Evaluation of the institutional repository of Universidade Estadual Paulista

direction towards a smart community with a focus on accessibility for people with visual impairments

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1981-8920.2024v29n3p55

Keywords:

Smart Communities, Informational accessibility, Institutional repositories, People with disabilities – access to information

Abstract

Objective: The main objective of the study was to analyze the accessibility measures present in an institutional repository, with the Repositório Institucional (RI) of the Universidade Estadual Paulista (UNESP) selected as the study universe.
Methodology: To achieve this, a case study approach was employed, using the following sources of evidence: the accessibility evaluation present in the repository, the documentary analysis of national guidelines on digital accessibility, and a literature review of the addressed themes, with a focus on the direction of the construct of an academic community supported by the principles of a Smart Community.
Results: From the investigation, it was possible to identify processes that, intentionally or not, promote the distancing between institutional repositories and communities of visually impaired people, such as the minimal presence of accessible elements (services, technologies, and materials) in the repository.
Conclusions: It is concluded that smart communities and their constituent elements — people, organizations, and technologies — can help minimize the exclusionary effects present in various social domains, such as the academic one.

Downloads

Author Biographies

Igor Mendes da Silva, Universidade Estadual Paulista - UNESP

Graduated in Library Science from the Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Marília, Brasil.

Lizandra de Souza Santos Alves, Universidade Estadual Paulista - UNESP

Graduated in Library Science from the Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP). (UNESP), Marília, Brasil.

Cristiane Luiza Salazar Garcia, Universidade Estadual Paulista - UNESP

PhD in Information Science from the Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Florianópolis, Brasil.

Oswaldo Francisco de Almeida Júnior, Universidade Estadual Paulista - UNESP

PhD in Communication Sciences from the Universidade de São Paulo (USP). Professor in the Postgraduate Program in Information Science at theUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Marília, Brasil.

Paula Regina Dal'Evedove, Universidade Federal de São Carlos - UFSCAR

PhD in Information Science from the Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP). Professor at the Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR), São Carlos, Brasil.

References

AGÊNCIA PARA A MODERNIZAÇÃO ADMINISTRATIVA. AccessMonitor. Lisboa: AccessMonitor, Lisboa, Portugal, 2024. Disponível em: https://accessmonitor.acessibilidade.gov.pt/. Acesso em: 09 jan. 2024.

ALMEIDA JÚNIOR, O. F. Sobre os Métodos e as Técnicas de Pesquisa: Reflexões. INFOhome, Brasil, 2023. Disponível em: https://www.ofaj.com.br/espacoofajs_conteudo.php?cod=86. Acesso em: 08 dez. 2023.

ALVARES, L. M. A. R. Análise da Informação, Análise do Conteúdo e a Análise Documental. Fundamentos em Organização da Informação: 4a. Principais Aplicações na Ciência da Informação — 4.1 Análise do Conteúdo, Brasília, 2018. Disponível em: http://lillianalvares.fci.unb.br/organizacao-da-informacao. Acesso em: 30 nov. 2023.

ARAÚJO, A. K. S. Acessibilidade Web para deficientes visuais: uma análise de repositórios institucionais de universidades federais do Nordeste do Brasil. 2022. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação - Faculdade de Engenharia e Faculdade de Letras - Universidade do Porto), Porto, Portugal, 2022. Disponível em: https://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/143029. Acesso em: 30 jan. 2024.

ASSEMBLEIA LEGISLATIVA DO ESTADO DE SÃO PAULO. Decreto n.º 9.449, de 26 de janeiro de 1977 - Estatuto da Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”. São Paulo, 1977. Disponível em: https://www.al.sp.gov.br/repositorio/legislacao/decreto/1977/decreto-9449- 26.01.1977.html. Acesso em: 13 nov. 2023.

BARDIN, L. Análise de conteúdo (L'analyse de contenu). Lisboa, Portugal: Edições 70, 1977.

