Additional languages at high school from the zone of difference to the zone of transformation

Authors

  • Ana Cecilia da Gama Torres Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia de Santa Catarina
  • Maria Inêz Probst Lucena Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal de Santa Catarina (PPGLg/ UFSC).

DOI:

https://doi.org/10.5433/2237-4876.2017v20n1p167

Keywords:

Additional Language, Heterogeneity, Sociocultural Theory.

Abstract

We argue that traditional stereotypes of languages learners, such as non-native speakers, prejudices against the developing (additional) language and evaluation styles that focus only on content and skills, but fail to consider how people develop through their multiple experiences, can darken language practices that arise locally. These practices, when recognized, can become resources for the organization of learning and for the transformation in forms of participation in various contexts of everyday life. We note that transformations are mediated by locally situated communications and are open to interpretations. We also take the perspective that people can make use of “differentiated” language practices to participate in experiences with their emerging language and thus achieve their social objectives. We conclude that failure to recognize heterogeneity as a wealth is a great loss, but to recognize it and interpret it in real time is not a trivial accomplishment.

Author Biographies

Ana Cecilia da Gama Torres, Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia de Santa Catarina

Professora de ensino básico, técnico, tecnológico do Instituto Federal de Santa Catarina. 

Doutora em Letras- UFSC/ PGI

Atua na área de ensino de línguas estrangeiras modernas, e letramentos.   


Maria Inêz Probst Lucena, Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal de Santa Catarina (PPGLg/ UFSC).

Maria Inêz Probst Lucena possui graduação em Letras Licenciatura Inglês Português pela Universidade Federal de Santa Catarina (1987), mestrado em Letras (Inglês e Literatura Correspondente) pela Universidade Federal de Santa Catarina (1998) e doutorado em Letras na área de Estudos da linguagem pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2006). É professora efetiva- E4 do Colégio de Aplicação da Universidade Federal de Santa Catarina e atua como membro permanente do Programa de Pós-Graduação em Linguística da UFSC. Tem experiência na área de Lingüística Aplicada e Estudos da linguagem, tendo atuado principalmente com os seguintes temas: ensino/aprendizagem de língua estrangeira, formação de professores e avaliação da aprendizagem. Atualmente, desenvolve estudos etnográficos com base na linguistica Aplicada, destacando aspectos socioculturais, políticos e ideológicos presentes no ensino/aprendizagem de Línguas. Busca discutir as práticas de linguagem especialmente no espaço da escola pública. Ë coordenadora pedagógica do curso de doutorado interinstitucional entre a UFSC e os Institutos Federais de Santa Catarina - Dinter UFSC/IFSC. E-mail: lucena.inez@gmail.com 

Published

2017-05-06

How to Cite

TORRES, Ana Cecilia da Gama; LUCENA, Maria Inêz Probst. Additional languages at high school from the zone of difference to the zone of transformation. Signum: Estudos da Linguagem, [S. l.], v. 20, n. 1, p. 167–185, 2017. DOI: 10.5433/2237-4876.2017v20n1p167. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/25223. Acesso em: 23 jul. 2024.