Academic productivism and its effects in the professional life and feelings of Postgraduation teachers in Information Science under the impact of the COVID-19 pandemic
DOI:
https://doi.org/10.5433/1981-8920.2024v29n3p109Keywords:
Academic productivism, Intensification of teachers' work, Information Science, BrazilAbstract
Objective: analyze the academic productivism in the activity developed by faculty members of Graduate Programs in Information Science in the South and Southeast regions of Brazil, under the impact of the COVID-19 pandemic.
Methodology: the research is an interpretative case study of bibliographic, documental and descriptive nature, under a qualitative approach with quantitative contribution. The data collection occurs through the application of a questionnaire.
Results: the results obtained reveal, among other issues, that academic productivism interferes in the development of other activities inherent to teaching, not only research, production, and communication in scientific journals. The results also reveal that the COVID-19 pandemic emphasizes the overwork cases, due to home office, remote work, the amount of time spent online, and the invasion of personal space and time.
Conclusions: academic productivism interferes in the physical and mental health of professors, and their condition is seriously aggravated by the COVID-19 pandemic.
Downloads
References
ALCADIPANI, R. Academia e a fábrica de sardinhas. Organizações & Sociedade, Salvador, v. 18, n. 57, p. 345-348, 2011a.
ALCADIPANI, R. Resistir ao produtivismo: uma ode à perturbação acadêmica. Cadernos EBAPE.BR, Rio de Janeiro, v. 9, n. 4, p. 1174-1178, 2011b. DOI: https://doi.org/10.1590/S1679-39512011000400015
ALVES, R. Publish or Perish. Portuguese Journal of Nephrology & Hypertension, Lisboa, v. 28, p. 277-279, 2014.
ANDRADE, J. S.; CASSUNDÉ, F. R. S. A.; BARBOSA, M. A. C. Da liberdade à "gaiola de cristal": sobre o produtivismo acadêmico na pós-graduação. Perspectivas em Gestão & Conhecimento, João Pessoa, v. 9, n. 1, p. 169- 197, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/pgc/article/view/43356/22445. Acesso em: 25 abr. 2019. DOI: https://doi.org/10.21714/2236-417X2019v9n1p169
BARDIN, L. Análise de Conteúdo. 3. ed. São Paulo: Edições 70, 2011.
BARSOTTI, P. D. Produtivismo acadêmico: essa cegueira terá fim?. Educação & Sociedade, Campinas, v. 32, n. 115, p. 587-590, 2011. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302011000200020
BEHAR, P. A. Artigo: o ensino remoto emergencial e a educação a distância. Jornal da Universidade, Porto Alegre, 6 jul. 2020. Disponível em https://www.ufrgs.br/coronavirus/base/artigo-o-ensino-remoto-emergencial-e-a- educacao-a-distancia. Acesso em: 20 jun. 2021.
BERNARDO, K. A. S.; MAIA, F. L.; BRIDI, M. A.. As configurações do trabalho remoto da categoria docente no contexto da pandemia covid-19. Novos Rumos Sociológicos, Pelotas, v. 8, n. 14, p. 8-39, 2020. DOI: https://doi.org/10.15210/norus.v8i14.19908
BIANCHETTI, L.; MACHADO, A. M. N. Trabalho docente no stricto sensu: publicar ou morrer?. In: FIDALGO, F.; OLIVEIRA, M. A. M.; FIDALGO, N. L. R. (org.). A intensificação do trabalho docente: tecnologias e produtividade. Campinas: Papirus, 2009. p. 49-90.
