The use of diagram like a tool as a visual representation of the management of products marketed by Coca-Cola and PepsiCo. brands

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2236-2207.2014v5n1p25

Keywords:

Design Management, Diagram, product mix

Abstract

This article presents the product mix that brands Coca-Cola and PepsiCo. operates in Brazil. Through a descriptive and exploratory research and based on the Kotler’s criteria for classifying products, will be presented in a diagram, a visual representation of the performance of these brands. The goal is to identify that they work their management in order to expand their business presence to strengthen they position in the mind of their consumers.

Author Biographies

Túlio Henrique Mandolesi Sá, Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC

Master's student in Graphic Design Management at the Universidade Federal de Santa Catarina

Giselle Schmidt Díaz Merino, Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC

Doctoral student at the FUniversidade Federal de Santa Catarina

Luiz Fernando Gonçalves de Figueiredo, Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC

Doctorate in Production Engineering from the Federal University of Santa Catarina. Professor at theUniversidade Federal de Santa Catarina

Richard Perassi Luiz de Souza, Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC

Doctor in Communication and Semiotics from the Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Professor at theUniversidade Federal de Santa Catarina

References

ASSOCIAÇÃO DOS FABRICANTES DE REFRIGERANTES DO BRASIL - AFREBRAS. O setor. Disponível em: http://www.afrebras.org.br/osetor. Acesso em: 11 ago. 2013a.

ASSOCIAÇÃO DOS FABRICANTES DE REFRIGERANTES DO BRASIL - AFREBRAS. Composição de mercado. Disponível em: http://www.afrebras.org.br/bebidas/refrigerante/composicao-de-mercado. Acesso em 11 ago. 2013b.

BONSIEPE, Gui. Design, cultura e sociedade. São Paulo: Blucher, 2011.

COCA COLA BRASIL. História da marca. Disponível em: http://www.cocacolabrasil.com.br/coca-cola-brasil/historia-da-marca/. Acesso em: 11 ago. 2013.

DEMARCHI, Ana Paula Perfetto; FORNASIER, Cleuza Bittencourt Ribas; MARTINS, Rosane Fonseca de Freitas. A gestão de design humanizada pelo design thinking a partir de relações Conceituais. Projética Revista Científica de Design, Londrina, v. 2, n. 1, 2011.

DIAS, Alvaro Roberto; SOUSA, Richard Perassi Luiz de. Comunicação da marca e a percepção do usuário. e-revista LOGO, Florianópolis, v. 2, n. 1, 2011.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2010.

GOBÉ, Marc. Design thinking: integrating, innovation, customer experience and brand value. 3rd ed. New York: Thomas Lockwood, 2009. Cap. 10.

KAPFERER, Jean-Noël. As Marcas, capital da empresa: criar e desenvolver marcas fortes. Porto Alegre: Bookman, 2003.

KOTLER, Philip. Administração de marketing. São Paulo: Prentice Hall, 2000.

KOTLER, Philip; KELLER, Kevin Lane. Administração de marketing. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2007.

LIBANIO, Claudia de Souza; AMARAL, Fernando Gonçalves. Revista Produção Online, Florianópolis, v. 11, n. 2, p. 565-594, abr./jun. 2011.

MACHADO, Amanda Pires; CARDOSO, Helder Antonio Teixeira Gomes; SOUSA, Richard Perassi Luiz de. Gestão de marca: a qualidade percebida nas embalagens dos produtos. e-revista LOGO,. Florianópolis, v. 2, n. 1, 2011.

MARTINS, Rosane Fonseca de Freitas, MERINO Eugenio. A gestão de design como estratégia organizacional. Projética Revista Científica de Design, Londrina, PR, v.2, n. 1, 2011.

MOZOTA, Brigitte Borja de. Design management. Paris: Éditions d’Organization, 2002

MUNDO DAS MARCAS. Del Valle. 2011. Disponível em: http://mundodasmarcas.blogspot.com.br/2006/08/del-valle-natural-navida.html. Acesso em: 6 maio 2013.

PEPSICO. História da marca. Disponível em: http://www.pepsico.com.br/nossa-historia/. Acesso em: 11 ago. 2013.

PEREZ, Clotilde; BAIRON, Sergio. Comunicação e Marketing. São Paulo: Futura, 2002.

PETRELLI, Marco Aurélio. O branding sob a ótica do design gráfico: a identidade visual corporativa como estratégia para evidenciar a identidade da marca: estudo de caso das indústrias calçadistas do Vale do Rio Tijucas: Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Comunicação e Expressão, 2008.

SAMPAIO, Rafael. Marcas de A a Z: como construir e manter marcas de sucesso. 4. ed. Rio de Janeiro: Elsevier, 2002.

SPOLADORE, Rafael Barzotto, DEMARCHI, A. A gestão do design no desenvolvimento de produtos na indústria digital. Anais do P&D Design, São Paulo, 2004.

WHEELER, A. Design de identidade da marca: um guia completo para criação, construção e manutenção de marcas fortes. Porto Alegre: Bookmann, 2008

Published

2014-06-30

How to Cite

Sá, T. H. M., Díaz Merino, G. S., Figueiredo, L. F. G. de, & Souza, R. P. L. de. (2014). The use of diagram like a tool as a visual representation of the management of products marketed by Coca-Cola and PepsiCo. brands. Projetica, 5(1), 25–40. https://doi.org/10.5433/2236-2207.2014v5n1p25

Issue

Section

Artigos

Most read articles by the same author(s)