Graphic design of posters as social instrument for women’s empowerment

Authors

  • Cristal Bernardi Universidade Federal de Santa Maria - UFSM
  • Marcos Brod Júnior Universidade Federal de Santa Maria - UFSM https://orcid.org/0000-0003-2674-2152

DOI:

https://doi.org/10.5433/2236-2207.2018v9n2Suplp159

Keywords:

Graphic design, Posters, Women’s empowerment

Abstract

This paper results from the interaction of Graphic Design and Women’s Empowerment – that is, the relationship between visual communication and the change in behavior, attitude and human values. In this context, we believe that Posters can act as social instrument of change – products aimed to the collective, which promotes gender equality and favors women’s empowerment through communication strategies. A literature review was conducted on the social responsibilities of the designer and on visual communication products of the Feminist Movement, especially Posters that help foster women’s engagement. By this logic, a questionnaire on collective creation was designed and applied on-line. Data collected with the questionnaire supported the graphic design of two collections of posters about (and for) women’s empowerment, as well as the assessment of the pieces. It is concluded that posters serve as tools for social transformation, with power to promote gender equality and favor Women’s Empowerment.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Cristal Bernardi, Universidade Federal de Santa Maria - UFSM

Bachelor in Industrial Design/Visual Programming,Universidade Federal de Santa Maria - UFSM

Marcos Brod Júnior, Universidade Federal de Santa Maria - UFSM

Doctor in Production Engineering, FUniversidade Federal de Santa Maria - UFSM

References

ARCHER, Bruce L. Systematic methods for designers. London: The Council of Industrial Design, 1966.

BAQUERO, Rute Vivian Ângelo. Empoderamento: instrumento de emancipação social? Uma discussão conceitual. Revista Debates, Porto Alegre, v. 6, n. 1, p. 173-187, jan./abr. 2012.

BROD JÚNIOR, Marcos. Desenho de embalagem: o projeto mediado por parâmetros ecológicos. 2004. 210 f. Dissertação (Mestrado em Engenharia de Produção) – Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2004.

BROD JÚNIOR, Marcos. Desenho industrial: apresentar, lembrar e reforçar princípios. In: GUIMARÃES, Lia Buarque de Macedo (Org.). Design/ desenvolvimento de produto: conceitos, definições e modelos. Porto Alegre: FEENG/UFRGS, 2009. v. 1. p.

FRASCARA, Jorge. Diseño gráfico para la gente: comunicaciones de masa y cambio social. Buenos Aires: Infinito, 2004.

FRASCARA, Jorge. El diseño de comunicación. Buenos Aires: Infinito, 2006.

GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 4. ed. São Paulo: Atlas, 1994.

GOMES, Luiz Antônio Vidal de Negreiros. Criatividade & design: um livro de desenho industrial para projeto de produto. Porto Alegre: Ed. sCHDs, 2011.

GONZALES, Roseli Fragoso. A importância do cartaz de rua nos dias de hoje. Revista Belas Artes, São Paulo, v. 5, n. 13, set./dez. 2013.

HOLLIS, Richard. Design gráfico: uma história concisa. São Paulo: M. Fontes, 2000.

KIRKHAM, Pat (Ed.). Women designers in the USA, 1900-2000: diversity and difference. London: Yale University Press, 2001.

LIDWELL, William; HOLDEN, Kristina; BUTLER, Jill. Princípios universais do design. Porto Alegre: Bookman, 2010.

LÖBACH, Bernd. Design industrial: bases para a configuração dos produtos industriais. Tradução de Freddy Van Camp. Rio de Janeiro: E. Blücher, 2000.

MAGESTE, Gizelle de Souza; MELO, Marlene Catarina de Oliveira Lopes; CKAGNAZAROFF, Ivan Beck. Empoderamento de mulheres: uma proposta de análise para as organizações. In: ENCONTRO DE ESTUDOS ORGANIZACIONAIS DA ANPAD, 5., 2008, Belo Horizonte. Anais... Rio de Janeiro: ANPAD, 2008.

MEDEIROS, Ligia Maria Sampaio de; GOMES, Luiz Antonio Vidal de Negreiro. O papel do desenho industrial no planejamento de produto. Formas & Linguagens, Ijuí, n. 5, p. 81-99, jan./jun. 2003.

MOLES, Abraham Antoine. O cartaz. Tradução de Miriam Garcia Mendes. São Paulo: Perspectiva, 1969.

MONTEIRO, Gizela Gomes. Empowerment: uma estratégia de luta contra a pobreza e a exclusão social em Cabo Verde. O caso de Lajedos. 2008. 172 f. Dissertação (Mestrado em Desenvolvimento, Diversidades Locais e Desafios Mundiais) - Instituto Superior de Ciências do Trabalho e da Empresa, Lisboa, 2008.

NEVES, Flávia de Barros. Design gráfico e mobilização social: cartazes contra a guerra do Iraque. 2009.

Dissertação (Mestrado em Desenho Industrial) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2009.

ONU. ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS. Dados e conteúdo. Disponível em: http://www.onu.org.br/. Acesso em: 21 maio 2016.

ONU MULHERES. Dados e conteúdo. 2010. Disponível em: http://www. onumulheres.org.br. Acesso em: 21 maio 2016.

REDIG, Joaquim. O sentido do design. Brasil: Imprinta, 1983.

REDIG, Joaquim. Sobre desenho industrial (ou design) e desenho industrial no Brasil. Porto Alegre: Fac-simile; UniRitter, 2005. RODRIGUES, Irene G. O olhar antropológico do designer. In: MOURA, Mônica (Org.). Faces do design 2: ensaios sobre arte, cultura visual, design gráfico e novas mídias. São Paulo: Rosari, 2009. p. 81-87.

SILVA, Carmen; CAMURÇA, Silvia. Feminismo e movimento de mulheres. Recife: SOS Corpo; Instituto Feminista para a Democracia, 2010. (Mulheres em Movimento, 1).

SILVA, Hertha Tatiely. Desvios: cartaz lambe-lambe, comunicação visual e arte nos espaços de trânsito. 2015. 96 f. Dissertação (Pós-Graduação em Comunicação) – Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2015.

SPERB, Daniel Quintana et al. Sistema de letramento e ensino de fatores projetuais. Estudos em Design, Rio de Janeiro, v. 22, n. 1, 2014.

VILLAS-BOAS, André. O que é [e o que nunca foi] design gráfico. Rio de Janeiro: Ed. 2AB, 2003.

WIKIPEDIA. Girl Power. Disponível em: https://pt.wikipedia.org/wiki/. Acesso em: 20 maio 2016.

Published

2018-11-12

How to Cite

Bernardi, C., & Brod Júnior, M. (2018). Graphic design of posters as social instrument for women’s empowerment. Projetica, 9(2Supl), 159–178. https://doi.org/10.5433/2236-2207.2018v9n2Suplp159

Issue

Section

Suplemento P&D 2018