Tools for understanding the tacit knowledge of individuals

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2236-2207.2020v11n1p194

Keywords:

Knowledge Construction, Knowledge Spiral, Socialization, Previous Knowledge

Abstract

The objective of this study is to evaluate the potential of combining tools - game of personal questions, empathy map and storytelling - in understanding the tacit knowledge of individuals. The study was applied to a sample of 28 participants, and the data collected were interpreted as personal and relational characteristics of the individuals. Results show that the tools were complementary in the brief understanding of participants' tacit knowledge, who had the chance to reflect on themselves, their context and their history.

Author Biographies

Debora Barauna, Universidade do Vale do Rio dos Sinos - UNISINOS

Master in Health and Environment earned from the Regional Joinville University Professor at the Universidade do Vale do Rio dos Sinos - UNISINOS

André Luis Orthey, Universidade Federal do Paraná - UFPR

Master in Design earned from the Universidade Federal do Paraná - UFPR

Silvana Souza Silvério, Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC

Specialist in Fashion Design and Management

Michele Tais Zamoner, Universidade Federal do Paraná - UFPR

Student of the PhD in Design program at the Universidade Federal do Paraná - UFPR

Dalton Luiz Razera, Universidade Federal do Paraná - UFPR

PhD in Environmental Engineering and professor at the Universidade Federal do Paraná - UFPR

References

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DAS ENTIDADES FECHADAS DE PREVIDÊNCIA COMPLEMENTAR - ABRAPP. Guia para modelo de avaliação de desempenho. São Paulo: ABRAPP, 2013.

BATOCCHIO, Antônio; BIAGIO, Luiz Arnaldo. A importância da avaliação do capital intelectual na administração estratégica. In: ENCONTRO NACIONAL DE ENGENHARIA DE PRODUÇÃO, 19., 1999, Rio de Janeiro. Anais [...]. Rio de Janeiro: Associação Brasileira de Engenharia de Produção, 1999. v. 19.

BEBER, Bernadétte; SILVA, Eduardo; BONFIGLIO, Simoni U. Metacognição como processo da aprendizagem. Revista Psicopedagogia, São Paulo, v. 3, n. 95, p. 144-151, 2014.

COLOSSI, Nelson; BAADE, Joel Haroldo. Interdisciplinaridade e a teoria geral dos sistemas. Revista Visão: Gestão Organizacional, Caçador, v. 4, n. 1, p. 7-21, jun. 2015.

COUTINHO, Clara Pereira; LISBÔA, Eliana Santana. Sociedade da informação, do conhecimento e da aprendizagem: desafios para educação no século XXI. Revista de Educação, Lisboa, v. 18, n. 1, p. 5-22, 2011.

DÍAZ, Félix. O processo de aprendizagem e seus transtornos. Salvador: EDUFBA, 2011.

FABELA, Sérgio. A vida toda para aprender. Psicologia.pt: o Portal dos Psicólogos, Porto, 30 dez. 2005. Disponível em: https://www.psicologia.pt/artigos/ textos/A0321.pdf. Acesso em: 2 dez. 2015.

FLEURY, Maria Tereza Leme; FLEURY, Afonso. Construindo o conceito de competência. Revista de Administração Contemporânea, Curitiba, v. 5, n. esp., p. 183-196, 2001. Número especial.

GASQUE, Kelley Gonçalves Dias; TESCAROLO, Ricardo. Sociedade da aprendizagem: informação, reflexão e ética. Ciência da Informação, Brasília, v. 33, n. 3, p. 35-40, set./dez. 2004.

GRAY, Dave. Empathy map. 2009. Disponível em: http://gamestorming.com/ empathy-map/. Acesso em: 3 maio 2016.

HASHIMOTO, Alberto Nobuyuki. O que é conhecimento. 2003. Disponível em: https://kmol.pt/artigos/2003/02/01/o-que-e-conhecimento/. Acesso em: 5 out. 2017.

KOFMAN, Fredy. Metamanagement: a nova consciência dos negócios. São Paulo: Willis Harman House, 2002. v. 3.