BIANCHETTI, L.; VALLE, I. R. Produtivismo acadêmico e decorrências às condições de vida/trabalho de pesquisadores brasileiros e europeus. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 22, n. 82, p. 89-110, 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ensaio/a/McWkP54pFcYWp9t9Y48YftJ/?format=pdf&lan g=pt. Acesso em: 20 jun. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-40362014000100005
BORSOI, I. C. F. Da relação entre trabalho e saúde à relação entre trabalho e saúde mental. Revista Psicologia e Sociedade, Rio Grande do Sul, v. 19, n. 1, p. 103-111, 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-71822007000400014
BORSOI, I. C. F. Trabalho e produtivismo: saúde e modo de vida de docentes de instituições públicas de Ensino Superior. Cadernos de Psicologia Social do Trabalho, São Paulo, v. 15, n. 1, p. 81-100, 2012. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.1981-0490.v15i1p81-100
BOSI, A. P. A precarização do trabalho docente nas instituições de ensino superior do Brasil nesses últimos 25 anos. Educação & Sociedade, Campinas, v. 28, n. 101, p. 1503-1523, 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302007000400012
BRASIL. Ministério da Saúde. COVID19 Painel Coronavírus. [S. l.]: Ministério da Saúde, 2024. Disponível em: https://covid.saude.gov.br/. Acesso em: 13 dez. 2024.
BRASIL. Portaria n. 343 de 17 de março de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronavírus - COVID-19. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, n. 53, p. 39, 18 mar. 2020a. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/CCIVIL_03/Portaria/PRT/Portaria%20n%C2%BA%2 0343-20-mec.htm. Acesso em: 15 jul. 2021.
BRASIL. Portaria n. 345, de 19 de março de 2020. Altera a Portaria MEC nº 343, de 17 de março de 2020. Diário Oficial da União: seção 1 [extra], Brasília, DF, n. 54-D, p. 1, 9 mar. 2020b. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-345-de-19-de-marco-de-2020- 248881422?inheritRedirect=true&redirect=%2Fweb%2Fguest%2Fsearch%3Fq Search%3DPortaria%2520345%2520de%252019%2520de%2520mar%25C3% 25A7o%2520de%25202020. Acesso em: 15 jul. 2021.
CAMARGO JUNIOR, K. R. Publicar ou perecer, ou perecer por publicar (em excesso)?. Physis Revista de Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 24, n. 2, p. 337-339, 2014. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-73312014000200001
CANOVA, K. R.; PORTO, J. B. O impacto dos valores organizacionais no estresse ocupacional: um estudo com professores de ensino médio. Revista de Administração Mackenzie, São Paulo, v. 11, n. 5, p. 4-31, 2010. DOI: https://doi.org/10.1590/S1678-69712010000500002
CASTIEL, L. D.; SANZ-VALERO, J. Entre fetichismo e sobrevivência: o artigo científico é uma mercadoria acadêmica?. Cadernos de Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 23, n. 12, p. 3041-3050, 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-311X2007001200026
CENTERS FOR DISEASE CONTROL AND PREVENTION (CDC). Social distancing, quarantine, and isolation: keep your distance to slow the spread. Atlanta: CDC, 2020. Disponível em: http://www.cdc.gov/coronavirus/2019- ncov/prevent-getting-sick/ social-distancing.html. Acesso em: 13 jul. 2021.
COSTA, L. F. O impacto do produtivismo acadêmico nas atividades dos docentes dos programas de pós-graduação em ciência da informação das regiões norte, nordeste e centro-oeste do Brasil. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA E PÓS-GRADUAÇÃO EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 21., 2021, Rio de Janeiro. Anais [...]. Rio de Janeiro: UFRJ, 2021. p. 1-15.
COSTA, L. F.; BARBOSA FILHO, E. T. O produtivismo acadêmico na pós- graduação stricto sensu em Ciência da Informação no Brasil. Ciência da Informação em Revista, Maceió, v. 8, n. 1, p. 165-190, 2021. DOI: https://doi.org/10.28998/cirev.2021v8n1j
COUTINHO, C.; LISBÔA, E. Sociedade da informação, do conhecimento e da aprendizagem: desafios para educação no século XXI. Revista de Educação, Rio de Janeiro, v. 18, n. 1, p. 5-22, 2011.
