Blaise Cronin and Information Science in social perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1981-8920.2019v24n3p230

Keywords:

Information Science, Social Science, Epistemology of Information Science, Information Economy, Blaise Cronin

Abstract

Introduction: Discusses the social side of Information Science, ignoring a reflection on a social influence that is taking place in this field, a perception of Blaise Cronin's perception of information as a creative organizational resource, and the identification of the themes addressed by the researcher throughout career, or allowing us to know the influence of these theoretical assumptions in the scientific field. Objective: The objective of the article is to present to the Brazilian scientific community a reflection on the historical-evolutionary trajectory of the thought and the theoretical contributions of scientist Blaise Cronin and to Information Science. Methodology: Blaise Cronin retrieved by the CAPES Journal Portal used the techniques of bibliographic research and content analysis to study articles. Results: The study presented by Blaise Cronin over 34 years of career, conducts investigations with emphasis on marketing and management, information industry, bibliometrics and scientific communication. Evidence or potential contribution of this scientist to contemporary studies on Politics and Economy of Information, alterations of new research, from his scientific legacy. Conclusions: After a period of twelve months, studying eighty-one scientific articles by Blaise Cronin, concluding or studying studies on the responsibility responsible for him brings to the scientific field in Brazil and to show what Professor Cronin's thinking is contemporary, relevant and certainly for the scientific field, as well as the professional performance of librarians.

Author Biographies

Jobson Louis Santos de Almeida, Universidade Federal da Paraíba Instituto Federal da Paraíba

Doutorando em Ciência da Informação pelo Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (PPGCI) da Universidade Federal da Paraíba (UFPB).

Professor Substituto no Departamento de Ciência da Informação (DCI) da UFPB.

Bibliotecário-Documentalista no Instituto Federal da Paraíba, Campus João Pessoa.

Gustavo Henrique de Araújo Freire, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Universidade Federal da Paraíba (UFPB).

Professor Associado do curso de Biblioteconomia e Gestão de Unidades de Informação (CBG), na Faculdade de Administração e Ciências Contábeis (FACC) da Universidade Federal do Rio de janeiro (UFRJ) e do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Mestrado e Doutorado) da Universidade Federal da Paraiba (UFPB).

Henry Poncio Cruz de Oliveira, Universidade Federal da Paraíba

Professor Adjunto no Departamento de Ciência da Informação (DCI) e do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (PPGCI) da Universidade Federal da Paraíba (UFPB).

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Published

2019-12-31

How to Cite

Almeida, J. L. S. de, Freire, G. H. de A., & Oliveira, H. P. C. de. (2019). Blaise Cronin and Information Science in social perspective. Informação & Informação, 24(3), 230–259. https://doi.org/10.5433/1981-8920.2019v24n3p230

Issue

Section

Artigos