The impact of twitter's changes and user experience
DOI:
https://doi.org/10.5433/1981-8920.2023v28n4p216Keywords:
User Experience, UX, Social Media, Twitter, XAbstract
Objective: The present research aims to provide an overview of the user experience focusing on the main changes made on X (Twitter).
Methodology: This is a descriptive-exploratory study that considered the changes made on X (Twitter) from October 2022 to July 2023, using observational techniques to track them.
Results: Among the main changes identified are the rebranding of the social media platform, X Premium (formerly Twitter Blue), verification, some metric data, site navigation, and the increase in character limits.
Conclusions: It is understood that many changes happened in a short period, which caused estrangement among users and low adoption of new services. Additionally, some of these changes need to be improved or reassessed. However, it is also understood that certain modifications can facilitate the daily use of the social media platform by users.
Downloads
References
ALMEIDA, M. dos S. de; NEVES, H. D. A. Branding e experiência digital: redesign interativo para o website da Lola Cosmetics. Revista Poliedro, Pelotas, v. 3, n. 3, p. 182–204, 2019. Disponível em: https://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/poliedro/article/view/1399. Acesso em: 2 jun. 2024. DOI: https://doi.org/10.15536/2594-4398.2019.v3.n3.pp.182-204.1399
ALMENARA, I. X | Twitter muda de logo e começa a virar "superapp" de Elon Musk. CanalTech. 24 jul. 2023. Disponível em: https://canaltech.com.br/redes-sociais/x-twitter-muda-de-logo-e-comeca-a-virar-superapp-de-elon-musk-256916/. Acesso em: 2 jun. 2024.
ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS. NBR ISO 9241-210: ergonomia da interação humano-sistema - parte 210: projeto centrado no ser humano para sistemas interativos. Rio de Janeiro, 2011.
BERGSTROM, J. R., SCHALL. A. J. Eye tracking in user experience design. Waltham: Morgan Kaufmann, 2014.
BORBA, R. J. V. Design de Experiência do Usuário: uma abordagem na ciência da informação. 2017. 53f. Trabalho de Conclusão de Curso. (Graduação em Gestão da Informação) – Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2017. Disponível em: https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/34950. Acesso em: 18 jan. 2023.
BORBA, V. U.; AFFONSO, E. P.; SANT’ANA, R. C. G. Experiência do usuário: um estudo do site WikiCI. Informação & Tecnologia, João Pessoa, v. 4, n. 1, p. 21-34, 2017. DOI: https://doi.org/10.22478/ufpb.2358-3908.2017v4n1.37582. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/itec/article/view/37582. Acesso em: 25 jan. 2023. DOI: https://doi.org/10.22478/ufpb.2358-3908.2017v4n1.37582
CARVALHO, T. Twitter: veja mudanças polêmicas que Elon Musk deve fazer no microblog. TechTudo, [S. l.], 13 jan. 2023. Disponível em: https://www.techtudo.com.br/listas/2023/01/twitter-veja-mudancas-polemicas-que-elon-musk-deve-fazer-no-microblog.ghtml. Acesso em: 20 jan. 2023.
CASTILLO, C. del. Twitter de pago, segundo intento: la hora de la verdad para Elon Musk. elDiario.es. 3 abr. 2023. Disponível em: https://www.eldiario.es/tecnologia/twitter-pago-segundo-hora-elon-musk_1_10084906.html. Acesso em: 3 abr. 2023.
CIRIACO, D. Twitter troca de ícone pelo logo da Dogecoin e criptomoeda valoriza. CanalTech. 3 abr. 2023. Disponível em: https://canaltech.com.br/redes-sociais/twitter-troca-de-icone-pelo-logo-da-dogecoin-e-criptomoeda-valoriza-245380/#Echobox=1680547836. Acesso em: 3 abr. 2023.
COUTINHO, D. Twitter 2.0: as mudanças que Elon Musk quer para a rede. Showmetech, [S. l.], 6 dez. 2022. Disponível em: https://www.showmetech.com.br/novos-recursos-do-twitter-que-chegam-com-elon-musk/. Acesso em: 20 jan. 2023.
DESMET, P.; HEKKERT, P. Framework of Product Experience. International Journal of Design. Taipei City, v. 1, n.1, p. 57-66, 2007. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/235700959_Framework_of_Product_Experience. Acesso em: 30 jan. 2023.
