: EDUFRN, 2014.

Published

2018-03-04

How to Cite

MIRANDA, J. D. R.; RAMALHO, L. S. Addressing the textual genre "personal letter" in youth and adult education. Signum: Estudos da Linguagem, [S. l.], v. 21, n. 3, p. 328–345, 2018. DOI: 10.5433/2237-4876.2018v21n3p328. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/28780. Acesso em: 21 may. 2024.