CRUZ, A. P. C.; MACHADO, E. A.; MARTINS, G. A.; ROCHA, W. Da pesquisa em construção à publicação definitiva conversão da produção científica no campo da contabilidade (2001-2010). In: CONGRESSO USP DE CONTROLADORIA E CONTABILIDADE, 11.; CONGRESSO USP DE INICIAÇÃO CIENTÍFICA EM CONTABILIDADE, 8., 2011, São Paulo. Anais [...]. São Paulo: USP, 2011. p. 1-17.
CURTY, R. G. (org.). Produção intelectual no ambiente acadêmico. Londrina: UEL, 2010.
EUROPEAN CENTRE FOR DISEASE PREVENTION AND CONTROL (ECDC). Considerations relating to social distancing measures in response to COVID-19 - second update. Stockholm: ECDC, 2020. Disponível em: https://www.ecdc.europa.eu/sites/default/files/documents/covid-19-social- distancingmeasuresg-guide-second-update.pdf. Acesso em: 13 jul. 2021.
FARO, A.; BAHIANO, M. A.; NAKANO, T. C.; REIS, C.; SILVA, B. F. P.; VITTI, L. S. COVID-19 e saúde mental: a emergência do cuidado. Estudos e Psicologia, Campinas, v. 37, p. e200074, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/1982-0275202037e200074
FERIGATO, S. H.; SILVA, C. R.; GOZZI, A. F. O advento da cibercultura e das cibercidades: a produção de novas estéticas e a reconfiguração dos processos de inclusão e exclusão social. In: BERTELLI, G. B.; FELTRAN, G. S. (ed.). Vozes à margem: periferias, estética e política. Monjolinho: EdUFSCar, 2017. p. 215-231.
FERIGATO, S. H.; TEIXEIRA, R. R.; FRAGELLI, M. C. B. A universidade e a atividade docente: desafios em uma experiência pandêmica. Revista Docência do Ensino Superior, Pampulha, v. 10, p. 1-17, 2020. DOI: https://doi.org/10.35699/2237-5864.2020.24738
GODOI, C. K.; XAVIER, W. G. O produtivismo e suas anomalias. Cadernos EBAPE.BR, Rio de Janeiro, v. 10, n. 2, p. 456-465, 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S1679-39512012000200012
HOSTINS, R. C. L. Os Planos Nacionais de Pós-graduação (PNPG) e suas repercussões na pós-graduação brasileira. Perspectiva, Florianópolis, v. 24, n. 1, p. 133-160, 2006.
KUENZER, A. Z.; MORAES, M. C. M. Temas e tramas na pós-graduação em educação. Educação & Sociedade, Campinas, v. 26, n. 93, p. 1341-1363, 2005. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302005000400015
KUHLMANN JUNIOR, M. Produtivismo acadêmico, publicação em periódicos e qualidade das pesquisas. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 158, v. 9, p. 838-855, 2015. DOI: https://doi.org/10.1590/198053143597
LEITE, J. L. Publicar ou perecer: a esfinge do produtivismo acadêmico. Revista Katálysis, Florianópolis, v. 20, n. 2, p. 207-215, 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/1982-02592017v20n2p207
LÉVY, P. O que é o virtual?. São Paulo: Ed. 34, 1996.
MACHADO, A. M. N. Políticas que impedem o que exigem: dimensões controvertidas na avaliação da pós-graduação brasileira. Universidade e Sociedade, Brasília, v. 39, p. 137-149, 2007.
