Playing with the body and moving meanings

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1679-0383.2024v45n2p295

Keywords:

Game, Body play, Self-cultivation

Abstract

This article aims to enhance Angel Vianna's conception of body play, based on a bibliographical research that presents the bases that support the concept of play from Huizinga (1990) and Caillois (1990). The game is conceptualized in relation to self-cultivation, from the perspective that the ways in which the game works in people's lives and in cultural practices, moves the subjects' senses about themselves, others and the world. Body games are characterized as an opportunity for us to constantly discover our body and explore the adventures it can offer us. By bringing body play together with a broader concept of play and producing dialogue between terms, an entry into the field is suggested that contributes to the expansion of meanings in new articulations with other authors.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Samuel Barreto dos Santos, Federal University of Rio de Janeiro

PhD in Education from the Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Rio de Janeiro, Brazil. Professor at the Niterói Municipal Education Foundation (FME), Rio de Janeiro.

André Bocchetti, Federal University of Rio de Janeiro

PhD in Education from the Universidade de São Paulo (USP), São Paulo. University of São PauloAdjunct Professor, Faculty of Education and Graduate Program, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Rio de Janeiro, Rio de Janeiro.

References

ALVES, Nilda. Imagens das escolas: sobre redes de conhecimentos e currículos escolares. Revista Educar, Curitiba, n. 17, p. 53-62, 2001. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/myqn3zHj9Xgbx8zJpnbXFnt/. Acesso em: 20 out. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.219

BHABHA, Homi. O local da cultura. Belo Horizonte: Editora UFMG, 1998.

CAILLOIS, Roger. Os jogos e os homens: a máscara e a vertigem. Lisboa: Edições Cotovia, 1990.

DELEUZE, G. Proust e os signos. Tradução de Antonio Piquet e Roberto Machado. 8. ed. Rio de Janeiro: Forense, 1987.

DELEUZE, Giles. Diferença e repetição. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1998.

DELEUZE, Gilles. A dobra: Leibniz e o Barroco. Trad. Luíz B. L. Orlandi. Campinas: Papirus, 1991.

FOUCAULT, Michel. A arqueologia do saber. Rio de Janeiro: Forense, 1986.

FOUCAULT, Michel. Hermenêutica do sujeito. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

FOUCAULT, Michel. História da sexualidade: o cuidado de si. Rio de Janeiro: Graal, 1985.

GIL, José. Movimento total: o corpo e a dança. Lisboa: Relógio D'água Editores, 2001.

HUIZINGA, Johan. Homo Ludens. São Paulo: Editora Perspectiva, 1990.

KASTRUP, Virgínia; BARROS, Regina. Movimentos-funções do dispositivo na prática da cartografia. In: PASSOS, Eduardo; KASTRUP, Virgínia; ESCÓSSIA, Liliana. Pistas do método da cartografia: pesquisa-intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina, 2009. p. 76-91.

RAMOS, Enamar. Angel Vianna: a pedagoga do corpo. São Paulo: Summus, 2007.

SANTOS, Samuel. A lei 13.278/16 e o processo de produção curricular para a dança na educação básica. 2018. Dissertação (Mestrado em Educação, Cultura e Comunicação) - Faculdade de Educação da Baixada Fluminense, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Duque de Caxias, 2018.

SCHÖPKE, Regina. Por uma filosofia da diferença: Gilles Deleuze, o pensador nômade. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.

Published

2024-12-31

How to Cite

BARRETO DOS SANTOS, Samuel; BOCCHETTI, André. Playing with the body and moving meanings. Semina: Ciências Sociais e Humanas, [S. l.], v. 45, n. 2, p. 295–306, 2024. DOI: 10.5433/1679-0383.2024v45n2p295. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/seminasoc/article/view/50911. Acesso em: 20 dec. 2025.