FORBES tech. Os erros e acertos de Musk dois meses após a mudança de nome do Twitter. 5 out. 2023. Disponível em: https://forbes.com.br/forbes-tech/2023/10/erros-e-acertos-de-elon-musk-dois-meses-apos-a-mudanca-de-nome-do-twitter/. Acesso em: 2 jun. 2024.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008
GOMES, F. Número de pessoas. São Paulo, 22 dez. 2022. Twitter: @1fabiogomes. Disponível em: https://twitter.com/1fabiogomes/status/1606076370366480384. Acesso em: 28 jan. 2023.
HASSENZAHL, M. The Thing and I: understanding the relationship between user and product. In: BLYTHE, M. A.; OVERBEEKE, K.; MONK, A. F.; WRIGHT, P. C. (ed). Funology. Dordrecht: Springer, 2003. DOI https://doi.org/10.1007/1-4020-2967-5_4. Disponível em: https://link.springer.com/chapter/10.1007/1-4020-2967-5_4. Acesso em: 29 jan. 2023.
HAUSTEIN, S. Scholarly twitter metrics. In: GLÄNZEL, W.; MOED, H. F.; SCHMOCH, U.; THELWALL, M. (ed.). Springer handbook of science and technology indicators. Springer: Cham, 2018. p. 729-760. Disponível em: https://arxiv.org/abs/1806.02201. Acesso em: 10 jan. 2023. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-02511-3_28
KEMP, S. Digital 2022: another year of bumper growth. We are Social. 2022. Disponível em: https://wearesocial.com/uk/blog/2022/01/digital-2022-another-year-of-bumper-growth-2/. Acesso em: 26 jan. 2023.
KEMP, S. The changing world of digital in 2023. We are Social. 2023. Disponível em: https://wearesocial.com/uk/blog/2023/01/the-changing-world-of-digital-in-2023/. Acesso em: 27 jan. 2023.
KING, S. Twitter Blue. 20 Apr. 2023. Twitter: @StephenKing. Disponível em: https://x.com/StephenKing/status/1649147510525423626. Acesso em: 20 jun. 2023.
MACHADO, C. V.; VICENTE, V. Twitter e Elon Musk: da liberdade de expressão à moderação de conteúdo. JOTA. São Paulo, 2022. Disponível em: https://www.jota.info/opiniao-e-analise/colunas/tecnologia-cultura-digital/twitter-e-elon-musk-da-liberdade-de-expressao-a-moderacao-de-conteudo-05052022. Acesso em: 10 jan. 2023.
MOGNON, M. 8 mudanças que Elon Musk pode fazer no Twitter. Techmundo, [S. l.], 28 out. 2022. Disponível em: https://www.tecmundo.com.br/redes-sociais/253546-8-mudancas-elon-musk-fazer-twitter.htm. Acesso em: 20 jan. 2023.
MORVILLE, P. User Experience Design. Semantic Studios. 2004. Disponível em: http://semanticstudios.com/user_experience_design/. Acesso em: 29 jan. 2023.
MUSK, E. Detalhes. 20 jan. 2023b. Twitter: @elonmusk. Disponível em: https://twitter.com/elonmusk/status/1616533691156819968. Acesso em: 27 jan. 2023.
MUSK, E. Enquete direção. 18 dez. 2022b. Twitter: @elonmusk. Disponível em: https://twitter.com/elonmusk/status/1604617643973124097. Acesso em: 20 jan. 2023.
MUSK, E. Enquete Donald Trump. 18 Nov. 2022. Twitter: @elonmusk. Disponível em: https://x.com/elonmusk/status/1593767953706921985. Acesso em: 20 jan. 2023.
MUSK, E. Liberdade de Expressão. 26 Apr. 2022a. Twitter: @elonmusk. Disponível em: https://twitter.com/elonmusk/status/1519036983137509376. Acesso em: 20 jan. 2023.
MUSK, E. Navegação. 20 Dec. 2022d. Twitter: @elonmusk. Disponível em: https://twitter.com/elonmusk/status/1605330848714481664. Acesso em: 20 jan. 2023.
