Social representations of agroecology in Brazilian university movements

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1679-0383.2022v43n1p5

Keywords:

Juventude rural, Encontros nacionais dos grupos de agroecologia, Rede de grupos de agroecologia do Brasil

Abstract

The objective of this work is to analyze the social representations on the cyberspace of the Rede de Grupos de Agroecologia do Brasil (REGA Brasil), considering information about the movements of Brazilian agroecology among young academics, based on the Theory of Social Representations and articulation of agroecology networks and/or groups in universities. For this purpose, a netnographic analysis was carried out on the Network’s website, a content analysis of the agroecological charts, written at the national meetings of agroecology groups (ENGAs) and a brief discussion of the campaigns of digital communication. From a representative point of view, there are many meanings anchored on a defined basis between the subject (agroecology) and the object (youth). Representative evidence of was observed, reasoned on family farming, collective work, gender, universities, extension actions and media resources. The results of this study showed that for the youth, the use of social representations is important, being an alternative education in favor of sustainability, co-opting university agroecology groups and other social sectors to join the cause.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Douglas Vianna Bahiense, Universidade Estadual Norte Fluminense Darcy Ribeiro - UENF

Master in Plant Production from Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro (UENF)

Lara Brunelle Almeida Freitas, Universidade Estadual do Oeste do Paraná -Unioeste

PhD student in Regional Development and Agribusiness at the Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste)

References

ARRUDA, A. Teoria das representações sociais e teorias de gênero. Cadernos de Pesquisa, Rio de Janeiro, n. 117, p. 127-147, nov. 2002. Disponível em: https://bit.ly/3ylCqEg. Acesso em: 25 jul. 2021.

BORSATTO, R. S.; DUVAL, H.C.; MEIRA, B.C.; THOMSON, C.R. Agroecológica: uma rede para construção e socialização do conhecimento agroecológico. Revista Brasileira de Agroecologia, Porto Alegre, v. 13, p. 64-75, jan. 2018. Número especial. Disponível em: https://bit.ly/3AvvMxT. Acesso em: 25 jul. 2021.

CARDOSO, I. M.; SOUSA, N. A.; AGUIAR, M. V. A.; DAMIGO, L.; AMÂNCIO, C. Núcleos de agroecologia: tecendo redes de solidariedade, diversidade e resistência. Revista Brasileira de Agroecologia, Porto Alegre, v. 13, n. p. 3-7, jan. 2018. Disponível em: https://bit.ly/2vungg2. Acesso em: 25 jul. 2021.

CASTRO, E. G.; FERREIRA, A. T.; SERRADOURADA, R. N.; CARVALHO, E. Juventude e agroecologia: a construção de uma agenda política e a experiência do PLANAPO. In: SAMBUICHI, R. H. R.; MOURA, I. F.; MATTOS, L. M.; ÁVILA, M. L.; SPÍNOLA, P. A. C.; SILVA, A. P. M. (org.). A política nacional de agroecologia e produção orgânica no Brasil: uma trajetória de luta pelo desenvolvimento rural sustentável. Brasília: IPEA, 2017, p. 295- 323.

CUCOLICCHIO, M.; LADEIRA, I.; FURQUIM, T. Rede de grupos de agroecologia do Brasil: tecendo redes de agroecologia Brasil adentro e afora. Cadernos de Agroecologia, Porto Alegre, v. 12, n. 1, p. 1-14, jul. 2017. Disponível em: https://bit.ly/3au6gOG. Acesso em: 25 jul. 2021.

DIAS, D. L.; DOULA, S. M.; CARDOSO, P. O. Participação política nas redes sociais: um estudo com jovens universitários. Revista Sociais & Humanas, Santa Maria, v. 30, n. 1, p. 124-143, 2017. Disponível em: https://bit.ly/3RexRUK. Acesso em: 25 jul. 2021.

DOULA, S. M. Temporalidades híbridas entre jovens rurais da Zona da Mata de Minas Gerais. Ponto e Vírgula, São Paulo, n. 17, p. 336-350, 2015. Disponível em: https://bit.ly/3OXS7Zq. Acesso em: 25 jul. 2021.

DREBES, L. M.; WIZNIEWSKY, J. G. Agroecologia e juventude: um possível campo de investigação científica em ascensão. Revista Monografias Ambientais, Santa Maria, v. 14, n. 1, p. 26-36, jan./abr. 2015. Doi: https://doi.org/10.5902/2236130815785.

FAGUNDES, A. V. W.; LADEIRA, I. F. S.; OLIVEIRA, L. A. O processo de organização dos grupos de agroecologia no Brasil. Cadernos de Agroecologia, Porto Alegre, v. 8, n. 2, p. 1-5, nov. 2013. Disponível em: https://bit.ly/3Pa8eCD Acesso em: 25 jul. 2021.

