A systemic approach to the design of bilingual digital educational resources (Libras/Portuguese)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2236-2207.2019v10n2p137

Keywords:

Systemic approach, Digital educational resources, Deaf users, Diagrams

Abstract

In designing bilingual educational resources (Libras/Portuguese) for deaf students, designers find themselves in a complex system involving a multidisciplinary team: multimedia producers, teachers, translators and deaf users. The objective of this work is to explain the systemic thinking in the project activities, mapping the existing relationships in the production of the bilingual educational materials in the Federal Institute of Santa Catarina (IFSC/Palhoça), Brazil. We employ a descriptive and qualitative approach, in which data collection was performed through a semi-structured interview. Results point to the need for a systemic view from all of the members involved in the process – the reason why we present a systemic diagram that allows a comprehensive visualization of the project for the designing of bilingual educational resources.

Author Biographies

Laíse Miolo Moraes, Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC

Student of the Doctoral Program in Design at the Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC

Berenice Santos Gonçalves, Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC

Professor at the Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC

Luiz Fernando Figueiredo, Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC

Professor at the Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC

References

ALMEIDA, Maria Elizabeth B. de; SILVA, Maria da Graça Moreira da. Currículo, tecnologia e cultura digital: espaços e tempos de web currículo. Revista e-curriculum, São Paulo, SP, v. 7, n. 1, p. 1-19, abr. 2011.

ALVES, Márcia Maria; BATTAIOLA, André Luiz. Animação enquanto objeto de aprendizagem: considerações sobre os modelos de concepção de objetos de aprendizagem e o design de animações educacionais. Blucher Design Proceedings, São Paulo, SP, v. 2, n. 9, p. 2524-2535, 2016.

BERTALANFFY, Ludwig von. Teoria geral dos sistemas: fundamentos, desenvolvimento e aplicações. Petrópolis: Vozes, 2008.

BONSIEPE, Gui. Design, cultura e sociedade. São Paulo: Blucher, 2011.

CAPRA, Fritjof; LUISI, Pier Luigi. A visão sistêmica da vida: uma concepção unificada e suas implicações filosóficas, políticas, sociais e econômicas. São Paulo, SP: Cultrix, 2014.

CARDOSO, Rafael. Uma introdução à história do design. São Paulo, SP: Editora Edgard Blucher, 2008.

DE MORAES, Dijon. Metaprojeto: o design do design. São Paulo: Edgard Blucher, 2010.

FILATRO, Andrea. Design instrucional na prática. São Paulo: Pearson Education do Brasil, 2008.

GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo, SP: Editora Atlas, 2008.

GLOCK, Andrea; PRADA, Charles Anderson; GÓMEZ, Flávio Yamil. Perspectiva Sistêmica dos Ambientes Virtuais de Aprendizagem: uma contribuição para a construção da sociedade do conhecimento. In: FACHIN, Gleisy Regina Bóries; SCHUBER JUNIOR, Julio; PEREIRA, Kariston; COMARELLA, Rafaela Lunardi; SUZUKI, Vanessa (org.). Teoria geral de sistemas: uma abordagem multidisciplinar do conhecimento,. Florianópolis: ECG Editora, 2007. v. 1, p. 74.

MORAES, Laíse Miolo de; BUBNIAK, Fabiana Paula; VELLOSO, Bruno Panerai; KAMINSKI, Douglas. Design de interface: análise de site bilíngue (libras/ português). In: CONGRESSO INTERNACIONAL; 2., SEMINÁRIO NACIONAL DO INES - Instituto Nacional de Educação de Surdos, 19., 2014, Rio de Janeiro - RJ. Anais [...]. Rio de Janeiro, RJ: INES, 2014. p. 195-205.

OKADA, Alexandra. colearn 2.0-Coaprendizagem via comunidades abertas de pesquisa, práticas e recursos educacionais. Revista e-curriculum, São Paulo, SP, v. 7, n. 1, p. 1-14, 2011..

PASTORI, Douglas O.; MERKER, Fábio; LOPES, Joeline Maciel; SEZERA, Juliano; MONTAÑA, Misael Paulo; VISONÁ, Paula Cristina; BALEM, Tiago. Strategic management process design e o pensamento sistêmico: a emergência de novas metodologias de design. Strategic Design Research Journal, São Leopoldo, RS, v. 2, n. 1, p. 11-23, 2009.

SENS, André Luiz. Design transmídia: um sistema para análise e criação das interfaces de mundos narrativos multimidiáticos. 2017. Tese (Doutorado em Design) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2017.

VASSÃO, Caio Adorno. Metadesign: ferramentas, estratégias e ética para a complexidade. São Paulo: Blucher, 2010.

Published

2019-09-05

How to Cite

Moraes, L. M., Gonçalves, B. S., & Figueiredo, L. F. (2019). A systemic approach to the design of bilingual digital educational resources (Libras/Portuguese). Projetica, 10(2), 137–150. https://doi.org/10.5433/2236-2207.2019v10n2p137

Issue

Section

Design: Educação, Cultura e Sociedade

Most read articles by the same author(s)