BARRO, B. B. O que é DOM? Descubra o Coração do Desenvolvimento Web. Hostinger, Florianópolis, 2023. Disponível em: https://www.hostinger.com.br/tutoriais/dom-o-que-e. Acesso em: 29 nov. 2023.

BASTOS, K. V. S.; MUÑOZ, I. K.; RAPOSO, P. N. Desafios para as pessoas com deficiência visual no acesso à informação digital. Informação & Informação, Londrina, v. 25, n. 2, p. 277–301, jul. 2020. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/38826. Acesso em: 10 dez. 2023. DOI: https://doi.org/10.5433/1981-8920.2020v25n2p277

BERTAGLIA, R. Acessibilidade digital no Brasil: como é e por que investir nisso?. Hand Talk, Maceió, 2024. Disponível em: https://www.handtalk.me/br/blog/acessibilidade-digital-no-brasil/. Acesso em: 10 jun. 2024.

BRASIL. Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015 - Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Brasília, 2015. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015- 2018/2015/lei/l13146.htm. Acesso em: 27 jan. 2024.

BRASIL. ASES. Portal do Software Público Brasileiro. Ministério do Planejamento, Desenvolvimento e Gestão: Brasília, 2024. Disponível em: https://softwarepublico.gov.br/social/ases. Acesso em: 06 dez. 2023.

BOURNE, R. R. A. et al. Trends in prevalence of blindness and distance and near vision impairment over 30 years: an analysis for the Global Burden of Disease Study. The Lancet Global Health, Inglaterra, v. 9, n. 2, p. 130–143, fev. 2021. Disponível em: https://www.thelancet.com/action/showPdf?pii=S2214-109X%2820%2930425-3. Acesso em: 15 dez. 2023.

COLL-VINENT, R.; BERNAL CRUZ, F. J. Curso de documentación. Madrid, Espanha: Dossat, 1990.

COSTA, M. P. Características e contribuições da Via Verde para o Acesso Aberto à Informação Científica na América Latina. 2014. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação - Universidade de Brasília), Brasília, 2014. Disponível em: http://repositorio.unb.br/jspui/handle/10482/15687. Acesso em: 10 jan. 2024.

FRANCISCO, L. A.; DA SILVA T. E.; GONÇALEZ, P. R. V. A. Acessibilidade

Nos Repositórios Institucionais Da Universidades Brasileiras E Mexicanas: Um Estudo a Partir Do Modelo Social Da Deficiência. Brazilian Journal of Information Science, Marília, v. 17, mar. 2023. Disponível em: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/bjis/article/view/12983. Acesso em: 09 jan. 2024. DOI: https://doi.org/10.36311/1981-1640.2023.v17.e023013

FRANCO, M. M.; WEBBER, C. G. Smart University: conceitos, planejamento e indicadores. Revista Scientia Cum Industria, Caxias do Sul, v. 8, n. 2, p. 65– 77, maio, 2020. Disponível em: https://sou.ucs.br/etc/revistas/index.php/scientiacumindustria/article/view/8126. Acesso em: 26 jan. 2024. DOI: https://doi.org/10.18226/23185279.v8iss2p65

FUNDAÇÃO DORINA NOWILL PARA CEGOS. A deficiência. Fundação Dorina Nowill para Cegos, São Paulo, 2019. Disponível em: https://fundacaodorina.org.br/a-fundacao/a-deficiencia/. Acesso em: 08 jan. 2024.

