Playing with the body and moving meanings
DOI:
https://doi.org/10.5433/1679-0383.2024v45n2p295Keywords:
Game, Body play, Self-cultivationAbstract
This article aims to enhance Angel Vianna's conception of body play, based on a bibliographical research that presents the bases that support the concept of play from Huizinga (1990) and Caillois (1990). The game is conceptualized in relation to self-cultivation, from the perspective that the ways in which the game works in people's lives and in cultural practices, moves the subjects' senses about themselves, others and the world. Body games are characterized as an opportunity for us to constantly discover our body and explore the adventures it can offer us. By bringing body play together with a broader concept of play and producing dialogue between terms, an entry into the field is suggested that contributes to the expansion of meanings in new articulations with other authors.
Downloads
References
ALVES, Nilda. Imagens das escolas: sobre redes de conhecimentos e currículos escolares. Revista Educar, Curitiba, n. 17, p. 53-62, 2001. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/myqn3zHj9Xgbx8zJpnbXFnt/. Acesso em: 20 out. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.219
BHABHA, Homi. O local da cultura. Belo Horizonte: Editora UFMG, 1998.
CAILLOIS, Roger. Os jogos e os homens: a máscara e a vertigem. Lisboa: Edições Cotovia, 1990.
DELEUZE, G. Proust e os signos. Tradução de Antonio Piquet e Roberto Machado. 8. ed. Rio de Janeiro: Forense, 1987.
DELEUZE, Giles. Diferença e repetição. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1998.
DELEUZE, Gilles. A dobra: Leibniz e o Barroco. Trad. Luíz B. L. Orlandi. Campinas: Papirus, 1991.
FOUCAULT, Michel. A arqueologia do saber. Rio de Janeiro: Forense, 1986.
FOUCAULT, Michel. Hermenêutica do sujeito. São Paulo: Martins Fontes, 2006.
FOUCAULT, Michel. História da sexualidade: o cuidado de si. Rio de Janeiro: Graal, 1985.
GIL, José. Movimento total: o corpo e a dança. Lisboa: Relógio D'água Editores, 2001.
HUIZINGA, Johan. Homo Ludens. São Paulo: Editora Perspectiva, 1990.
KASTRUP, Virgínia; BARROS, Regina. Movimentos-funções do dispositivo na prática da cartografia. In: PASSOS, Eduardo; KASTRUP, Virgínia; ESCÓSSIA, Liliana. Pistas do método da cartografia: pesquisa-intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina, 2009. p. 76-91.
RAMOS, Enamar. Angel Vianna: a pedagoga do corpo. São Paulo: Summus, 2007.
SANTOS, Samuel. A lei 13.278/16 e o processo de produção curricular para a dança na educação básica. 2018. Dissertação (Mestrado em Educação, Cultura e Comunicação) - Faculdade de Educação da Baixada Fluminense, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Duque de Caxias, 2018.
SCHÖPKE, Regina. Por uma filosofia da diferença: Gilles Deleuze, o pensador nômade. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Samuel Barreto dos Santos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Semina: Ciências Sociais e Humanas adopts the CC-BY-NC license for its publications, the copyright being held by the author, in cases of republication we recommend that authors indicate first publication in this journal.
This license allows you to copy and redistribute the material in any medium or format, remix, transform and develop the material, as long as it is not for commercial purposes. And due credit must be given to the creator.
The opinions expressed by the authors of the articles are their sole responsibility.
The magazine reserves the right to make normative, orthographic and grammatical changes to the originals in order to maintain the cultured standard of the language and the credibility of the vehicle. However, it will respect the writing style of the authors. Changes, corrections or suggestions of a conceptual nature will be sent to the authors when necessary.
