MARTINS, O. S.; LUCENA, W. Produtivismo acadêmico: as práticas dos docentes dos programas de pós-graduação em contabilidade. Advances in Scientific and Applied Accounting, São Paulo, v. 7, n. 1, p. 66-96, 2014. DOI: https://doi.org/10.14392/asaa.2014070103
MATTOS, P. L. C. L. Nós e os índices: a propósito da pressão institucional por publicação. Revista de Administração de Empresas, São Paulo, v. 48, n. 2, p. 144-149, 2008. DOI: https://doi.org/10.1590/S0034-75902008000200008
MEIS, L.; VELLOSO, A.; LANNES, D.; CARMO, M. S.; MEIS, C. The growing competition in Brazilian science: rites of passage, stress and burnout. Brazilian Journal of Medical and Biological Research, Ribeirão Preto, v. 36, n. 9, p. 1135-1141, 2003. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-879X2003000900001
MOREIRA, A. F. A cultura da performatividade e a avaliação da pós-graduação em educação no Brasil. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 25, p. 23-42, 2009. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-46982009000300003
MOURA, A. C.; CRUZ, A. G. Ensino superior e produtividade acadêmica em tempos de pandemia. Revista Interinstitucional Artes de Educar, São Gonçalo, v. 6, p. 222-244, 2020. DOI: https://doi.org/10.12957/riae.2020.51813
NARDI, A. E.; BERNIK, M. A. O aumento da ansiedade na população. In: CUMINALE, N. (org.). Guia de Saúde Mental Pós-Pandemia no Brasil. [S. l.]: Instituto de Ciências Integradas, 2020. p. 38-47. Disponível em: https://www.pfizer.com.br/sites/default/files/inline-files/Guia-de-Saude-Menta-%20 pos-pandemia-Pfizer-Upjohn.pdf. Acesso em: 13 jul. 2021.
ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DE SAÚDE (OMS). Depression and other common mental disorders: global health estimates. Geneva: WHO; 2017. Disponível em: http://apps.who.int/iris/bitstream/10665/254610/1/WHO-MSD- MER-2017.2-eng.pdf. Acesso em: 20 jul. 2021.
PALÚ, J.; SCHÜTZ, J. A.; MAYER, L. (org.). Desafios da educação em tempos de pandemia. Cruz Alta: Ilustração, 2020. DOI: https://doi.org/10.46550/978-65-991146-9-4
PATRUS, R.; DANTAS, D. C.; SHIGAKI, H. B. O produtivismo acadêmico e seus impactos na pós-graduação stricto sensu: uma ameaça à solidariedade entre pares?. Cadernos EBAPE.BR, Rio de Janeiro v. 13, n. 1, p. 1-18, 2015. DOI: https://doi.org/10.1590/1679-39518866
PIMENTA, A. G. (Des)caminhos da pós-graduação brasileira: o produtivismo acadêmico e seus efeitos nos professores pesquisadores. 2014. 324 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2014.
REGO, T. C. Produtivismo, pesquisa e comunicação científica: entre o veneno e o remédio. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 40, n. 2, p. 325-346, 2014. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022014061843
RIBEIRO, C. V. S.; LEDA, D. B.; SILVA, E. P. A expansão da educação superior pública e suas implicações no trabalho docente. Revista Educação em Questão, Natal, v. 51, p. 147-174, 2015. DOI: https://doi.org/10.21680/1981-1802.2015v51n37ID7175
ROSA, A. "Nós e os índices" - um outro olhar sobre a pressão institucional por publicação. Revista de Administração de Empresas, São Paulo, v. 48, n. 4, p. 108-114, 2008. DOI: https://doi.org/10.1590/S0034-75902008000400010
SANTIAGO, R.; CARVALHO, T. Academics in a new work environment: The impact of new public management on work conditions. Higher Education Quarterly, Oxford, v. 62, n. 3, p. 204-223, 2008. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1468-2273.2008.00390.x
SANTIAGO, R.; CARVALHO, T. Mudança no conhecimento e na profissão acadêmica em Portugal. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 41, n. 143, p. 402-426, 2011. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-15742011000200005
SANTIAGO, R.; CARVALHO, T.; FERREIRA, A. Changing knowledge and the academic profession in Portugal. Higher Education Quarterly, Oxford, v. 69, n. 1, p. 79-100, 2015. DOI: https://doi.org/10.1111/hequ.12037
SANTOS, S. A. A naturalização do produtivismo acadêmico no trabalho docente. Revista Espaço Acadêmico, Serra, v. 10, n. 110, p. 147-154, 2010.
