Notes on the history of Brazilian tabletop RPGs (RolePlaying Games)

Authors

  • Cláudio Baixo Peixoto Filho Universidade do Vale do Itajaí – UNIVALI
  • Rafael Marques de Albuquerque Universidade do Vale do Itajaí – UNIVALI

DOI:

https://doi.org/10.5433/2236-2207.2021v12n3p300

Keywords:

Tabletop RPG, Publishing industry, RolePlaying games, Brazilian RPG

Abstract

Tabletop RPGs (RolePlaying Games) are pen-and-paper games which involve role-playing and complex ruling systems, usually using dice. In this paper, we selected 18 Brazilian games, aiming for reflections regarding a historical understanding of Brazilian RPGs, as well as a description of the kind of games made in Brazil. The results point towards a strong presence of the fantasy theme, the strong presence of RPGs for beginners, and reveals the years when more Brazilian games were published - from the end of the 1990's to the early 2000's. Reflections and hypothesis are made regarding the past, present and future of Brazilian tabletop RPGs.

Author Biographies

Cláudio Baixo Peixoto Filho, Universidade do Vale do Itajaí – UNIVALI

Universidade do Vale do Itajaí – UNIVALI

Rafael Marques de Albuquerque, Universidade do Vale do Itajaí – UNIVALI

Professor at the Universidade do Vale do Itajaí. PhD in Education earned from the Universidade de Nottingham (2016)

References

AMARAL, Ricardo Ribeiro; BASTOS, Heloisa Flora Brasil Nóbrega. O Roleplaying Game na sala de aula: uma maneira de desenvolver atividades diferentes simultaneamente. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, MG, v. 11, n. 1, p. 103-122, 2011.

ANDRADE, Leonardo Antônio de; GODOY, Rogério Mello. Opera RPG. 7. ed. São Paulo, SP, 2003. 208 p. Disponível em: http://www.rpgopera.tk/. Acesso em: 25 jun. 2018.

CASSARO, M.; SALADINO, R.; TREVISAN, J. M. Tormenta 20. São Paulo, SP: Editora Daemon, 2003. 256 p.

CASSARO, Marcelo. 3D&T. São Paulo, SP: Editora Brasil Dragão, 1998. 150 p.

CASSARO, Marcelo. Dicas de mestre. São Paulo: Editora Trama, 2002. 156 p.

CASSARO, Marcelo; DEBBIO, Marcelo Del. Invasão. São Paulo, SP: Editora Daemon, 2004. 93 p.

CASSARO, Marcelo; SALADINO, Rogério; TREVISAN, J. M. Holy Avenger. São Paulo, SP: Editora Talismã, 1998. 141 p.

DEBBIO, Marcelo Del. Arkanum. São Paulo-SP:Editora Brasil Dragão,1995. 70 p.

DEBBIO, Marcelo Del. RPGQuest. São Paulo-SP: Editora Daemon,2005. 206 p.

DEBBIO, Marcelo Del; BACCI, Luciana. Anime RPG. São Paulo, SP: Editora Daemon, 2003. 124 p.

EWALT, David M. Dados e homens: a história de Dungeon & Dragons e de seus jogadores. Rio de Janeiro: Record, 2016.

FERNANDES, Mônica Luiza Socio; ROMERO, Caio S. RolePlaying Game (RPG): o lúdico como estímulo às questões literárias e textuais. Todas as Letras, São Paulo, SP, v. 18, n. 2, p. 251-262, 2016.

JUNGES, Tiago. Mighty blade. 2. ed. Porto Alegre: Coisinha Verde, 2012. edição online. 61 p. Disponivel em: http://www.coisinhaverde.com.br/mightyblade/download/mightyblade25.pdf. Acesso em: 25 jun. 2018.

KENNEDY, Mary M. Defining a literature. Educational Researcher, Washington, US, v. 36, n. 3, p. 139-147, 2007.

LUAMA, Tadeu Rodrigues. Publicações e repercussão midiática sobre jogos narrativos: comparativo Brasil, Estados Unidos e países nórdicos. Revista Mais Dados, Uberlândia, MG, v. 1, n. 3, p. 54-70, 2016.

LUCENA, João Carlos. Nexus D6. Olinda, PE: Editora João Lucena, 2005. 87 p.

MATOS, Júlio. United Earth Defense. [S. l.: s. n], 2013. 31 p. online. Disponível em: http://cienciasecognicao.org/neuraventura/?page_id=950. Acesso em: 25 jun. 2018.