MUSK, E. Shatner, LeBron e King. 20 Apr. 2023a. Twitter: @elonmusk. Disponível em: https://x.com/elonmusk/status/1649211324344201218?s=20. Acesso em: 20 jun. 2023.
MUSK, E. X. 23 jul. 2023c. Twitter: @elonmusk. Disponível em: https://x.com/elonmusk/status/1682978324375543808. Acesso em: 23 jul. 2023.
RODAS, C. M.; MARCOS, M. C.; VIDOTTI, S. A. B. G. Tecnologia de eye tracking em user experience. In: ENCONTRO NACIONAL DE GESTÃO, POLÍTICAS E TECNOLOGIAS DE INFORMAÇÃO – ENGI. 2014, Goiânia. Anais [...]. ENGI: Goiás, 2014. Disponível em: http://hdl.handle.net/11449/141461. Acesso em: 20 jan. 2023.
RODAS, C. M.; VIDOTTI, S. A. B. G.; MONTEIRO, S. D. Interface de busca do Google e Yahoo: a experiência do usuário sob o olhar do eye tracking. Informação & Sociedade: Estudos, João Pessoa, v. 26, n. 2, p. 37-50, maio/ago. 2016. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/ies/article/view/28697. Acesso em: 27 jan. 2023.
SPANGLER, T. Musk’s Twitter Rebranding as X Is Off to a Confusing, Haphazard Start. Variety, [S. l.], 24 jul. 2023. Disponível em: https://variety.com/2023/digital/news/twitter-rebranding-x-logo-1235678381/. Acesso em: 20 jan. 2023.
SPROUTSOCIAL. Microblog. 2023. Disponível em: https://sproutsocial.com/pt/glossary/microblog/. Acesso em: 10 jan. 2023.
TORINO, E.; BRITO, J. F.; RODAS, C. M.; VIDOTTI, S. A. B. G. A relação entre arquitetura da informação e experiência do usuário sob a ótica dos pesquisadores da ciência da informação brasileira. BIBLOS, Rio Grande, v. 36, n. 1, p. 219-237, jan./jun. 2022. Disponível em: https://periodicos.furg.br/biblos/article/view/13769. Acesso em: 10 jan. 2023. DOI: https://doi.org/10.14295/biblos.v36i1.13769
TWITTER. About. 2023a. Disponível em: https://about.twitter.com/en/who-we-are/our-company. Acesso em: 10 jan. 2023.
TWITTER. Aumento de caracteres. 8 Feb. 2023c. Twitter: @premium. Disponível em: https://x.com/premium/status/1623411400545632256. Acesso em: 20 jan. 2023.
TWITTER. Sobre o X Premium. X (Twitter), [S. l.], c2023. Disponível em: https://help.x.com/pt/using-x/x-premium. Acesso em: 20 jan. 2023.
TWITTER. Twitter Blue. 2023b. Disponível em: https://help.twitter.com/en/using-twitter/twitter-blue. Acesso em: 10 jan. 2023.
VALENTIM, N. M. C.; SILVA, W.; CONTE, T. Avaliando a experiência do usuário e a usabilidade de um aplicativo web móvel: um relato de experiência. In: IBERO-AMERICAN CONFERENCE ON SOFTWARE ENGINEERING (Cibse), 18., 2015. Anais [...]. Lima: CIBSE, 2015. Disponível em: https://eventos.spc.org.pe/cibse2015/pdfs/07_IT15.pdf. Acesso em: 15 jan. 2023.
VEJA o que mudou no Twitter desde a venda para Elon Musk. Yahoo Noticias, [S. l., 2021]. Disponível em: https://br.noticias.yahoo.com/veja-o-que-mudou-no-twitter-desde-a-venda-para-elon-musk-164831021.html. Acesso em: 20 jan. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Natalia Rodrigues Delbianco, Cecilio Merlotti Rodas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A revista se reserva o direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com vistas a manter o padrão culto da língua e a credibilidade do veículo. Respeitará, no entanto, o estilo de escrever dos autores. Alterações, correções ou sugestões de ordem conceitual serão encaminhadas aos autores, quando necessário.
O conteúdo dos textos e a citação e uso de imagens submetidas são de inteira responsabilidade dos autores.
Em todas as citações posteriores, deverá ser consignada a fonte original de publicação, no caso a Informação & Informação.