FARGNOLI, C. A.; MAIA, A. C. Grupo agroecológico GAUFC: história e experiências em mais de uma década de lutas. Revista Brasileira de Agroecologia, Porto Alegre, v. 4, n. 2, p. 1-4, nov. 2009. Disponível em: https://bit.ly/3yMJjj8. Acesso em: 25 jul. 2021.

FAXINA, F.; FREITAS, L. B. A.; TREVIZAN, S. D. P. Sustentabilidade ambiental em comunidades de pescadores inseridas em destino turístico: o caso da Ilha Mem de Sá–Brasil. Revista de Gestão Ambiental e Sustentabilidade, São Paulo, v. 10, n. 1, p. 16311, 2021. Disponível em: https://bit.ly/3RiEc1h. Acesso em: 25 jul. 2021.

FINATTO, R. A. Redes de agroecologia e produção orgânica na região sul do Brasil. Ra’e Ga, Curitiba, v. 38, p. 107-145, dez. 2016. Disponível em: https://bit.ly/3nMBvb6. Acesso em: 25 jul. 2021.

FRANCO, M. L. P. B. Análise de conteúdo. 3. ed. Brasília: Liber Livro Editora, 2008.

FREITAS, L. B. A.; MONDO, T. S.; SOARES, J. C. Comentários de los turistas respecto a la “Passarela do Caranguejo” desde la perspectiva de los destinos turísticos inteligentes. TURYDES: Revista sobre Turismo y Desarrollo local sostenible, Málaga, v. 13, n. 29, p. 20-39. 2020. Disponível em: https://bit.ly/3uxqkqq. Acesso em: 5 dez. 2021.

GONÇALVES, H. S.; BORSOI, T. S.; SANTIAGO, M. A.; LINO, M. V.; LIMA, I. N.; FEDERICO, R. G. Problemas da juventude e seus enfrentamentos: um estudo de representações sociais. Psicologia & Sociedade, Belo Horizonte, v. 20, n. 2, p. 217-225, 2008. 8000200009. Disponível em: https://bit.ly/3aneisN. Acesso em: 11 dez. 2021.

JACOB, L. B. Agroecologia na universidade: entre vozes e silenciamentos. Curitiba: Appris, 2016.

JACOB, L. B.; ALMEIDA JUNIOR, A. R.; AZEVEDO, M. A. R.; SPAROVEK, G. A agroecologia nos cursos de engenharia agronômica: para além de desafios e dilemas curriculares. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, Campinas, v. 21, n. 1, p. 173-198, mar. 2016. Disponível em: https://bit.ly/3OQWjKp. Acesso em: 25 jul. 2021.

JODELET, D. Representações sociais: um domínio em expansão. In: JODELET, D. (org.). As representações sociais. Rio de Janeiro: Ed. UERJ, 2001, p. 17-44.

KOZINETS, R. V. Netnografia: realizando pesquisa etnográfica online. Porto Alegre: Penso Editora, 2014.

MARQUES, A. B. G. M.; AGUIAR, A. S.; GONÇALVES, N. G. G. Troca de saberes: uma forma de aprendizado. Extensão em Ação, Fortaleza, v. 1, n. 10, p. 18- 32, jan./jun. 2016. Disponível em: https://bit.ly/3bRGlAZ. Acesso em: 25 jul. 2021.

MARQUES, G. E. C.; BRANDÃO, C. M.; MUNIZ, R. A.; ROCHA, A. E.; PACHECO, F. P. F. Vivências, saberes e experiências para a construção do conhecimento agroecológico. Revista Brasileira de Agroecologia, Porto Alegre, v. 13, p. 142-155, jan. 2018. Número especial. Disponível em: https://bit.ly/3alPOAd. Acesso em: 25 jul. 2021.

MAZZOTTI, A. J. A. Representações sociais: aspectos teóricos e aplicações à educação. Revista Múltiplas Leituras, São Paulo, v.1, n. 1, p. 18-43, jan./jun. 2008. Disponível em: https://bit.ly/3c0vgxH. Acesso em: 25 jul. 2021.

MENASCHE, R. Os grãos da discórdia e o trabalho da mídia. Opinião Pública, Campinas, v. 11, n. 1, p. 169-191, mar. 2005. Disponível em: https://bit.ly/3OVfEtY. Acesso em: 25 jul. 2021.

MOURA, N. F.; FERRARI, E. A. Juventudes e agroecologia: a construção como permanência no campo na Zona da Mata Mineira. Rio de Janeiro: ANA; Viçosa: CTA-ZM, 2016.

