Dynamics of application of a typographic selection model in the academic context
DOI:
https://doi.org/10.5433/2236-2207.2018v9n2Suplp125Keywords:
Typographic selection, Qualitative research, Project context dynamicsAbstract
This paper describes a research that aimed to evaluate a support model for the typographic selection process. The preliminary version of the model was constructed based on literature review and consultation with experts and is part of a larger study (MEÜRER, 2017). The part of the research reported herein uses a qualitative approach and was structured in 3 main phases, namely: preparation, application of the model, and results. The model was applied in the development of projects for the Design degree completion, specifically those with focus on editorial design. Over a semester, academics used the model to select the fonts to their projects. The process was monitored by the researcher and evaluated using qualitative techniques. From the results, we discuss contributions and indicate aspects for further refinement.Downloads
References
CHEN, Hsin-Liang; CHOI, Gilok. An online font library: evaluation by graphic design students. The Electronic Library, Texas, v. 24, n. 6, p. 774-790, 2006.
CRESWELL, John W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2010.
FONTOURA, Antônio Martiniano; FUKUSHIMA, Naotake. Vade-mécum de tipografia. Curitiba: Insight, 2012.
FUENTES, Rodolfo. A prática do design gráfico: uma metodologia criativa. São Paulo: Edições Rosari, 2006.
HASLAM, Andrew. O livro e o designer II: como criar e produzir livros. São Paulo: Rosari, 2007.
HELLER, Steven. The education of a typographer. Nova York: Allworth Press, 2004.
HENDEL, Richard. O design do livro. São Paulo: Ateliê, 2003.
HENESTROSA, Cristobal; MESEGUER, Laura; SCAGLIONE, José. Como criar tipos: do esboço à tela. Brasília: Estereográfica, 2014.
MEÜRER, Mary Vonni. Seleção tipográfica no contexto do design editorial: um modelo de apoio à tomada de decisão. 2017. Tese (Doutorado em Design) – Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Comunicação e Expressão, Florianópolis, 2017.
PAMENTAL, Jason. Responsive typography: using type well on the web. Sebastopol: O’Reilly Media, 2014.
PRODANOV, Cleber Cristiano; FREITAS, Eernani Cesar. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. Novo Hamburgo: Feevale, 2013. Disponível em: http://www.feevale.br/ Comum/midias/8807f05a-14d0-4d5b-b1ad-1538f3aef538/Ebook%20 Metodologia%20do%20Trabalho%20Cientifico.pdf. Acesso em: 18 jan. 2017.
TYPOGRAPHY primer. 2000. Disponível em: http://info.ils.indiana. edu/~katy/S637-S11/Adobe-type-primer.pdf. Acesso em: 8 maio 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Projética está licenciada sob a Creative Commons Attribution CC-BY 4.0 International. Os autores detém os direitos autorais e concedem à revista o direito de exclusividade de primeira publicação.
Os autores dos trabalhos aprovados autorizam Projética a, após a publicação, ceder seu conteúdo para reprodução em indexadores de conteúdo, bibliotecas virtuais e similares.
Os autores assumem que os textos submetidos à publicação são de sua criação original, responsabilizando-se inteiramente por seu conteúdo em caso de eventual impugnação por parte de terceiros. As opiniões emitidas pelos autores dos artigos são de sua exclusiva responsabilidade.
A revista se reserva o direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com vistas a manter o padrão culto da língua e a credibilidade do veículo. Respeitará, no entanto, o estilo de escrever dos autores. Alterações, correções ou sugestões de ordem conceitual serão encaminhadas aos autores, quando necessário. Nesses casos, os artigos, depois de adequados, deverão ser submetidos a nova apreciação. As provas finais não serão encaminhadas aos autores.