The use of photography in books for children

Authors

  • Patricia Kiss Spinelli Universidade Estadual "Júlio Mesquita Filho" Unesp, Bauru
  • Marizilda dos Santos Menezes Universidade Estadual "Júlio Mesquita Filho" Unesp, Bauru
  • Luis Carlos Paschoarelli Universidade Estadual "Júlio Mesquita Filho" Unesp, Bauru https://orcid.org/0000-0002-4685-0508

DOI:

https://doi.org/10.5433/2236-2207.2012v3n1p231

Keywords:

Photography, Image Reading, books for children, Quadrille

Abstract

The paper discusses the use of photographic images in books for children. It identifies the proportion of books for children in Brazil using the photographic image, as well as what categories of books are applied. Elaborates an analytical discussion based on the example of the book Quadrille by Roger Mello, arguing about some characteristics of the use of the photographic image in the literature aimed at children

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Patricia Kiss Spinelli, Universidade Estadual "Júlio Mesquita Filho" Unesp, Bauru

Specialist by UNESP - Bauru

Marizilda dos Santos Menezes, Universidade Estadual "Júlio Mesquita Filho" Unesp, Bauru

PhD Professor at UNESP - Bauru

 

Luis Carlos Paschoarelli, Universidade Estadual "Júlio Mesquita Filho" Unesp, Bauru

Full Teaching at UNESP - Bauru

References

AMBROSE, Gavin; HARRIS, Paul .Imagem. São Paulo: Editora: Bookman, 2009.

AZEVEDO, Ricardo. Livros para crianças e literaturas infantil: convergências e dissonâncias.1999. Disponível em http://www.ricardoazevedo.com.br/palestras.htm, acessado em julho de 2011.

CAMARGO, Luiz. A ilustração no livro infantil. Belo Horizonte: Editora Lê, 1998

DOMICIANO, Cássia Letícia Carraro. Livros infantis sem textos: dos pré-livros aos livros ilustrados. 2008. Tese (Doutorado) - Universidade do Minho, Guimarães, 2008.

HOLLIS, Richard. Design gráfico: uma história concisa. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

HUNT, Peter. Crítica, teoria e literatura infantil. São Paulo: Cosac Naify, 2011.

JOLY, Martine. Introdução à análise da imagem. Campinas: Papirus, 2000.

KNAUSS, Paulo. O desafio de fazer história com imagens: arte e cultura visual. ArtCultura, Uberlândia, MG, v.8, n.12, p. 97-115, 2006.

MELLO, Roger. Contradança. São Paulo: Companhia das Letrinhas, 2011.

SANTAELLA, Lúcia & NÖTH, Winfried. Imagem: cognição, semiótica, mídia. São Paulo, Iluminaras, 1999.

SANTOS, Maria & NAVAS, Ana. Distúrbios da leitura e da escrita: teoria e prática. Barueri: Editora Manole, 2002.

SARDELICH, Maria Emília. Leitura de imagens, cultura visual e prática educativa. Caderno de Pesquisa, São Paulo, SP, v.36, n.128, p. 451-472, 2006.

WADSWORTH, Barry. Inteligência e Afetividade da Criança na Teoria de Piaget, 5a ed. São Paulo: Pioneira. 1997.

WERNECK, Regina Yolanda. A importância da imagem nos livros. In: SANDRONI, Laura C.; MACHADO, Luiz P. A criança e o livro. Guia prático de estímulo à leitura. São Paulo: Ática, 1986.

Published

2012-09-04

How to Cite

Spinelli, P. K., Menezes, M. dos S., & Paschoarelli, L. C. (2012). The use of photography in books for children. Projetica, 3(1), 231–240. https://doi.org/10.5433/2236-2207.2012v3n1p231

Issue

Section

Design: Educação, Cultura e Sociedade

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2