MATTOS, Ranieri. Nostalgia: defensores de Tóquio. In: Blog tomos de sabedoria. [S. l], 11 mar. 2019. Disponível em: http://tomosdesabedoria.blogspot.com/2019/03/nostalgia-defensores-de-toquio.html. Acesso em: 25 dez. 2019.

MUNIZ, Cláudio. Utopia. Rio de Janeiro, RJ: Editora Mitsukai, 2003. 55 p.

OLIVEIRA, Cristiano Chaves. Clavius. Juiz de Fora, MG: Editora Conclave, 2004. 20 p. Disponível em: https://www.conclaveweb.com.br/site/wp-content/uploads/2018/03/clavius.pdf. Acesso em: 25 jun. 2018.

PIRES, Daniel. 2015, um novo ano para o RPG no Brasil. Jardim Quântico, 9 jan. 2015. Disponível em: https://danspires.wordpress.com/2015/01/09/2015-um-novo-ano-para-o-rpg-no-brasil/. Acesso em: 24 jun. 2018.

REIS, Douglas Quinta. História do RPG no Brasil: Devir Livraria (4/4). [entrevista cedida a] Rafael Carneiro Vasques, 2 ago. 2016. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=O9w-k44UwYE. Acesso em: 19 jun. 2018.

RICON, Luiz Eduardo. Descobrimento do Brasil. São Paulo, SP: Devir Editora, 1999. 33 p.

ROCHA, Rafael Correia. Apresentação. Revista Mais Dados, Uberlândia, MG, v. 1, n. 1, 2014.

RODRIGUES, Marcelo; DRACO, Mauro; GUINÂNCIO, Diego; LORENA PINTO, Gustavo; GIUSINI, Stefano Guimarães; MARTINS, Carlos; LADEIRAS, Alex. Tagmar. 3.0: beta. 3. ed. Recife, PE: Projeto Tagmar, 2018. 309 p. Disponivel em: http://www.tagmar.com.br/downloads/Tagmar%20-%20Livro%20de%20Regras%203.0.pdf. Acesso em: 9 jul. 2018.

RODRIGUES, Sônia. Roleplaying Game e a pedagogia da imaginação no Brasil. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2004.

ROMANETTO, Matheus Capovilla. Jogo e Comunicação: RPG como Mídia. Revista Mais Dados, Uberlândia, MG, v. 2, n. 2, p. 54-84, 2015.

SÁ NETO, Antônio; RAMOS, Dan; NEME, Fabiano. OldDragon. Niterói-RJ: Editora Redbox, 2010. 195 p.

SANTOS, Glailson. Um pouco sobre a história do RPG - parte 1: origens. Dungeonist REDERPG, Rio de Janeiro, RJ, 7 ago. 2018. Disponível em: https://www.rederpg.com.br/2018/08/07/um-pouco-sobre-historia-do-rpg-parte-1-origens/. Acesso em: 9 jan. 2020.

SARMENTO, Alexandre. Ohmtar. Penha, RJ: Editora Independente, 2012. 311 p.

SCHMIT, Wagner Luiz. RPG e educação: alguns apontamentos teóricos. 2008. 267 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Estadual de Londrina, PR, Londrina, 2008.

SHINKEN, Thiago Rosa. O mercado brasileiro de RPG. RPG Notícias, 2017. Disponível em: http://www.rpgnoticias.com.br/o-mercado-brasileiro-de-rpg/. Acesso em: 25 fev. 2018.

VASQUES, Rafael Carneiro. As potencialidades do RPG (Role Playing Game) na educação escolar. 2008. 169 f. Dissertação (Mestrado em Educação Escolar) - Faculdade de Ciências e Letras, Universidade Estadual Paulista, Araraquara, SP, 2008.
VECCHI, Artur. Monstros - Rpg. Rio de Janeiro, RJ: Editora Nova Vecchi, 1995. 54 p.

ZANINI, Maria do Carmo. (org.). Anais do Primeiro Simpósio RPG e Educação. São Paulo: Devir Livraria, 2002. ISBN 9788575321171.

Published

2021-11-04

How to Cite

Peixoto Filho, C. B., & Albuquerque, R. M. de. (2021). Notes on the history of Brazilian tabletop RPGs (RolePlaying Games). Projetica, 12(3), 300–324. https://doi.org/10.5433/2236-2207.2021v12n3p300

Issue

Section

Design Grafico: Imagem e Mídia