A methodological alternative for introducing computational resources in the Teaching of Geometric Design and Descriptive Geometry

Authors

Keywords:

Teaching, Geometric design, Descriptive geometry, Computer resources, Architecture

Abstract

Considering the recent need of curriculum reformulation in the Architecture and Urban Planning Undergraduate Course at the State University of Londrina (UEL), Brazil, due to its adaptation to the technological changes in the job market, this paper presents methodological teaching alternatives that enable the introduction of computer resources in the teaching of Geometric Design and Descriptive Geometry in the Architecture Program. This paper was elaborated according to the steps of Charges Maguerez's Methodology of Problematization, i.e., observation of reality and definition of a study problem, key points, theorization, solution hypothesis and their aplicability to the reality. In observation of reality the needs of implementing recent technological resources to the Architecture Program are discussed. Next the problem to be investigated is defende, i.e., the search for methodological alternatives that enable the introduction of these resources in that course. In the key points the path to reach a solution is outlined. In theorization, the data obtained from students, professors and employees of UEL, as well as the data from the related Iiterature are analysed and related to the problem. Finally the solution hypothesis are presented through a teaching proposal for the course. It is also demonstrated how the proposal will be put into practice.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maria Bernadete Barison, Universidade Estadual de Londrina - UEL

Master's Student in Education at the State University of Londrina Professor at the Department of Mathematics at the State University of Londrina.

References

BERBEL, Neusi Aparecida Navas. Metodologia da Problematizaçao: uma alternativa metodológica apropriada para o Ensino Superior. Semina: Ci. Soc./Hum., Londrina, v. 16, n.2, ed. especial, p. 9-19, outJ1995.

BRASIL. Congresso Nacional, Lei Nº. 1770/94. Diário Oficial da União, de 21 de Dezembro de 1994. Fixa o currículo mínimo do curso de graduação em Arquitetura e Urbanismo.

CARVALHO, Olavo de. "Descrever sem ver. vamos parar com isso? Revista Sala de Aula, São Paulo, Ano 3. Nº16-18, Mar/1990.

D'ISSY, Marie. CAD em toda obra. Revista CA Design, Ano I, n. 7, p. 24-29.

GRILLO, Marlene Correro. Qualidade no Ensino Superior - Estudo do Referencial Pedagógico de Professores. 16ª Reunião Anual da ANPED Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação, Caxambú, M.G., 1993.

LlBÂNEO, José Carlos. Didática. São Paulo: Cortez, 1991

LOYOLA, Francisco Antônio. Articulação, pesquisa e ensino em sala de aula: um desafio para o saber e a prática docente universitária. In: Reunião Anual da ANPED, 16, 1993, Minas Gerais.

NÚCLEO DE PESQUISAS DAS NOVAS TECNOLOGIAS DE COMUNICAÇÃO APLICADAS À EDUCAÇÃO "A Escola do Futuro". São Paulo: USP, 1994. Material de Eventos.

PÓLA, Marrie-Claire Ribeiro. Projeto de pesquisa - Uma Metodologia para o Ensino de Geometria Descritiva. Universidade Estadual de Londrina, (1992), 6p. (mimeo.)

PÓLA, Marrie-Claire Ribeiro. Projeto de pesquisa – Produção de Vídeos Didáticos de Geometria usando a Computação Gráfica. Universidade Estadual de Londrina. (1993), 6p. (mimeo.)

TAIBO, A. La Ensenanza Moderna de La Geometria Descritiva. Madrid, Blass S.A. Tipografía, 1944.

UNIVERSIDADE ESTADUAL DE LONDRINA. Coordenadoria de Assuntos de Ensino e Graduação. PROCESSO N 328408 de 31 de Agosto de 1995. Fixa o currículo mínimo do curso de graduação em Arquitetura e Urbanismo a ser implantado a partir de 1996.

Published

2021-11-12

How to Cite

BARISON, Maria Bernadete. A methodological alternative for introducing computational resources in the Teaching of Geometric Design and Descriptive Geometry. Semina: Ciências Sociais e Humanas, [S. l.], v. 17, n. 1esp, p. 28–37, 2021. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/seminasoc/article/view/44948. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos Seção Livre

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.