Systematization of ergonomic concepts and semiotic projects for graphic user interfaces

Authors

  • Roy Schulenburg Universidade da Região de Joinville - UNIVILLE
  • Marina Ramos Pezzini Universidade da Região de Joinville - UNIVILLE

DOI:

https://doi.org/10.5433/2236-2207.2013v4n1p199

Keywords:

Graphical user interface, Cognitive ergonomics, Semiotics,

Abstract

This article aims to systematize concepts of various authors on the ergonomic and semiotic concepts for the design of graphical user interfaces. Presents ergonomic concepts and applied semiotic graphical user interfaces with a focus on ergonomics, usability, structure, semiotics and cognition. Therefore, we performed a literature review of concepts and their interaction levels related to interface their applications ergonomic usability with effectiveness, efficiency and satisfaction of using semiotic system and applications, the use of visual metaphors for the construction and cognition for understanding.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Roy Schulenburg, Universidade da Região de Joinville - UNIVILLE

Master's Degree in Design and Graphic Expression from the Universidade Federal de Santa Catarina. Professor at the Universidade da Região de Joinville  - UNIVILLE

Marina Ramos Pezzini, Universidade da Região de Joinville - UNIVILLE

Doctorate in Doctorate in Architecture and Urbanism from the Universidade Federal de Santa Catarina. Professor in the five lines of training of the Bachelor of Design course at UNIVILLE

References

ABRAHÃO, Júlia Issy et al. Ergonomia, cognição e trabalho informatizado. Psicologia: teoria e pesquisa, Brasília, v. 21 n. 2, p. 163-171, maio/ago. 2005

ANDERSEN, Peter Bøgh. A theory of computer semiotics. Cambridge: Cambridge University Press, 1990.

BONSIEPE, Gui. Design: do material ao digital. Florianópolis: FIESC/IEL, 1997.

CYBIS, Walter. Ergonomia e usabilidade: conhecimentos, métodos e aplicações. São Paulo: Novatec, 2007.

DOMINGUES, Diana. Criação e interatividade na ciberarte. São Paulo: Experimento, 2002.

FERNANDES, Tissiane Nogueira Quevedo. Usabilidade de interfaces universitárias na Web: interações homem-computador. 2004. Monografia (Bacharelado em Ciências da Computação) – Universidade do Sul de Santa Catarina, Florianópolis.

ITO, Giani Carla et al. Uma arquitetura para geração de interfaces adaptativas para dispositivos móveis. São José dos Campos: INPE, 2007.

JACOBER, Eduardo Costa. Proposta e implementação de uma interface para motores de jogos interativa e centrada no usuário. 2007. Dissertação (Mestrado em Engenharia) – Universidade de São Paulo, São Paulo.

JOHNSON, Steven. Interface culture - how new technology transforms the way we create and communicate. San Francisco: Harper Edge, 1997. LÉVY, Pierre. Cibercultura. São Paulo: Ed. 34, 1999.

JOHNSON, Steven. O que é o virtual? São Paulo: Ed. 34, 1996. LEÃO, Lucia. O labirinto da hipermídia. 3. ed. São Paulo: Iluminuras, 2005.

MACEDO FILHO, Manoel Dantas. A relevância de interfaces gráficas amigáveis para jogos eletrônicos funcionais. In: SEMINÁRIO JOGOS ELETRÔNICOS, EDUCAÇÃO E COMUNICAÇÃO - CONSTRUINDO NOVAS TRILHAS, 1., 2005, Salvador. Anais... Salvador: UNEB, out. 2005. Disponível em: http://www.comunidadesvirtuais.pro.br/ novastrilhas/textos/ manoelfilho.pdf. Acesso em: 20 maio 2012.

MARTINS, Isa Haro. Um instrumento de análise semiótica para linguagens visuais de interfaces. 1998. Tese (Doutorado em Informática) - Departamento de Informática Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro.

MORAES, Anamaria de; MONT’ALVÃO, Cláudia. Ergonomia: conceitos e aplicações. 4. ed. Rio de Janeiro: 2AB, 2009.

NIELSEN, Jakob. Usability engineering. Boston: Academic Press, 1993.

NORMAN, Donald. Design do dia a dia. São Paulo: Rocco, 2006.

OLSEN, George. Approaches to user experience design. 2003. Disponível em: http://boxesandarrows.com/files/banda/expanding_the_approaches_to_user_experience/uxapproachesmodel.pdf. Acesso em: 16 maio 2012.

PEIRCE, Charles Sanders. Semiótica. 3. ed. São Paulo: Perspectiva, 2000.

PLAZA, Júlio. As imagens de terceira geração, tecno poéticas. In: PARENTE, André (Org.). Imagem-Máquina. São Paulo: Ed. 34, 1993. p. 72-88.

PREECE, Jennifer; ROGERS, Yvonne; SHARP, Hellen. Design de interação: além da interação homem-computador. Porto Alegre: Bookman, 2005.

ROYO, Javier. Design digital. São Paulo: Rosari, 2008.

SCHNEIDERMAN, Ben. Designing the user interface: strategies for effective human- computer interaction. 3. ed. Boston: Addison-Wesley, 1998.

SILVA, Marco. Cibercultura e interatividade: desafios à imaginação criadora do professor. 2005. Disponível em: http://www.moodle. ufba.br/file.php/8/moddata/forum/122/496/Cibercultura_e_interatividade_marco_msm.com.br_.doc. Acesso em: 7 maio 2012.

Published

2013-11-06

How to Cite

Schulenburg, R., & Pezzini, M. R. (2013). Systematization of ergonomic concepts and semiotic projects for graphic user interfaces. Projetica, 4(1), 199–218. https://doi.org/10.5433/2236-2207.2013v4n1p199

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.