GIL, A. C. Como Elaborar Projetos de Pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002 GRUPO GESTOR DO REPOSITÓRIO INSTITUCIONAL UNESP. Regulamento Interno do Repositório Institucional UNESP. Universidade Estadual Paulista, São Paulo, 2016. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/items/81459216- 7b3a-411a-924a-028e61236bf8/full. Acesso em: 26 jan. 2024.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Censo Demográfico 2010: Características gerais da população, religião e pessoas com deficiência. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística: Rio de Janeiro, 2010. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/biblioteca- catalogo?id=794&view=detalhes. Acesso em: 26 nov. 2023.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Pesquisa nacional de saúde 2019: ciclos de vida. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística: Rio de Janeiro, 2021. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/index.php/biblioteca- catalogo?id=2101846&view=detalhes. Acesso em: 20 maio 2024.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios Contínua: Pessoas com Deficiência 2022. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística: Rio de Janeiro, 2022. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/index.php/biblioteca- catalogo?view=detalhes&id=2102013. Acesso em: 20 maio 2024.

INSTITUTO FEDERAL RIO GRANDE DO SUL. Documentos e ferramentas: ASES – Avaliador e Simulador de Acessibilidade em Sítios. Centro Tecnológico de Acessibilidade, Bento Gonçalves, 2018. Disponível em: https://cta.ifrs.edu.br/ases-avaliador-e-simulador-de-acessibilidade-em-sitios/. Acesso em: 25 dez. 2023.

KADE, A.; et al. Acessibilidade virtual. In: SONZA, A. P.; et al. Acessibilidade e Tecnologia Assistiva: Pensando a Inclusão Sociodigital de Pessoas com Necessidades Especiais. Secretaria de Educação Profissional e Tecnológica: Brasília, 2013. p. 313–364.

LAZZARETTI, K.; et al. Cidades inteligentes: insights e contribuições das pesquisas brasileiras. Revista Brasileira de Gestão Urbana, Curitiba, v. 11, p. 1–16, maio, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/urbe/a/3LscvBK8vN86Q3fyFvzx7Fw/?lang=pt. Acesso em: 10 jan. 2024.

LEITE, F.; AMARO, B.; BATISTA, T.; COSTA, M. Boas práticas para a construção de repositórios institucionais da produção científica. Brasília: Ibict, 2012. Disponível em: https://livroaberto.ibict.br/handle/1/703. Acesso em: 10 jan. 2024.

MINISTÉRIO DA GESTÃO E DA INOVAÇÃO EM SERVIÇOS PÚBLICOS Modelo de Acessibilidade em Governo Eletrônico (eMAG). Brasília, 2014. Disponível em: https://emag.governoeletronico.gov.br/. Acesso em: 19 out. 2023.

MULLER, P. A. Desenvolvimento regional: na perspectiva da cidade inteligente. Ciência e Conhecimento, Passo Fundo, v. 9, n. 2, p. 79–92, 2015.

NOVELLINO, M. S. F. Instrumentos e metodologias de representação da informação. Informação & Informação, Londrina, v. 1, n. 2, p. 37–45, dez. 1996. DOI: 10.5433/1981-8920.1996. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/1603. Acesso em: 25 jan. 2024. DOI: https://doi.org/10.5433/1981-8920.1996v1n2p37

RIZZON, F.; Et al. Smart city: um conceito em construção. Revista Metropolitana de Sustentabilidade, São Paulo, v. 7, n. 3, p. 123–142, set./dez., 2017. Disponível em: https://revistaseletronicas.fmu.br/index.php/rms/article/view/1378. Acesso em: 23 jan. 2024.

SANCHEZ, F. A. Encontrabilidade da informação em repositórios digitais: um estudo de eye-tracking nos repositórios institucionais da USP, Unesp e Unicamp. 2018. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação - Universidade Estadual Paulista), Marília, 2018. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/items/ac194a9f-00a6-44a1-a852-c74ad8d12b3c. Acesso em: 25 jan. 2024.

