Reflecting upon the national examination of "Good" Teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1679-0383.2019v40n2p183

Keywords:

Good teacher, National teaching exam, Teachers' Enem.

Abstract

What characterizes a "good" teacher? Are you born? Do you become one? The idea of a teacher as a vocation profession calls into question the teacher education that has been the subject of numerous studies about undergraduate courses spread throughout the country. Rios (2001), when he proposes a reflection on quality teaching that surpasses the merely technical vision, throws a glance at the teaching competence under several attributes that aim at an ethical and competent work. Even considering all the competencies conferred on the "good teacher", discussed by authors such as Duarte (2001), Rios (2001) and Facci (2004), the first objective of this study will be to reflect on the attributes that have been considered in the proposal of the National Teacher Examination defended by the MEC / INEP, being named by some authors as the "ENEM of teachers". In documentary analysis, we find a number of values that are attributed to the "good" teacher. Thus, adopting the presuppositions of the qualitative approach, through the technique of documentary research, questions will be raised on what is intended with this examination, considering the aspects that the document attests that characterize a "good teacher". Thus, this paper aims to contribute to a reflection about the role to be played by what is expected of the "good" teacher, taking into account the pragmatic, instrumental and marketing appeals present in the discourse that is announced in the document analyzed.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Raquel Silvano Almeida, Universidade Estadual do Paraná - Unespar

PhD in Language Studies from the Universidade Estadual de Londrina. Adjunct Professor A at Paraná Universidade Estadual do Paraná campus.

Luciana Grandini Gonçalves Cabreira, Universidade Estadual de Maringá - UEM

Doutoranda em Educação pela UEM

References

BRUCE, B. C. Innovation and social change. In: BRUCE, B. C.; PEYTON, J. K.; BATSON, T. W. (org.). Network-based classrooms: promises and realities. New York, NY: Cambridge University Press, 1993.

CARDOSO, S. H. B. Discurso e ensino. Belo Horizonte: Autêntica, 1999.

DRUCKER, P. F. A sociedade pós-capitalista. 6. ed. São Paulo: Pioneira, 1997.

DUARTE, N. Educação escolar, teoria do cotidiano e a escola de Vygotsky. São Paulo: Autores Associados, 2001.

FACCI, M. G. D. Valorização ou esvaziamento do trabalho do professor? Um estudo crítico-comparativo da teoria do professor reflexivo, do construtivismo e da psicologia vigotskiana. Campinas, SP: Autores Associados, 2004.

FORQUIN, J-C. Escola e cultura. Porto Alegre: Artes Médicas, 1993.

GIROUX, H. Os professores como intelectuais. Porto Alegre: Artmed, 1997.

INEP - Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Referenciais para o exame nacional de ingresso na carreira docente. Brasília, DF: INEP, 2010. Disponível em: http://consultaexamedocente.inep.gov.br. Acesso em: 15 jun. 2018.

JARETA, G. Mínimo denominador comum. Revista Educação, São Paulo, SP, 10 set. 2011. Disponível em: https://www.revistaeducacao.com.br/author/gabriel-jareta/page/5/. Acesso em: 15 jun. 2018.

KENSKI, V. M. O papel do professor na sociedade digital. In: CASTRO, A. D. de; CARVALHO, A. M. P. de (org.). Ensinar a ensinar. São Paulo: Thomson, 2001.

LARROSA, J. Pedagogia profana: danças, piruetas e mascaradas. Tradução de Alfredo Veiga-Neto. Porto Alegre: Contrabando, 1998.
LYOTARD, J. F. A condição pós-moderna. 8. ed. Rio de Janeiro: J. Olympio, 2004.

MACHADO, L. A. A institucionalização da lógica das competências no Brasil. Pro- Posições, Campinas, SP, v. 13, n. 1, p. 92-110, jan./abr. 2002.

MARTINS, J. C. Vygotsky e o papel das interações sociais na sala de aula: reconhecer e desvendar o mundo. 1997. online. Disponível em: http://www.crmariocovas.sp.gov.br/pdf/ideias_28_p111-122_c.pdf. Acesso em: 2 out. 2018.

MOITA LOPES, L. P. da. Oficina de lingüística aplicada: a natureza social e educacional do processo de ensino/aprendizagem de línguas. Campinas, SP: Mercado das Letras, 1996.

NUNES, C. S. C.; MONTEIRO, A. L.; SANTOS, T. R. L.; TÁVORA, M. J. S.; CUNHA, E. R. A pedagogia das competências como política de formação de professores no Brasil. In: CONGRESSO INTERNACIONAL EDUCAÇÃO E TRABALHO, 2005, Aveiro, PT. Anais [...]. Aveiro: Universidade de Aveiro, 2005. v. 1. Tema: Representações sociais, competências e trajectórias profissionais.
RIOS, T. A. Compreender e ensinar: por uma docência da melhor qualidade. São Paulo: Cortez, 2001.

SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 8. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2003.

WIELEWICKI, V. H. G. Literatura e sala de aula: síncopes e contratempos: a agência discente e as literaturas de língua inglesa em cursos de licenciatura em letras. 242 f. Tese (Doutorado em Letras) - Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2002.

Published

2019-12-02

How to Cite

ALMEIDA, Raquel Silvano; CABREIRA, Luciana Grandini Gonçalves. Reflecting upon the national examination of "Good" Teachers. Semina: Ciências Sociais e Humanas, [S. l.], v. 40, n. 2, p. 183–194, 2019. DOI: 10.5433/1679-0383.2019v40n2p183. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/seminasoc/article/view/35898. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.