DIALOGISM IN THE DISCUSSION FORUMS IN ONLINE EDUCATION

Authors

  • Carmem Lúcia de Oliveira Marinho Universidade Federal Rural de Pernambuco
  • Ivanda Maria Martins Silva Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE) Unidade Acadêmica de Educação a Distância e Tecnologia Programa de Pós-graduação em Tecnologia e Gestão em Educação a Distância

DOI:

https://doi.org/10.5433/2237-4876.2014v17n2p253

Keywords:

Discussion Forum. Dialogic language. Distance learning.

Abstract

The digital genre, Discussion Forums, if constitutes as the main instrument of asynchronous communication and interaction of the Education in the distance online. Essentially a space of debates, in the education/learning modality, the Forum possess a pedagogical character, instrument that can promote of the collective and collaborative construction of the knowledge in Virtual Environments of Learning. The use of the dialogic language practiced by Educators and learners in Forums should, in thesis, to stimulate the debate, specifically the verbal interaction between these interlocutors. This article searched to analyze the verbal communication between educators and learners in Discussion Forums. When analyzing a Forum promoted in a course in the modality Blended Learning, on the basis of the Dialogism, theoretical boarding presented by Bakhtin (1995, 2011), and in studies of the EAD as Moore and Kearsley (2010) and Cabral and Cavalcante (2010), this work evidenced that, even integral of language, the Dialogism still is hidden in discourses in this genre, harming the interaction and collaborative construction of knowledge in modality. Keywords: Discussion Forum.

Author Biographies

Carmem Lúcia de Oliveira Marinho, Universidade Federal Rural de Pernambuco

Mestre em Tecnologia e Gestão em Educação a Distância pela Universidade Federal Rural de Pernambuco, com dissertação apresentada e julgada aprovada no dia 20 de fevereiro de 2014.

Unidade Acadêmica de Educação a Distância e Tecnologia
Programa de Pós-graduação em Tecnologia e Gestão em Educação a Distância

 

Ivanda Maria Martins Silva, Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE) Unidade Acadêmica de Educação a Distância e Tecnologia Programa de Pós-graduação em Tecnologia e Gestão em Educação a Distância

Doutorado em Letras pela Universidade Federal de Pernambuco concluído em 2003.

Vínculo institucional - Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE)
Unidade Acadêmica de Educação a Distância e Tecnologia

Programa de Pós-graduação em Tecnologia e Gestão em Educação a Distância

Published

2014-12-26

How to Cite

MARINHO, Carmem Lúcia de Oliveira; SILVA, Ivanda Maria Martins. DIALOGISM IN THE DISCUSSION FORUMS IN ONLINE EDUCATION. Signum: Estudos da Linguagem, [S. l.], v. 17, n. 2, p. 253–277, 2014. DOI: 10.5433/2237-4876.2014v17n2p253. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/17729. Acesso em: 3 jul. 2024.