Ideology and english language teaching: relations and implications

Authors

  • Tainá Almeida Alves Martins Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia
  • Diógenes Cândido de Lima Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

DOI:

https://doi.org/10.5433/2237-4876.2015v18n2p303

Keywords:

Ideology, EL teaching, Discourse

Abstract

Under the assertion that all discourse has political essence, being ideological by nature, in this paper we discuss concepts of ideology and its relation to English language (EL) teaching. For language is the mediator of ideologies, there is no way to see language teaching as a neutral exercise, rather as a politicized practice. In this article, the concept of ideology and its relationship to language and discourse are initially elucidated. For this, we make use of Bakhtin, Foucault and Fairclough’s theoretical contributions. Secondly, we dedicated to trace a brief historical background of EL expansion until it reaches its current status of lingua franca and we used as theoretical support Crystal and McKay’s studies, among others. Agreeing with Rajagopalan, Siqueira and Kumaravadivelu’s research, we laid eyes on the intrinsic relationship of ideology and EL teaching to finally identify the possible pedagogical implications arisen from this relationship.

Author Biographies

Tainá Almeida Alves Martins, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

Mestra em Letras: Cultura, Educação e Linguagens pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). Graduada em Línguas Estrangeiras Aplicadas às Negociações Internacionais pela Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC). Graduanda em Letras Vernáculas pela Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC) em regime de Educação à Distância (EaD).

Diógenes Cândido de Lima, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

Graduação em Letras/Inglês pela Faculdade Educacional Nordeste Mineiro (1985). Graduação em Linguística pela Southern Illinois University at Carbondale (1979). Mestrado em Desenvolvimento Comunitário e Educação de Adultos - Southern Illinois University at Carbondale (1982). Doutorado em Educação com concentração em Estudos da Linguagem - Southern Illinois University at Carbondale (1996). Pós-doutorado na Florida International University, com estudos na área de Linguística Aplicada. Professor pleno de Língua Inglesa e de Linguística Aplicada da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia e vice-coordenador do Mestrado em Cultura, Educação e Linguagens. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Línguas Estrangeiras Modernas, atuando principalmente nas seguintes áreas: aquisição de segunda língua, ensino e aprendizagem de língua estrangeira, formação de professor de língua estrangeira, políticas de ensino de língua estrangeira, biliguísmo e comunicação intercultural.

Published

2015-12-10

How to Cite

MARTINS, Tainá Almeida Alves; LIMA, Diógenes Cândido de. Ideology and english language teaching: relations and implications. Signum: Estudos da Linguagem, [S. l.], v. 18, n. 2, p. 303–325, 2015. DOI: 10.5433/2237-4876.2015v18n2p303. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/17698. Acesso em: 3 jul. 2024.