SILVA, A. A. da. Cidade Inteligente e Cidadãos participativos: uma proposta de transformação contínua da cidade através da ação colaborativa dos cidadãos. Revista Tecnologia. Fortaleza, v. 39, n. 1, p. 1–17, jun. 2018. DOI: https://doi.org/10.5020/23180730.2018.6137. Disponível em: https://ojs.unifor.br/tec/article/view/6137. Acesso em: 25 jan. 2024. DOI: https://doi.org/10.5020/23180730.2018.6137

SILVEIRA, D. T.; CÓRDOVA, F. P. A pesquisa científica. In: GERHARDT, T. E.; SILVEIRA, D. T. Métodos de pesquisa. Porto Alegre: Editora da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2009.

SOARES, A. O que é a linguagem de marcação, os seus principais exemplos e como implementá-la?. Voitto, Matias Barbosa, 2022. Disponível em: https://www.voitto.com.br/blog/artigo/linguagem-de-marcacao. Acesso em: 29 nov. 2023.

TORRES, E. F.; MAZZONI,A. A.; ALVES, J. B. M. A acessibilidade à informação no espaço digital. Ciência da Informação, Brasília, v. 31, n. 3, p. 83–91, set./dez. 2002. Disponível em: https://revista.ibict.br/ciinf/article/view/951. Acesso em: 20 jan. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-19652002000300009

UNIVERSIDADE ESTADUAL PAULISTA. História da criação da Unesp. Universidade Estadual Paulista, São Paulo, 2022. Disponível em: https://www2.unesp.br/portal#!/sobre-a-unesp/historico/. Acesso em: 10 jan. 2024.

UNIVERSIDADE ESTADUAL PAULISTA. Repositório Institucional UNESP. Universidade Estadual Paulista - Marília: Biblioteca, Marília, 2023a. Disponível: https://www.marilia.unesp.br/#!/biblioteca/repositorio/. Acesso em: 08 dez. 2023.

UNIVERSIDADE ESTADUAL PAULISTA. Sobre a UNESP - Perfil. Portal Universidade Estadual Paulista, São Paulo, 2023b. Disponível em: https://www2.unesp.br/portal#!/sobre-a-unesp/perfil/. Acesso em: 07 dez. 2023.

UNIVERSIDADE ESTADUAL PAULISTA. Repositório Institucional UNESP - Apresentação. Repositório Institucional UNESP, São Paulo, 2024. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/home. Acesso em: 12 jan. 2024.

UNIVERSITY OF OXFORD. Community In: Oxford Learner's Dictionaries. Oxford University Press: Oxford, Inglaterra, 2024. Disponível em: https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/definition/english/community?q=co mmunity. Acesso em: 29 nov. 2023.

VEIGA, V.; MACENA, L. G. O autoarquivamento nos repositórios institucionais brasileiros: um estudo exploratório. Ponto de Acesso, Salvador, v. 9, n. 3, p. 35– 47, dez. 2015. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/revistaici/article/view/15107. Acesso em: 20 jan. 2024. DOI: https://doi.org/10.9771/1981-6766rpa.v9i3.15107

WORLD WIDE WEB CONSORTIUM. About us. World Wide Web Consortium, Cambridge, Estados Unidos, 2024. Disponível em: https://www.w3.org/about/. Acesso em: 08 de janeiro de 2024.

WORLD WIDE WEB CONSORTIUM. About W3C WAI. World Wide Web Consortium, Cambridge, Estados Unidos, 2023. Disponível em: https://www.w3.org/WAI/about/. Acesso em: 08 de janeiro de 2024.

YIN, R. K. Estudo de caso: planejamento e métodos (Case Study Research: Design and Methods). 5. ed. Porto Alegre: Bookman, 2015.

Published

2024-12-30

How to Cite

Silva, I. M. da, Alves, L. de S. S., Garcia, C. L. S., Almeida Júnior, O. F. de, & Dal’Evedove, P. R. (2024). Evaluation of the institutional repository of Universidade Estadual Paulista: direction towards a smart community with a focus on accessibility for people with visual impairments. Informação & Informação, 29(3), 55–84. https://doi.org/10.5433/1981-8920.2024v29n3p55
Crossref
0
Scopus
0