A study on customer loyalty in the fashion retail segment

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2236-2207.2019v10n3p143

Keywords:

Loyalty, Relationship marketing, Retail, Fashion

Abstract

This paper aims to identify effective methods for customer loyalty in fashion retail companies. Specifically, we approach the concept of relationship marketing and existing implementation tools, selecting the most suitable for the fashion retail market. The research conducted is qualitative and exploratory, with a case study performed within a company in order to analyze the clients’ frequency rate.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Lucas Panchera, Federal Institute of Santa Catarina

Undergraduate student of the Technology in Fashion Design course

Aline Hilsendeger Pereira de Oliveira, Federal Institute of Santa Catarina

PhD Professor at the Federal Institute of Santa Catarina

References

BAKER, Michael J. Administração de marketing. 5. ed. Rio de Janeiro: Campus, 2005. BARKI, Edgard; BOTELHO, Delane; PARENTE, Juracy. Varejo: desafios e oportunidades em mercados emergentes. Revista de Administração de Empresas, São Paulo, SP, v. 53, n. 6, p. 534-538, nov./dez. 2013.

BARNES, James G. Segredos da gestão pelo relacionamento com os clientes CRM. Rio de Janeiro: Qualitymark, 2002.

BEUREN, Ilse Maria. Como elaborar trabalhos monográficos em contabilidade: teoria e prática. 2. ed. São Paulo: Atlas, 2004.

BONEL, Claudio. Por que perdemos clientes? 2012. Disponível em: http://www.administradores.com.br/artigos/negocios/por-que-perdemosclientes/65668/. Acesso em: 16 abr. 2018.

BRAGA, Antônio. Quanto custa a perda de clientes? 2014. Disponível em: http://bonnaconsultores.com.br/quanto-custa-a-perda-de-clientes/. Acesso em: 14 abr. 2018.

CERVO, Amado Luiz; BERVIAN, Pedro Alcino. Metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Prentice Hall, 2002.

CLARO, Danny Pimentel. Marketing de relacionamento: conceitos e desafios para o sucesso do negócio. 2006. Disponível em: https://www.researchgate.net/profile/Danny_Claro/publication/5104849_Marketing_de_relacionamento_Conceitos_e_Desafios_para_o_Sucesso_do_Negocio/links/02e7e52c585a882077000000/Marketing-de-relacionamentoConceitos-e-Desafios-para-o-Sucesso-do-Negocio.pdf. Acesso em: 4 maio 2018.

COLTRO, Alex. Os novos modelos de administração na era da competitividade. 2002. Disponível em: http://www.convibra.com.br/upload/paper/adm/ adm_3009.pdf. Acesso em: 1 abr. 2018.

CZINKOTA, Michael R.; MONTINGELLI JUNIOR, Nilvaldo. Marketing as melhores práticas. Porto Alegre: Bookman, 2001.

ENGEL, Elenice Padoin Juliani; BÚRIGO, Lúcia Andréa; PEREIRA, Luciane de Carvalho. Marketing de relacionamento. Criciúma: Ediunesc, 2015.

GORDON, lan; PINHEIRO, Mauro. Marketing de relacionamento: estratégias, técnicas e tecnologias para conquistar clientes e mantê-los para sempre. São Paulo: Futura, 2001.

IBGE. Censo Demográfico 2010: características gerais da população.2010. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/sc/meleiro. Acesso em: 2 maio 2018.

KOTLER, Philip. Administração de marketing. São Paulo: Prentice Hall, 2000.

KOTLER, Philip. Marketing essencial: conceitos, estratégias e casos. 2. ed. São Paulo: Prentice Hall, 2005.

KOTLER, Philip; ARMSTRONG, Gary. Princípios de marketing. 15. ed. São Paulo: Person Educacional do Brasil, 2015.

KOTLER, Philip; ARMSTRONG, Gary. Princípios de marketing. 9. ed. São Paulo: Prentice Hall, 2003.

MARTINS, Gilberto de Andrade; LINTZ, Alexandre. Guia para elaboração de Monografias e Trabalho de Conclusão de Curso. 2. ed. São Paulo: Atlas, 2007.

PAVONI, Graziele Ferracioli; ROCHA, Quézia Cristina; VENDRAME, Francisco César; SARRACENI, Jovira Maria; VENDRAME, Máris de Cássia Ribeiro. Marketing de relacionamento. 2009. Disponível em: http://www.unisalesiano.edu.br/encontro2009/trabalho/aceitos/CC33208122896.pdf. Acesso em: 23 abr. 2018.

PEPPERS, Don; ROGERS, Martha. CRM series: marketing 1 to 1. 2. ed. São Paulo: Makron Books, 2001. Disponível em: http://fejemg.org.br/ plataformadainformacao/wp-content/uploads/2015/09/Marketing-1-to-1.pdf. Acesso em: 20 abr. 2018.

PINHO, José Benedito. Comunicação em marketing. 9. ed. São Paulo: Papirus, 2008.

RAUPP, Fabiano Maury; BEUREN, Ilse Maria. Como elaborar trabalhos monográficos em contabilidade: teoria e prática. 3. ed. São Paulo: Atlas, 2006.

SILVA, Paulo Cezar Ribeiro da. A customização no atendimento como fator de fidelização do cliente às lojas de decoração de alto estilo. 2001. Dissertação (Mestrado em Gestão Empresarial) - Fundação Getúlio Vargas, Rio de Janeiro, 2001. Disponível em: https://bibliotecadigital.fgv.br/dspace/bitstream/ handle/10438/3747/Paulo-C.-R.-da-Silva.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 13 abr. 2018.

SIQUEIRA, Antônio Carlos Barrosa da. Marketing empresarial, industrial e de serviços. São Paulo: Saraiva, 2005.

SOUZA, Alexandre Alves de. Satisfação, lealdade, fidelização e retenção de clientes. 2009. Disponível em: http://files.blogdocallcenter.com/200001703-eacbeebc58/Estudo_T8_0183_0579_excelenciaemgestao.org.pdf. Acesso em: 13 abr. 2018.

VAVRA, Terry G. Marketing de relacionamento (aftermarketing): como usar o debase marketing para a retenção de clientes ou consumidores e obter a recompra continuada de seus produtos ou serviços. São Paulo: Ed. Atlas, 1993.

VIEIRA, Vanessa Veiga. Estratégia de co-branding para o mercado pme. Lajeado, RS: UNIVATES, 2015. Disponível em: https://bit.ly/3FsYEGU. Acesso em: 13 abr. 2018.

Published

2019-12-12

How to Cite

Panchera, L., & Oliveira, A. H. P. de. (2019). A study on customer loyalty in the fashion retail segment. Projetica, 10(3), 143–158. https://doi.org/10.5433/2236-2207.2019v10n3p143

Issue

Section

Design de Moda

Most read articles by the same author(s)