Prêt-à-porter, discussions on its rise and relation to the French Haute Couture

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2236-2207.2011v2n2p114

Keywords:

Prêt-à-porter, Society’s after the Second World War, French fashion. Fashion system

Abstract

Historical study on prêt-à-porter rise context in France after the Second World War, and its meaning within the World’s Fashion System. This article relates the political project of Paris maintaining as world capital of fashion, the demands of the new elite social groups, the crisis experienced by the Couture Maisons and the meaning given to the elegance. The research methodology focused on the discursive analysis and on the theory of the historical effect aesthetic, having as main sources articles and Elle Magazine editorials, published between 1950- 1970.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Mara Rúbia Sant'Anna, Universidade do Estado de Santa Cataria -UFSC

Doctor in History at UFRGS/EHESS and full professor at the Universidade do Estado de Santa Cataria -UFSC and associate professor at the Université de Strasbourg (Marc Bloch)

References

ANÚNCIO da Imobiliária A.L.Alves. Jornal O Estado, 7 abr. 1951, p. 4.

BANAÏM, Laurence. Le pantalon: une histoire en marche. Paris: Les Editions de l’Amateur, 1999.

BAUDELOT, Christian; LEBEAUPIN, Anne. Les salaires de 1950 à 1975. Economie et statistique, Paris, n. 113, p. 15–22, 1979. Disponível em: http://www.persee.fr/web/ revues/ home/prescript/article/estat_0336-1454_1979_num_113_1_4224. Acesso: 27 jun. 2011.

BAUDOT, François; DEMACHY, Jean. Elle nos années 60/70. Paris: Filipacchi, 2002.

CÉZAN, Claude. La mode phénomène humain. Paris: Privat, 1967.

ELIAS, Nobert. A sociedade dos indivíduos. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1994.

ELLE. Où en est la Haute-Couture Française? Paris. v. 313, p. 22, 1951.

ELLE. Néogravure. 1965. France Editions et Publications, 1966-1970, jan./dez. 1950- 1970.

FERNANDEZ-URIARTE, Lucila. Post modernity from Cuba. Journal of Design History, Oxford, v. 18, n. 3, p. 245-255, 2005.

BODY-GENDROT, Sophie. Uma vida privada francesa segundo o modelo americano. In: AIRES, Philippe. História da vida privada. São Paulo: Cia das Letras, 1996. v. 5.

HOSBAWM, Eric. A era dos extremos. São Paulo: Companhia das Letras, 1995.

JARDIN DES MODES. Editions Saint-Florentin, jan./dec. 1967.

LAVER, Jamers. A roupa e a moda: uma história concisa da moda. São Paulo: Companhia das Letras, 1993.

LEFEBVRE, Henri. A vida cotidiana no mundo moderno. São Paulo: Ática, 1991. v. 1.

LIPOVETSKY, Gilles. O império do efêmero. São Paulo: Companhia das Letras, 1991.

MARIE CLAIRE. Editor. E. Desfosses Néogravure. Paris, jan./dec. 1962.

MODES ET TRAVAUX. Paris: Editions Edouard Boucherit, jan./dec. 1965.

MUSEE DE DIOR. Images de mode 1940-1960. Hommage à M. Bernard Blossac. Granville: Musée Christian Dior, 1996.

ORMEN-CORPET, Catherine. L’album de famille, almanach des modes: fotografias de Joël Laiter. Paris: Hazan, 1999.

O CRUZEIRO. Revolução branca na moda. Rio de Janeiro: Diários Associados, 7 out. 1950.

PERIER, Anne-Marie; BAUBY, Jean Dominique. Elle: nos 50 premières années. Paris: Filipacchi, 1995.

ROCHAS, Marcel; MATHAN Jacques. Vingt-cinq ans d’élégance à Paris. Paris: Pierre Tisné, 1951.

SANT’ANNA, Mara Rúbia. Poder e aparência: novas sociabilidades urbanas em Florianópolis de 1950 a 1970. 2005. Tese (Doutorado em História) – Instituto de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre.

SANT’ANNA, Mara Rúbia. Elegância e sociedade, ser elite entre 1950 e 1970. Modapalavra, Florianópolis, v. 4, p. 99-108, 2006.

SIMON, Marie. La mode 1945 – 1975. Paris: Aubanel, 2009.

VEILLON, Dominique. Moda e guerra: um retrato da França ocupada. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2004.

VIVRE aujourd’hui – la femme et la beauté. Jacques Frémontier, 1970. (Documentário de TV)

YAGOU, Artemis. The Athens Design Centre: (1961-1963). Journal of Design History, v. 18, n. 3, p. 269-283, 2005.

Published

2011-12-17

How to Cite

Sant’Anna, M. R. (2011). Prêt-à-porter, discussions on its rise and relation to the French Haute Couture. Projetica, 2(2), 114–127. https://doi.org/10.5433/2236-2207.2011v2n2p114

Issue

Section

Design: Educação, Cultura e Sociedade