MOREIRA, Marco Antônio. ¿Al afinal, qué es aprendizaje siginificativo? Qurriculum: Revista de Teoría, Investigación y Práctica Educativa, La Laguna, n. 25, p. 29-56, marzo 2012.

NONAKA, Ikujiro; KONNO, Noboru. The concept of “Ba”: building a foundation for knowledge creation. California Management Review, Berkeley, v. 40, n. 3, p. 40-54, 1998.

NONATO, Luiz Fernando Costa. Inovação na era do conhecimento. TecHoje: uma Revista de Opinião, Belo Horizonte, art. 572, 4 fev. 2009. Disponível em: http://www.techoje.com.br/site/techoje/categoria/impressao_artigo/572. Acesso em: 12 dez. 2015.

PACHECO, Fernando Flávio, PEREIRA, Heitor José, BASTOS JÚNIOR, Paulo Alberto (org.). Gestão do conhecimento: uma experiência para o sucesso empresarial. Curitiba: Champagnat, 2001.

POZO, Juan Ignacio. A sociedade da aprendizagem e o desafio de converter informação em conhecimento. São Paulo: UDEMO: Sindicato de Especialistas de Educação. do Magistério Oficial do Estado, 2007. Replanejamento das Escolas. Projeto pedagógico, 9, p. 34-36. Disponível em: http://www.udemo. org.br/A%20Sociedade.pdf. Acesso em: 5 out. 2017.

POZO, Juan Ignacio. Aprendizes e mestres: a nova cultura da aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 2002.

REICHERT, Inês Caroline. A educação para a cidadania numa sociedade da informação pós-capitalista. Direito em Revista, Francisco Beltrão, v. 1, p. 133-157, 2002.

RIES, Eric. The lean startup: how today’s entrepreneurs use continuous innovation to create radically successful businesses. New York: Currency, 2011.

RUSSO, Rosária de Fátima Segger Macri; RUIZ, Jose Moreno; CUNHA, Rosana Paulo da. Liderança e influência nas fases da gestão de projetos. Production, São Paulo, v. 15, n. 3, p. 362-375, set./dez. 2005.

SALMON, Christian. Storytelling: la fabbrica delle storie. Roma: Fazi, 2008. 23. SILVA, Sérgio Luís. Gestão do conhecimento: uma revisão crítica orientada pela abordagem da criação do conhecimento. Ciência da Informação, Brasília, v. 33, n. 2, p. 143-151, 2004.

TORQUATO, Mirian; WILLERDING, Inara Antunes Vieira; LAPOLLI, Édis Mafra. A ferramenta design Thinking: uma estratégia da gestão empreendedora da inovação para o despertar criativo em organizações. In: CONGRESSO LATINO-IBEROAMERICANO DE GESTÃO DA TECNOLOGIA, 16., 2015, Porto Alegre. Anais […]. Porto Alegre: UFRGS, 2015. Disponível em: http://altec2015.nitec. co/altec/papers-br.html. Acesso em: 5 out. 2017.

VASCONCELLOS, Celso S. Formação didática do educador contemporâneo: desafios e perspectivas. In: UNIVERSIDADE ESTADUAL PAULISTA. Pró-Reitoria de Graduação. Caderno de formação: formação de Professores didática dos conteúdos. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2011. v. 9, p. 33-58.

ZANGISKI, Marlene Aparecida da Silva Gonçalves; LIMA, Edson Pinheiro; COSTA, Sérgio Eduardo Gouvêa. Aprendizagem organizacional e desenvolvimento de competências: uma síntese a partir da gestão do conhecimento. Produto & Produção, Porto Alegre, v. 10, n. 1, p. 54-74, 200

Published

2020-04-08

How to Cite

Barauna, D., Orthey, A. L., Silvério, S. S., Zamoner, M. T., & Razera, D. L. (2020). Tools for understanding the tacit knowledge of individuals. Projetica, 11(1), 194–219. https://doi.org/10.5433/2236-2207.2020v11n1p194

Issue

Section

Design: Educação, Cultura e Sociedade

Most read articles by the same author(s)