Power line construction of the senses: from an analysis of various aspects of the cross

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2236-2207.2012v3n1p146

Keywords:

Iconography, Symbol, Culture, Cross

Abstract

This article presents a study on the cross, one of the oldest forms created by man, and discusses their cultural knowledge produced in the collective consciousness. We soughtto determine which oftheirforms are more memorable, investigating connotation that they impose on the people. The use of symbols in the design can be a great ally for the generation of sensations the receivers, good, or shocking, however you must take care to pass them properly, so there is no ambiguity

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mariana Oliveira de Carvalho, Faculdade Pitágoras - Unidade Metropolitana

Especialista em Design, Cognição e Mídia pela Faculdade Pitágoras.

Rogério Zanetii Gomes, Faculdade Pitágoras - Unidade Metropolitana

Mestre em Design pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. Coordenador do curso de especialização em Design, Cognição e Mídia da Faculdade Pitágoras unidade Londrina

References

AUMONT, J. A imagem. 2. ed. Campinas: Papirus, 1995. 317p

CARRION, W. Design para webdesigners: princípios do design para web. Rio de Janeiro: Brasport, 2008.167p.

CHEVALIER, J.; GHEERBRANT, A. Dicionário de símbolos: mitos, sonhos, costumes, gestos, formas, figuras, cores, números. 9ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 1995. 996p.

CIRLOT, J. E.. A dictionary of symbols. 2ed. London: Routledge, 1990. 419p.

FLUSSER, V. (1920-1991). O mundo codificado: por uma filosofia do design e da comunicação: Vilém Flusser; organizado por Rafael Cardoso. Tradução Raquel Abi-Sâmara. São Paulo: Cosac Naify, 2007. 224p.

FRUTIGER, A. Sinais e símbolos: desenho, projeto e significado. Tradução Karina Jannini. São Paulo: Martins Fontes, 1999.334p.

HOUAISS, Antonio; VILLAR, Mauro de Salles; FRANCO, Francisco Manoel de Mello. Dicionário Houaiss da língua portuguesa. Rio de Janeiro: Objetiva, 2001. 2.922p.

HURLBURT, A. Layout: o design da página impressa. Tradução Edmilson O. Conceição, Flávio M. Martins. São Paulo: Nobel, 2002

JUNIOR, Eduardo Neiva. A imagem. São Paulo: Ática, 1986. 93p.

LARAIA, R. de. B. de. (1932). Cultura uni conceito antropológico. 22 ed. Rio de Janeiro: Jorge “Zahar” Ed. 2008. 117p.

LUCCA, G. A cruz e seus simbolismos. Disponível em http://www.spectrumgothic.com.br/ocultismo/simbolos/cruz_simbolismos.htm. Acesso em: 24 out. 2010.

LUPTON, E. Novos fundamentos do design: São Paulo: Cosac Naify, 2008, 248p.

MELO, C. H. de. Signofobia. São Paulo: Rosari, 2005, (Coleção Textos Design). 112p.

MOURA, M. Faces do design. São Paulo: Rosari, 2003 (Coleção Textos Design). 146p.

SANTAELLA, L. O que é semiótica. São Paulo: Brasiliense, 1983 (Coleção Primeiros Passos).

SCHNEIDER, B. Design – Uma introdução: o design no contexto social, cultural e econômico. São Paulo: Blucher, 2010. 304p

STOLARSKI, A. Alexandre Wollner e a formação do design moderno no Brasil. São Paulo: Cosac & Naify, 2005.

VILLAS-BOAS, A. (1963). Identidade e Cultura. Rio de Janeiro: 2AB, 2002. 120p.

Published

2012-09-04

How to Cite

Carvalho, M. O. de, & Gomes, R. Z. (2012). Power line construction of the senses: from an analysis of various aspects of the cross. Projetica, 3(1), 146–157. https://doi.org/10.5433/2236-2207.2012v3n1p146

Issue

Section

Design: Educação, Cultura e Sociedade