SARAIVA, K. Uma educação sem limites. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 32., 2009, Caxambu. Anais […]. Caxambu: ANPED, 2009. p. 1-14.
SGUISSARDI, V. Produtivismo acadêmico. In: OLIVEIRA, D. A.; DUARTE, A. M. C.; VIEIRA, L. M. F. (org.). Dicionário de trabalho, profissão e condição docente. Belo Horizonte: Gestrado UFMG, 2010.
SGUISSARDI, V.; SILVA JUNIOR, J. R. Trabalho intensificado nas federais: pós-graduação e produtivismo acadêmico. São Paulo: Xamã, 2009.
SILVA, J. V. P.; GONÇALVES-SILVA, L. L.; MOREIRA, W. W. Produtivismo na pós-graduação. Nada é tão ruim, que não possa piorar. É chegada a vez dos orientandos!. Movimento, [S. l.], v. 20, n. 4, p. 1423-1445, 2014. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.46187
TALON, A.; TASSI, J.; DONATO, I. L. Mindfulness em Contexto de Trabalho. Revista Científica Semana Acadêmica, Fortaleza, ano 20, n. 195, p. 1-15, 2020. Disponível em: https://semanaacademica.org.br/artigo/mindfulness-em- contexto-de-trabalho. Acesso em: 13 jul. 2021.
TEIXEIRA, T. S. C. Produtivismo acadêmico e saúde dos docentes na Pós- Graduação. 2019. 106 f. Dissertação (Mestrado em Ciências) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2019.
TREIN, E.; RODRIGUES, J. O mal-estar na academia: produtivismo científico, o fetichismo do conhecimento-mercadoria. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 16, n. 48, p. 769-792, 2011. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782011000300012
VELLOSO, J.; VELHO, L. M. L. S. Mestrandos e doutorandos no país: trajetórias de formação. Brasília: Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior, 2001.
VILAÇA, M. M.; PALMA, A. Diálogo sobre cientometria, mal-estar na academia e a polêmica do produtivismo. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 18, p. 467-484, 2013. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782013000200013
VIZEU, F.; MACADAR, M. A.; GRAEML, A. R. Produtivismo acadêmico baseado em uma perspectiva habermasiana. Cadernos EBAPE.BR, Rio de Janeiro, v. 14, n. 4, p. 984-1000, 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/1679-395137603
VOSGERAU, D. S. A. R.; ORLANDO, E. A.; MEYER, P. Produtivismo acadêmico e suas repercussões no desenvolvimento profissional de professores universitários. Educação & Sociedade, Campinas, v. 38, n. 138, p. 231-247, 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/es0101-73302016163514
YAMAMOTO, O. H.; TOURINHO, E. Z.; BASTOS, A. V. B.; MENANDRO, P. R. M. Produção científica e "produtivismo": há alguma luz no final do túnel?. Revista Brasileira de Pós-Graduação, Brasília, v. 9, n. 18, p. 727-750, 2012. DOI: https://doi.org/10.21713/2358-2332.2012.v9.364
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Informação & Informação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A revista se reserva o direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com vistas a manter o padrão culto da língua e a credibilidade do veículo. Respeitará, no entanto, o estilo de escrever dos autores. Alterações, correções ou sugestões de ordem conceitual serão encaminhadas aos autores, quando necessário.
O conteúdo dos textos e a citação e uso de imagens submetidas são de inteira responsabilidade dos autores.
Em todas as citações posteriores, deverá ser consignada a fonte original de publicação, no caso a Informação & Informação.





