Research-experience in environmental education: (eco)logical exercises for waste management

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1679-0383.2019v40n2p167

Keywords:

Research-experience, Environmental education, Garbage, Waste Management

Abstract

The present text shares the result of a research-experience about possible (eco)logical exercises of environmental self-education, for human waste management. Focusing on the transformation of the researcher and its relationship with waste management, was based on three steps: systematic observations in an avenue of the city of Porto Alegre and in a private university; search for information on waste management on the internet (Google platform) and in a university library; immersion of the researcher in a garbage separation association and an interview with the person in charge of the place. Inspired by poststructuralist knowledge production, the notion of research-experience emerges as a possibility of groping elements and fabricating objects for thought, in this case, as a way of self-transformation of the researcher in its relationship with waste management. As a result, it was possible to articulate the experience of the experiment with the research on the environment, reflecting on the educational-environmental paradigms and the ideologies of consumption and individualism that permeate human daily life. Through emerging elements in the field of research, environmental education was analyzed as a way of transforming everyday (eco)logics, some of its impasses, such as the subjective or structural aspects that involve environmental self-education.

Author Biography

Daniel Dall'Igna Ecker, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

Postdoctoral student (CAPES Fellow) in the Graduate Program in Social and Institutional Psychology (PPGPSI) of the Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS).

References

BRITO, A. Observação directa e sistemática do comportamento. Lisboa: Edições FMH, 1994.

DIAS, G. F. Pegada ecológica e sustentabilidade humana. São Paulo: Gaia, 2002.

ECKER, D. D. Direitos sociais e acompanhamento terapêutico: problematizações através de desenhos. Aurora: revista de arte, mídia e política, São Paulo, v.11, n.32, p. 95-109, jun./set. 2018.
Disponível em: http://revistas.pucsp.br/index.php/aurora/arti cle/view/31984/26874. Acesso em: 20 nov. 2018.

EKINS, P. Uma noção subversiva. O Correio da Unesco, Rio de Janeiro, v. 26, n. 3, p: 6-9, 1998.

FOUCAULT, M. Poder e saber. In: FOUCAULT, Michel. Ditos e escritos: estratégia, poder-saber. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2006, p. 223 – 241. v. 5.

GRÜN, M. Ética e educação ambiental: a conexão necessária. 9. ed. São Paulo: Papirus, 2005.

GUARESCHI, N. M.; GUARESCHI, N. M. F.; REIS, C.; ECKER, D. D.; MACHRY, D. S. F. Formação em psicologia: o princípio da integralidade e a teoria da autopoiese. Revista Psicologia e Saúde, Campo Grande, v. 6, n. 1, p. 18-27, jun. 2014. Disponível em http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2177-093 X2014000100004&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 20 nov. 2018.

UMA VERDADE inconveniente. Direção: Davis Gugenheim. EUA: Paramount Pictures, 2006. Longa-metragem (100 min.), color.
HARTMANN, V. M. Memórias na sustentabilidade das águas do Rio M’Boicy. 2017. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialista em Educação Ambiental) - Programa de Pós-Graduação em Educação Ambiental da Universidade Federal da Integração Latinoamericana, Foz do Iguaçu, 2017.

HÜNING, S.; SCISLESKI, A. Ressonâncias de uma epistemologia crítica foucaultiana em psicologia social. Psicologia & Sociedade, v. 30, n. 1, 2018.

LAYRARGUES, P.P; CASTRO, R. S. (org.). Educação ambiental: repensando o espaço da cidadania. São Paulo: Cortez, 2005.

LÉVI-STRAUSS, C. De perto e de longe. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2005.

LIPOVETSKY, G. Os tempos hipermodernos. São Paulo: Editora Barcarolla, 2005.

ONG LIXO CONSULTING. Rio de Janeiro: RJ. 2007. Disponível em: http://www.lixo.com.br. Acesso em: 20 nov. 2018.

MARTELL, L. Ecology and society: an introduction. Cambridge: Polity Press, 1994.

POZO, J. I. Aprendizes e mestres: a nova cultura da aprendizagem. Porto Alegre: ArtMed, 2002.

SOFFIATI, A. Fundamentos filosóficos e históricos para o exercício da ecocidadania e da ecoeducação. In: LOUREIRO, C. F. B.; LAYRARGUES, P. P.; CASTRO, R. S. (org.). Educação ambiental: repensando o espaço da cidadania. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2008.

TAVARES, C; FREIRE, I. M. Lugar do lixo é no lixo: estudo de assimilação da informação. Ciência da Informação, Brasília, v.32, n. 2, p. 125-135, maio/ago. 2003. Disponível em: http://re vista.ibict.br/ciinf/article/view/1012. Acesso em: 22 nov. 2018.

TORRES, S.; GUARESCHI, P. A.; ECKER, D. D. O teatro de rua como via política de mídia radical. Argum, Vitória, v. 9, n. 2, p. 120-132, maio/ago. 2017. Disponível em: http://periodicos.ufes.br/argumentum/article/view/15423/11900. Acesso em: 22 nov. 2018.

TRIVIÑOS, A. N. S. Introdução à pesquisa em ciências sociais. São Paulo: Atlas, 1987.

Published

2019-12-02

How to Cite

ECKER, Daniel Dall’Igna. Research-experience in environmental education: (eco)logical exercises for waste management. Semina: Ciências Sociais e Humanas, [S. l.], v. 40, n. 2, p. 167–182, 2019. DOI: 10.5433/1679-0383.2019v40n2p167. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/seminasoc/article/view/35297. Acesso em: 24 aug. 2024.

Issue

Section

Dossiê