Coding’s process of a microcosmos of the Historical Museum of Londrina by means of design thinking and design of exhibitions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2236-2207.2020v11n3esp.p130

Keywords:

Exhibition Design, Design Thinking, Graphic Design, Learning

Abstract

The article proposes to develop innovation through the coding process of communication by visuality using the exhibition design to share/clarify knowledge, avoiding and eliminating deficiencies in the acquisition of knowledge. The design thinking approach used to raise knowledge about a microcosm of the permanent room of the Historical Museum of Londrina, through the analysis of the scenario and its artifacts, so that history is learned, told and humanized, seeking the Innovation in the representation of knowledge in order to verify the knowledge acquired by visitors. The research is qualitative of exploratory nature, based in visitor’s interviews and observations from groups of students visiting the museum. This have the objective to understand whether they acquired the desired knowledge, then propose collaborative solutions by the use of the DTKBoard system, based on design thinking and by the introduction of the precepts of the exhibitions design in order to improve the communication of culture and knowledge of the period related to the microcosm chosen. During the project, was identified the needs of change in the representations of knowledge and ask for the insertion of humanization to create empathy with the visitor. The research is in the validation phase of the prototypes developed with the insertion of the exhibition design and the humanization generating changes in the microcosm for the participation and validation of the target audience, for later implementation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Paula Perfetto Demarchi, Universidade Estadual de Londrina - UEL

Professor at the Universidade Estadual de Londrina - UEL

Cleuza Bittercourt Ribas Fornasier, Universidade Estadual de Londrina - UEL

Professor at the Universidade Estadual de Londrina - UEL

Júnior Yuki Morimoto, Universidade Estadual de Londrina - UEL

Undergraduate student of Graphic Design at the Universidade Estadual de Londrina - UEL

References

ASENSIO, Mikel; POL, Elena; ASENJO, Elena; CASTRO, Yone (ed.). Nuevos museos, nuevas sensibilidades. Madrid: Universidad Autónoma de Madrid, 2012. (SIAM - Series Iberoamericanas de Museología, año 3, v. 4). Available in: https://sites.google.com/site/mikelasensiobrouard/iii-siam. Access in: 5 Jun. 2020.

BREFE, Ana Cláudia Fonseca. O museu paulista: Affonso de Taunay e a memória nacional. São Paulo: UNESP/Museu Paulista, 2005.

CARDOSO, Eduardo; CATTANI, Airton; COSSIO, Gustavo; SCHERER, Fabiano. Contribuição para o ensino de metodologia em Design de Exposição. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE PESQUISA E DESENVOLVIMENTO EM DESIGN, 10., 2012, São Luís. Anais [...]. São Luís: EDUFMA, 2012. p. 2572-2584.

CUNHA, Marcelo Bernardo. Exposições museológicas como estratégias de comunicação. In: SEMINÁRIO: EXPOSIÇÕES MUSEOLÓGICAS COMO ESTRATÉGIAS DE COMUNICAÇÃO, 2005, Lisboa. Anais [...]. Lisboa: Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologia, 2005. p. 1-23.

CURY, Marília Xavier. Exposição: concepção, montagem e avaliação. São Paulo: Annablume, 2005.

DEMARCHI, Ana Paula Perfetto; FORNASIER, Cleuza Bittencourt Ribas. O uso do design thinking em um microcosmos do museu de londrina para a melhoria da aprendizagem. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIAS DA INFORMAÇÃO, 19., 2018, Londrina. Comunicação oral (pt-BR) 3 [...]. Londrina: UEL, 2018. Tema: Gt-2 – Organização e Representação do Conhecimento.

DUARTE, Alice. Nova museologia: os pontapés de saída de uma abordagem ainda inovadora. Museologia e Patrimônio, Rio de Janeiro, v. 6, n. 1, p. 99-117, 2013.

FIGUEIREDO, Renata. O que é expografia? 2012. Available in: https:// criticaexpografica.wordpress.com/2012/05/25/o-que-e-expografia/. Access in: 5 Jun. 2018.

FORNASIER, Cleuza Bittencourt Ribas; MARTINS, Rosane Fonseca de Freitas; DEMARCHI, Ana Paula Perfetto. Produção e incorporação do design para inovação baseado no processo de design thinking: sistema DTKboard. In: MARTINS, Rosane F. F.; CERQUEIRA, Vicente (org.). Design para inovação: conceitos, proposições e casos no Brasil. São Paulo: Rio Books, 2018.

IBRAM- Instituto Brasileiro dos Museus. O que é museu. 2017. Available in: http://www.museus.gov.br/os-museus/o-que-e-museu/. Access in: 5 Jun. 2018.

ICOM - International Council of Museums. Definições. Available in: http:// icom.museum/la-vision/definicion-del-museo/L/1/. Access in: 5 Jun. 2018.

LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Marina Andrade. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003.

MERLO, Márcia (org.). Memórias e museus. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2015.

OBLINGER, Diana G. Learning spaces. Colorado: Boulder- EDUCAUSE, 2006.

SCHERER, Fabiano de Vargas. Conceitos em design gráfico ambiental. 2012. Available in: https://ndga.wordpress.com/2012/09/10/conceitos-em-designgrafico-ambiental/. Access in: 9 Jun. 2018.

UEL – Universidade Estadual de Londrina. Museu Histórico de Londrina. Histórico. Londrina: UEL, 2018. Available in: http://www.uel.br/museu/. Access in: 5 Jun. 2018.

YIN, Robert K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 2. ed. Porto Alegre: Bookman, 2001.

Downloads

Published

2020-11-30

How to Cite

Demarchi, A. P. P., Fornasier, C. B. R., & Morimoto, J. Y. (2020). Coding’s process of a microcosmos of the Historical Museum of Londrina by means of design thinking and design of exhibitions. Projetica, 11(3esp.), 130–148. https://doi.org/10.5433/2236-2207.2020v11n3esp.p130

Issue

Section

Edição Especial 7º Forum Internacional Design as a Process

Similar Articles

<< < 1 2 

You may also start an advanced similarity search for this article.