Autobiographical narratives in qualitative research: implications of copies in fashion

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2236-2207.2020v11n1suplp14

Keywords:

Copy, Fashion Industry, Qualitative Research and Narratives

Abstract

This paper presents part of a PhD research which evaluated how copied fashion prod-ucts are commercialized, considering a cultural and social censorship. In order to dis-cuss this censorship and the impact on the fashion design practice, we selected part of a qualitative research, pointing out narratives as one of the paths used to analyse un-conformities in social dominant discourses which separates copied products from orig-inal ones.

Author Biography

Humberto Pinheiro Lopes, Universidade Federal de Alagoas - UFAL

PhD in Contemporary Studies earned from the University of Coimbra. Professor at the Federal University of Alagoas

References

AMBROSI, Alain; PIMIENTA, Daniel; PEGEOUT, Valérie. Desafio das palavras: história de um projeto. In: AMBROSI, Alain; PEUGEOT, Valérie; PIMIENTA, Daniel (coord.). Desafios de palavras: enfoques multiculturais sobre as sociedades da informação. Caen, FR: C&F Éditions, 2005.

BERGAMO, Alexandre. A experiência do status: roupa e moda na trama social. São Paulo: Editora UNESO, 2007.

BERTÉ, Odailson Sinvaldo. Corpos se (mo)vendo com imagens e afetos: dança e pedagogias culturais. 2014. Tese (Doutorado em Arte e Cultura Visual) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2014.

BOMFIM, Gustavo A. Fundamentos de uma teoria transdisciplinar do design: morfologia dos objetos de uso e sistemas de comunicação. Estudos em Design, Rio de Janeiro, v. 5, n. 2, p. 27-41, 1997.

BRANDÃO, Ludmila. Ensaio sobre a cópia na era da hiper-reprodutibilidade técnica. In: PRECIOSA, Rosane; MESQUITA, Cristiane (org.). Moda em ziguezague: interfaces e expansões. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2011.

DELORY-MOMBERGER, Christine. Abordagens metodológicas na pesquisa biográfica. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 17, n. 51, p. 526–536, set. /dez. 2012. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbedu/ v17n51/02.pdf. Acesso em: 7 jun. 2016.

Published

2020-06-01

How to Cite

Lopes, H. P. (2020). Autobiographical narratives in qualitative research: implications of copies in fashion. Projetica, 11(1supl), 14–31. https://doi.org/10.5433/2236-2207.2020v11n1suplp14

Issue

Section

Design de Moda

Most read articles by the same author(s)