OLIVEIRA, J. R.; BOTELHO, M. I. V. Transição agroecológica em meios de vida: conhecimentos e práxis de educandos das escolas famílias agrícolas (EFAs). Revista Espacios, Caracas, v. 38, n. 35, p. -13, 2017. Disponível em: https://bit.ly/3bQucMx. Acesso em: 25 jul. 2021.

OLIVEIRA, L. A. Sementário da rede de grupos de agroecologia do Brasil (REGA). Cadernos de Agroecologia, Porto Alegre, v. 8, n. 2, 4 p. 1-7, nov. 2013. Disponível em: https://bit.ly/3yoGgwd. Acesso em: 25 jul. 2021.

PETERSEN, P. Agroecologia e a superação do paradigma da modernização. In: NIERDELE, P. A.; ALMEIDA, L.; VEZZANI, F. M. Agroecologia: práticas, mercados e políticas para uma nova agricultura. Curitiba: Kairós, 2013. p. 69-104.

PIRES, A. H. B. Extensão rural, agroecologia e extensão rural: a experiência dos agentes promotores de agroecologia (APAS) no Sertão do Araripe - Pernambuco. 2011. 85 f. Dissertação (Mestrado em Extensão Rural) - Universidade Federal Rural de Pernambuco, Recife, 2011.

RAMOS, R. F.; SOBUCKI, L.; TONIN, J.; MACHADO, J. T. M. ; ROHRIG, B.; BETEMPS, D. L.; SCHNEIDER, E. P. Experiências didático-pedagógicas em agroecologia na Região Noroeste do Rio Grande do Sul. Revista Brasileira de Extensão Universitária, Chapecó, v. 8, n. 1, p.15-22, jan./abr. 2017. Disponível em: https://bit.ly/3NKB1N2. Acesso em: 25 jul. 2021.

ROSSET, P. A territorialização da agroecologia na disputa de projetos, e os desafios para as escolas do campo. In: RIBEIRO, D. S.; TIEPOLO, E. V. (org.). Agroecologia na educação básica: questões propositivas de conteúdo e metodologia. São Paulo: Outras Expressões, 2017. p. 83-92.

SÊGA, R. A. O conceito de representação social nas obras de Denise Jodelet e Serge Moscovici. Anos 90, Porto Alegre, n. 13, p. 128-133, jul. 2000. Disponível em: https://bit.ly/3uw8nbJ. Acesso em: 25 jul. 2021.

SILVA, I. O.; PINTO, D. S.; PEREIRA, M. G. R.; LIMA, F. O.; FONTENELE, L. N.; DANSI, S. F.; OLIVEIRA, L. M. T. Juventude protagonizando a transição agroecológica no Estado do Rio de Janeiro. Agriculturas: Experiencias em Agroecologia, Rio de Janeiro, v. 8, n. 1, p. 19-21, mar. 2011. Disponível em: https://bit.ly/3yQVfkc. Acesso em: 25 jul. 2021.

SILVA, J. N. Juventudes rurais e agroecologia: um diálogo imprescindível. Redes, Santa Cruz do Sul, v. 22, n. 2, maio/ago. 2017. Disponível em: https://bit.ly/3NPb9Qi. Acesso em: 25 jul. 2021.

SILVA, L. M. S.; SOUSA, R. P.; ASSIS, W. S. A educação superior e a perspectiva agroecológica: avanços e limites dos Núcleos de Agroecologia das IES no Brasil. Redes, Santa Cruz do Sul, v. 22, n. 2, p. 251-274, maio/ago. 2017. Disponível em: https://bit.ly/3aiN7zu. Acesso em: 25 jul. 2021.

SILVEIRA, P. S. Pegadas agroecológicas: história e práticas educativas de grupos de agroecologia. 2016. 242 f. Dissertação (Mestrado em Extensão Rural) - Universidade Federal de Viçosa, Viçosa, 2016.

SOUSA, R. P. Agroecologia e educação do campo: desafios da institucionalização no Brasil. Educação & Sociedade, Campinas, v. 38, n. 140, p. 631-648, jul./set. 2017. Disponível em: https://bit.ly/3NK4ZAQ. Acesso em: 25 jul. 2021.

WORSTER, D. Transformações da terra: para uma perspectiva agroecológica na história. Ambiente & Sociedade, Campinas, v. 5, n. 2, p. 23-44, 2003. Disponível em: https://bit.ly/3apLDDs. Acesso em: 7 dez. 2021.

Published

2022-07-17

How to Cite

BAHIENSE, Douglas Vianna; ALMEIDA FREITAS, Lara Brunelle. Social representations of agroecology in Brazilian university movements. Semina: Ciências Sociais e Humanas, [S. l.], v. 43, n. 1, p. 5–22, 2022. DOI: 10.5433/1679-0383.2022v43n1p5. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/seminasoc/article/view/44352. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos Seção Livre