Fashion, Culture and Perfume Bottles

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2236-2207.2011v2n2p65

Keywords:

design e cultura, frasco de perfume, design de embalagem

Abstract

The studies presented in this article seek reflections on the relationship between design and culture present in the bottles of perfume of the XXI century. The goal is to understand some social representations constructed through the design of perfume bottles after his meeting with fashion and its relationship with the creation of spaces for the identification of potential consumers. Tried to study the packages on its materiality, how they constituted and are constituted by socio-cultural speeches, questioning or reproducing stereotypes, social conventions and power relations. To this end, we resorted to the analysis of visual configuration, mediated by socio-cultural issues, of two packages of perfume: Men CH and CH, both the designer Carolina Herrera, directed, respectively, for female and male. The packages usually give visibility to types of femininities and masculinities and lifestyles, which are divided by gender, generational and class. Perfume bottles, as well as other products of design, allow people to observe part of the representation of contemporary society

Author Biographies

Maureen Schaefer França, Universidade Tecnológica Federal do Paraná - UTFPR

Master's Degree in Industrial Design from Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. Professor of basic, technical and technological education at theUniversidade Tecnológica Federal do Paraná - UTFPR

Marilda Lopes Pinheiro Queluz, Universidade Tecnológica Federal do Paraná - UTFPR

PhD in Communication and Semiotics (PUC-SP). Professor at the Universidade Tecnológica Federal do Paraná - UTFPR

References

ARTE em perfumes: mais do que o cheiro, o sucesso de uma nova fragrância pode depender do design da embalagem. Istoé, São Paulo, Edição, 1595, 26. abr. 2000.

ASHCAR, Renata. Brasilessência: a cultura do perfume. São Paulo: Nova Cultural, 2001.

ASHCAR, Renata. Entrevista concedida via-email. 10/02/2010.

BELLINO, Nina. Mensagem na garrafa. Revista Estilo, São Paulo, n. 76, p. 106-109. jan. 2009.

CAROLINA HERRERA. Disponível em: http://www.carolinaherrera.com/. Acesso em: 22 nov. 2010.

CARVALHO, Vânia Carneiro de. Gênero e artefato: o sistema doméstico na perspectiva da cultura material – São Paulo, 1870-1920. São Paulo: Edusp, 2008.

CHANEL. A história do Nº 5. Disponível em: http://www.chaneln5.com/pt-br/dth=1259&height=654#/world/the-story. Acesso em: 21 mar. 2010.

CORNING MUSEUM OF GLASS. Perfume Bottles: From Design Table to Dressing Table. Disponível em: http://www.cmog.org/dynamic.aspx?id=1278& terms= dressing+table. Acesso em: 21 maio 2010.


DUBY, Georges; PERROT, Michelle. História das mulheres no Ocidente: o século XX. Porto: Edições Afrontamento, 1991.

ESTÉE LAUDER. Fragance for women. Youth Dew. Disponível em: http://www.esteelauder.com/products/620/Product-Catalog/Fragrance/For-Women/Youth-Dew/index.tmpl. Acesso em: 23 mar. 2010.

FORTY, Adrian. Objetos de desejo: design e sociedade desde 1750. São Paulo: Cosac Naify, 2007.

FRANÇA, Maureen Schaefer. Design & Cultura: representações sociais nos frascos de perfume do início do século XXI. 2011. 251 f. Dissertação (Mestrado em Tecnologia) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná. Curitiba, 2011.

GIDDENS, Anthony. Modernidade e Identidade. Rio de Janeiro, Jorge Zahar, 2002 G

UIA de perfumes. São Paulo: L’Officiel, 2009. GUIA de perfumes. São Paulo: L’Officiel, 2010.

GUIMARÃES, Luciano. A cor como informação: a construção biofísica, linguística e cultural da simbologia das cores. São Paulo: Annablume, 2000.

