DIDACTIC SEQUENCE AND TEXTUAL GENRES: A PEDAGOGIC PROPOSAL

Authors

  • Sheilla Andrade Souza Universidade de Brasília Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Triângulo Mineiro
  • Maria da Glória Magalhães dos Reis Universidade de Brasília UNB

DOI:

https://doi.org/10.5433/2237-4876.2014v17n2p32

Keywords:

Ensino de inglês. Sequência didática. Gêneros textuais.

Abstract

This paper intends to present a part of a master’s research which was developed at the Post-graduation Department of Applied Linguistics at Brasília University. Our aim was to develop and implement a pedagogical proposal for teaching English based on textual genres and anchored on the principles of didactic sequence. We support the concept that every oral or writing discourse happens through texts and the texts are materialized by textual genres. Therefore, facing a society marked by changes in the new technologies field, the textual genres modify, transform, new ones appear, and others disappear. To the textual genres are incorporated other sources besides the verbal language. In this sense, we propose to present in this paper, first of all, a discussion related to didactic sequence and textual genres. Next we will make a brief explanation about the methodology used in the research, called by action research. Then, we will report and discuss how our pedagogical proposal was implemented based on didactic sequence principles; we will also insert some discussions from data collected by a questionnaire and student diaries.

Author Biographies

Sheilla Andrade Souza, Universidade de Brasília Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Triângulo Mineiro

Mestre em Linguística Aplicada pela Universidade de Brasília (2013). Especialização em Métodos e Técnicas de Ensino de Língua Estrangeira pela Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de Caratinga (2003). Graduada em Letras/Inglês pela Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de Caratinga (2002). Atualmente é professora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Triângulo Mineiro câmpus de Paracatu. Desenvolve pesquisa na área do ensino de línguas para fins específicos dentro da perspectiva dos novos e múltiplos letramentos e da multimodalidade. Possui experiência na área de Letras, com ênfase em Língua Inglesa e cursos de aperfeiçoamento para não nativos nas seguintes instituições: Harvard University - Faculty of Arts and Sciences; Cape Cod Community College and Kaplan International.

Maria da Glória Magalhães dos Reis, Universidade de Brasília UNB

Possui graduação em Pedagogia pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1982), mestrado em Letras (Língua e Literatura Francesa) pela Universidade de São Paulo (2003) e doutorado em Letras (Língua e Literatura Francesa) pela Universidade de São Paulo (2008). Foi leitora de português na Université de Franche-Comté ministrando também cursos de francês para estrangeiros e de teatro brasileiro para o curso de Artes do Espetáculo. Atualmente é professora adjunta do Departamento de Línguas Estrangeiras e Tradução (LET), da UnB - Universidade de Brasília, atuando na área de ensino de língua estrangeira. Realiza pesquisas sobre discursos orais e desenvolvimento da oralidade, subjetividade e identidade em LE. 

Published

2014-12-26

How to Cite

SOUZA, Sheilla Andrade; REIS, Maria da Glória Magalhães dos. DIDACTIC SEQUENCE AND TEXTUAL GENRES: A PEDAGOGIC PROPOSAL. Signum: Estudos da Linguagem, [S. l.], v. 17, n. 2, p. 32–64, 2014. DOI: 10.5433/2237-4876.2014v17n2p32. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/17532. Acesso em: 29 jun. 2024.