Higher education as enhancer of social responsibility in design

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2236-2207.2021v12n2p189

Keywords:

Design, User, Social Responsibility, Education

Abstract

This work aims to demonstrate the need for a socially responsible performance - from the university and also from the major degrees provided by it, mainly on higher education Design courses. To do so, the literature review method was used. The conclusions of this study were that design courses can direct their curricula to achieve a socially responsible education, so that the professional’s performance in the labor market could reflect the education received at the university.

Author Biographies

Deborah Camila Viana Cardoso, Universidade do Estado de Minas Gerais - UEMG

Major in Environmental Design earned from the Universidade do Estado de Minas Gerais - UEMG

Edson José Carpintero Rezende, Universidade do Estado de Minas Gerais - UEMG

PhD in Health Sciences earned from the Universidade Federal de Minas Gerais - UEMG. Professor at the Universidade do Estado de Minas Gerais - UEMG

Cláudia Fátima Campos, Universidade do Estado de Minas Gerais - UEMG

PhD in Design earned from the Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro. Professor at the Universidade do Estado de Minas Gerais - UEMG

References

BONSIEPE, Gui. Design e crise. Agitprop, São Paulo, v. 4, n. 44, p. 1-11, 2012. Disponível em: http://www.guibonsiepe.com/textos/archivos/2012_03_Design-e-Crise_AGITPROP.pdf. Acesso em: 11 mar. 2019.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Presidência da República, 1996. Disponível em: https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/70320/65.pdf. Acesso em: 31 mar. 2018.

3. BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Resolução nº 5, de 8 de março de 2004. Aprova as diretrizes curriculares nacionais do curso de graduação em design e dá outras providências. Brasília, DF: Conselho Nacional de Educação, 2004. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rces05_04.pdf. Acesso em: 06 fev. 2018.

BRASIL. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação – PNE e dá outras providências. Brasília, DF: Presidência da República, 2014. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm. Acesso em: 06 abr. 2020.

DZIOBCZENSKI, Paulo Roberto Nicoletti et al. Inovação através do design: princípios sistêmicos do pensamento projetual. Design & Tecnologia, Porto Alegre, v.3, n. 3, p . 54-63, 2011. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/304170151_Inovacao_Atraves_do_Design_Principios_Sistemicos_do_Pensamento_Projetual. Acesso em: 06 abr. 2020.

JONAS, Wolfgang. A special moral code for design? Design Philisophy Papers, [s. l.], v. 4, n. 2, p. 117-132, 2006. Disponível em: http://www.thestudioattheedgeoftheworld.com/uploads/4/7/4/0/47403357/04jonasspecial_moral_code_for_design.pdf. Acesso em: 03 mar. 2019.

LATOUR, Bruno. Um prometeu cauteloso? Alguns passos rumo a uma filosofia do design. Agitrop, São Paulo, v. 6, n. 58, p. 1-21, jul./ago. 2014. Disponível em: http://filosofiadodesign.com/wp-content/uploads/2014/10/Prometeu-cauteloso.pdf. Acesso em: 12 mar. 2019.

MANZINI, Ezio. Prometheus of the everyday: the ecology of the artificial and the designer’s responsability. Design Issues, Londres, v. 9, n. 1, p. 5-20, 1992. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/1511595?readnow=1&seq=1#page_scan_tab_contents. Acesso em: 03 mar. 2019.

MANZINI, Ezio. Design, ethics and sustainability: guidelines for a transition phase. In: SOTAMAA, Yrjö et al. Cumulus working papers Nantes. Helsinki: University of Art and Design Helsinki, p. 9-15, 2006. Disponível em: https://www.cumulusassociation.org/wp-content/uploads/2015/09/WP_Nantes-16_06.pdf. Acesso em: 06 abr. 2020.

MANZINI, Ezio. Design para inovação social e sustentabilidade: comunidades criativas, organizações colaborativas e novas redes projetuais. Rio de Janeiro: E-papers, 2008.

MANZINI, Ezio; MERONI, Anna. Design em transformação. In: Krucken, Lia. Design e território: valorização de identidades e produtos locais. São Paulo: Studio Nobel, 2009, p. 13-16.