HALL, Stuart. A centralidade da cultura: notas sobre as revoluções culturais do nosso tempo. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 22, n. 2, p. 15-46, jul./dez. 1997.

HALL, Stuart. Quem precisa de identidade? In: SILVA, Tomaz Tadeu da (Org.). Identidade e Diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis: Vozes, 2000.

JOLY, Martine. Introdução à análise da imagem. Campinas: Papirus, 1996.

KNIBIEHLER, Yvonne. Corpos e corações. In: DUBY, Georges; PERROT, Michelle. História das Mulheres: o século XIX. Porto: Afrontamento, 1991.

LARAIA, Roque de B. Cultura: um conceito antropológico. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2007.

MEDEIROS, Jusméri; QUELUZ, Gilson. Havaianas: um artefato cultural das identidades brasileiras no mundo globalizado. In: QUELUZ, Marilda Lopes (Org). Design & Identidade. Curitiba: Ed. Peregrina, 2008.

MESTRINER, Fabio. Design de Embalagem: Curso Básico. São Paulo: Makron, 2002.

MILLER, Daniel. Stuff. Cambridge: Polity Press, 2009.

NEGRÃO, Celso; CAMARGO, Eleida Pereira. Design de embalagem: do marketing à produção. São Paulo: Novatec, 2008.

OLIVEIRA, Sandra R. Ramalho e. Imagem também se lê. São Paulo: Rosari, 2006.

ONO, Maristela Mitsuko. Design e cultura: sintonia essencial. Curitiba: Edição da autora, 2006.

ONO, Maristela Mitsuko. Design industrial e diversidade cultural: sintonia essencial. Estudos de casos nos setores automobilístico, moveleiro e de eletrodomésticos no Brasil. 2004. Tese (Doutorado em Arquitetura e Urbanismo) - Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2004.

PEDROSA, Israel. Da cor à cor inexistente. Rio de Janeiro: EDUFF, 2002.

PERFUME 2000.com. The History of perfume. Disponível em: . Acesso em: 27 dez. 2010.

PERFUMES: a história de um elemento vital na sedução. Revista Class. Disponível em: http://www.revistaclass.com.br/conteudo.asp?codConteudo=223. Acesso em: 19 mar. 2010.

SANTOS, Marinês Ribeiro dos. Existe Design Brasileiro? Considerações Sobre o Conceito de Identidade Nacional. In: QUELUZ, Marilda Lopes (Org). Design & Identidade. Curitiba: Ed. Peregrina, 2008.

SANTOS, Marinês Ribeiro dos. O design Pop no Brasil dos anos 1970: domesticidade e relações de gênero na Revista Casa & Jardim. 2010. 294 f. Tese (Doutorado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis, 2010.

SEELING, Charlotte. Moda: o século dos estilistas - 1900-1999. Colônia: Könemann, 2000.

SEVCENKO, Nicolau. A Capital irradiante: técnica, ritmos e ritos do Rio. In: História da vida privada no Brasil. São Paulo: Cia da Letras, 1998.

SLATER, Don. Cultura do consumo e modernidade. São Paulo; Nobel, 2002.

SPARKE, Penny. An introduction to design and culture: 1900 to the present. London and New York: Routledge, 2004.

TANIA BO. Cartonagem. Disponível em: http://www.taniabo.com/madmaria.htm. Acesso em: 28 set. 2010.

WINNER, Langdom. Do artifacts have politics? In: MACKENZIE, Donald; WAJCMAN, Judy. The Social Shaping of Technology. Buckingham, Philadelphia: Open University Press, 1999.

WUCIUS, Wong. Princípios de forma e desenho. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

Published

2011-12-17

How to Cite

França, M. S., & Queluz, M. L. P. (2011). Fashion, Culture and Perfume Bottles. Projetica, 2(2), 65–85. https://doi.org/10.5433/2236-2207.2011v2n2p65

Issue

Section

Design de Moda

Most read articles by the same author(s)