Image listening and enhancement of the grotesque in A Clockwork Orang
DOI:
https://doi.org/10.5433/1679-0383.2013v34n1p87Keywords:
Aesthetics, Semiotics, Audiovisual, Communication.Abstract
This article examines the aesthetic result from the relation between images and sound elements of the film A Clockwork Orange by Stanley Kubrick. The theoretical framework comes from the concepts of aesthetic categories treated by Sánches Vázquez, the concept of ugly by Umberto Eco, the categories of sound and listening modes included in the Theory of Production Film Sound (Film Sound) proposed by Michel Chion, and formulations of aesthetics in the light of semiotics of C. S. Peirce. It is concluded that the sound code helps to highlight the ambiguity present in most of the film, especially in times of application of state and system violence. Analyzing some scenes according to the wiretaps reduced, causal, and semantics, it could be said that music, by adding elements to the scene to contrasting aesthetic imagery, produces a sense of the grotesque highlight the mixture of pleasure and horror, and sometimes by comic presence.Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os Direitos Autorais para artigos publicados são de direito da Revista Semina: Ciências Sociais e Humanas. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.
A revista se reserva o direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com vistas a manter o padrão culto da língua e a credibilidade do veículo. Respeitará, no entanto, o estilo de escrever dos autores.
Alterações, correções ou sugestões de ordem conceitual serão encaminhadas aos autores, quando necessário. Nesses casos, os artigos, depois de adequados, deverão ser submetidos a nova apreciação.
As opiniões emitidas pelos autores dos artigos são de sua exclusiva responsabilidade.