Fashion products development aimed to the senior population using participatory design tools

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2236-2207.2018v9n1p25

Keywords:

Participatory design, Co-design, Seniors, Fashion product

Abstract

The number of people over sixty years old is rising worldwide. However, little is discussed about fashion and garments for the senior population, often stereotyped by old-fashioned social stigmas. Thus, this study presents a collection of fashion products specially developed for this audience, based on the concept of participatory design adapted to the process of accepting trends and to the garment design. The process reveals that elderly people are, indeed, open to new experiences and willing to learn about new products.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Flávia Cheva, Faculdade de Tecnologia SENAI Curitiba

Graduated in Design and Fashion from the Faculdade de Tecnologia SENAI Curitiba

Daniele Moraes Lugli, Faculdade de Tecnologia SENAI Curitiba

Master in Design earned from the Universidade Federal do Paraná. Profesor at the Faculdade de Tecnologia SENAI Curitiba

References

BACHA, Maria de Lourdes; STREHLAU, Vivian Iara; PEREZ, Gilberto. A compreensão do significado do termo terceira idade pela terceira idade em São Paulo. 2006. Disponível em: http://www.anpad.org.br/admin/pdf/ema2006-mktb-391.pdf. Acesso em: 4 jun. 2016.

BALLSTAEDT, Ana Luiza Maia Pederneiras. Comportamento e estilo de vida da população idosa e seu poder de consumo. In: ENCUENTRO LATINOAMERICANO DE DISEÑO, 2., 2007, Buenos Aires. Anales... Buenos Aires, 2007. Disponível em: http://fido.palermo.edu/servicios_dyc/ encuentro2007/02_auspicios_publicaciones/actas_diseno/articulos_pdf/A004. pd. Acesso em: 4 jun. 2016.

BERNARDO, Patricia; PEPECE, Olga Maria Coutinho. Moda para a terceira idade: a roupa adequada para cada ocasião. Projética, Londrina, v. 5, n. 1, p. 57-74, 2014.

BRASIL. Secretaria de Direitos Humanos. Dados sobre o envelhecimento no Brasil. Disponível em: http://www.sdh.gov.br/assuntos/pessoa-idosa/dados-estatisticos/DadossobreoenvelhecimentonoBrasil.pdf. Acesso em 17 maio 2016.

CAMARANO, Ana Amélia. Os novos idosos brasileiros: muito além dos 60? Rio de Janeiro: IPEA, 2004.

FRISONI, Bianca Cappucci; STEIL, Viviane. Como estruturar melhor a área de contato com o usuário? a utilização da técnica de Card Sorting para desenvolver a estrutura do website do núcleo de inovação em design da cadeia têxtil. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE ERGONOMIA E USABILIDADE, DESIGN DE INTERFACES E INTERAÇÃO HUMANO-COMPUTADOR, 5., 2005, Rio de Janeiro. Anais... Rio de Janeiro: USIHC, 2005.

GASKEL, George; BAUER, Martin W. (Org.). Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Petrópolis: Vozes, 2002.

GOMES, Murilo Cabral; LÜDORF, Silvia M. Agatti. Idoso, moda e sedentarismo: possíveis relações. Revista Eletrônica da Escola de Educação Física e Desportos, Rio de Janeiro, n. 2, p. 158-167, 2009.

HERMAN, M. Bartleby, o escriturário: uma história de wall street. São Paulo: L Pm Pocket, 2008.

IBGE. Censo demográfico 1950/2000. Disponível em: http:// seriesestatisticas.ibge.gov.br/series.aspx?vcodigo=CD88. Acesso em: 4 jun. 2016.

IDEO. Human-centered design toolkit. 2015. Disponível em: https://www. ideo.com/post/design-kit. Acesso em: 16 jun. 2016.

INNOVARE PESQUISA. Os aposentados brasileiros. 2016. Disponível em: http://www.innovarepesquisa.com.br/blog/os-aposentados-brasileiros/Acesso em: 16 jun. 2016.

JAMES, Kyle. Na Alemanha que envelhece, florescem lojas para a terceira idade. 2007. Disponível em: http://www.dw.com/pt/na-alemanha-queenvelhece-florescem-lojas-para-aterceira-idade/a-2670021>. Acesso em: 5 jun. 2016.

MARTINS, Rosa Maria Lopes; RODRIGUES, Maria de Lourdes Martins. Estereótipos sobre idosos: uma representação social gerontofóbica. Millenium: educação, ciência e tecnologia, Viseu, p. 249-254, 2004. Disponível em: http://www.ipv.pt/millenium/Millenium29/32.pdf. Acesso em: 13 mar. 2017.

MORSCH, Marco. Novo consumidor idoso: um filão de oportunidades. 2015. Disponível em: http://www.administradores.com.br/artigos/negocios/novo-consumidor-idoso-umfilao-de-oportunidades/89944/. Acesso em: 24 jun. 2016.

PAIZAN, Delfina Cristina; MELLAR, Harvey. Envolvendo os alunos no design de tecnologia educacional: aprendendo com o design participativo. In: SIMPÓSIO ESTUDOS LINGUÍSTICOS E LITERÁRIOS: SABERES E EXPRESSÕES GLOBAIS, 2011. Anais... Foz do Iguaçu: Unoeste, 2011.

QUINTAS, Rodrigo Karam. Ferramentas de co-design voltadas a moradores de habitação de interesse social. 2016. Dissertação (Mestrado em Design) - Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2016.

ROLDÃO, Maria do Céu. Colaborar é preciso: questões de qualidade e eficácia no trabalho dos professores. Revista Noesis, Lisboa, n. 71, p. 24-29, 2007. SPENCER, Donna. Card sorting: a definitive guide. 2004. Disponível em: http://boxesandarrows.com/card-sorting-a-definitive-guide/. Acesso em: 12 maio 201

Published

2018-07-11

How to Cite

Cheva, A. F., & Moraes Lugli, D. (2018). Fashion products development aimed to the senior population using participatory design tools. Projetica, 9(1), 25–38. https://doi.org/10.5433/2236-2207.2018v9n1p25

Issue

Section

Design de Moda

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.