MENEZES, Ebenezer Takuno de; SANTOS, Thais Helena dos. Verbete transdiciplinaridade. Dicionário interativo da educação brasileira –Educabrasil. São Paulo: Midiamix, 2001. Disponível em: http://www.educabrasil.com.br/transdisciplinaridade/. Acesso em: 19 fev. 2019

MORAES, Dijon de. O papel atual do design. In: Krucken, Lia. Design e território: valorização, de identidades e produtos locais. São Paulo: Studio Nobel, 2009, p. 9-12.

NUNES, Enedina Betânia Leite de Lucena Pires; PEREIRA, Isabel Cristina Auler; PINHO, Maria José de. A responsabilidade social universitária e a avaliação institucional: reflexões iniciais. Avaliação, Campinas, v. 22, n. 1, p. 165-177, 2017. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/aval/v22n1/1982-5765-aval-22-01-00165.pdf. Acesso em: 12 abr. 2019.

ONO, Maristela Misuko. Design, cultura e identidade, no contexto da globalização. Revista Design em foco, Salvador, v. 1, n. 1, p. 53-66, jul./dez. 2004. Disponível em: https://silo.tips/queue/revista-design-em-foco-issnuniversidade-do-estado-da-bahia-brasil-5?&queue_id=-1&v=1617054029&u=MTg5LjkwLjY2Ljc=. Acesso em: 19 mar. 2019.

PIRES, Marília Freitas de Campos. Multidisciplinaridade, interdisciplinaridade e transdisciplinaridade no ensino. Interface – Comunicação, Saúde, Educação, São Paulo: UNESP, v. 2, n. 2, p. 173-182, 1998. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/30363. Acesso em: 19 fev. 2019.

RIBEIRO, Raimunda da Cunha; MAGALHÃES, Antônio M. Política de responsabilidade social na Universidade: conceitos e desafios. Educação, Sociedade e Culturas, Porto, n. 42, p. 133-156, 2014. Disponível em: https://www.fpce.up.pt/ciie/sites/default/files/ESC42_10RaimundaRibeiro.pdf. Acesso em: 12 abr. 2019.

SANTOS, Agnaldo dos. Cadernos de estudos avançados em design: sustentabilidade I. Belo Horizonte: EdUEMG, 2013. Disponível em: http://eduemg.uemg.br/arquivos/2009%20-%20CADERNOS%20DE%20ESTUDOS%20AVANCADOS%20EM%20DESIGN%20-%20SUSTENTABILIDADE%20I%20-%20VOL.%203.pdf. Acesso em: 13 dez. 2018.

SANTOS FILHO, José Camilo dos. Responsabilidade Social da Universidade. In: . COLÓQUIO DE GESTIÓN UNIVERSITÁRIA EN AMÉRICAS: RENDIMIENTOS ACADÉMICOS Y EFICACIA SOCIAL DE LA UNIVERSIDAD, 13., 2013, Florianópolis. Anais [...]. Florianópolis: UFSC, 2013. p. 1-19. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/114752/2013060%20-%20Responsabilidade%20social%20da%20universidade.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 23 out. 2018.

SANTOS, Jacqueline Guimarães; SOUZA, Natália Mary Oliveira de. A influência da responsabilidade social empresarial no comprometimento dos colaboradores: uma compreensão à luz da teoria do comportamento planejado. In: ENCONTRO DE GESTÃO DE PESSOAS E RELAÇÕES DE TRABALHO, 4., 2013, Brasília, DF. Anais [...]. Brasília, DF: ANPAD, 2013. Disponível em: http://www.anpad.org.br/admin/pdf/EnGPR188.pdf. Acesso em: 22 out. 2018.

SILVA, Inês Amaro da. Responsabilidade social universitária, qualidade e pertinência social: desafios à gestão. Diálogo, Canoas, n. 29, p. 9-28, 2015. Disponível em: https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Dialogo/article/view/2238-9024.15.1/pdf. Acesso em: 12 abr. 2019.

SOUZA, Paulo Fernando de Almeida. Sustentabilidade e responsabilidade social no design do produto: rumo à definição de indicadores. 2007. Tese (Doutorado em Design e Arquitetura) – Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2007. Disponível em: http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/16/16134/tde-20052010-154910/pt-br.php. Acesso em: 02 mar. 2019.

Published

2021-08-31

How to Cite

Cardoso, D. C. V., Rezende, E. J. C., & Campos, C. F. (2021). Higher education as enhancer of social responsibility in design. Projetica, 12(2), 189–214. https://doi.org/10.5433/2236-2207.2021v12n2p189

Issue

Section

Design: Educação, Cultura e Sociedade

Most read articles by the same author(s)