Tags analysis on the sale of fruit from the brazilian amazon in the social network
DOI:
https://doi.org/10.5433/1981-8920.2021v26n3p499Keywords:
Social Indexing, Indexing, Folksonomy, Social networkingAbstract
Objective: To analyze tags to characterize social indexing in Amazon fruit sale ads within an On-line Social Networking Service.Methodology: The methodological procedures were carried out through an exploratory analysis of an experimental nature with direct participation; the data collection selected the ads that deal individually about each fruit on the Facebook Marketplace.
Results: From the analysis of the data sets, it was possible to verify the aspects of the use of tags in ads in terms of quantity and frequency. The tags were classified based on the role each one plays in relation to the resource indexed by the user. In addition, aspects regarding geographic location and content representation in the ad title were observed.
Conclusions: It was possible to identify the social indexing in the use of tags in the SRSO Facebook Marketplace when it comes to Amazonian fruits, as the tags are made up of semantic value and not just decontextualized textual fragments: they have intrinsic aspects that depend on the user or user groups, which they use with the purpose of attributing an interpretation that may vary according to the context.
Downloads
References
BOYD, D. M.; ELISSON, N. B. Social Network Sites: Definition, History, and Scholarship. Journal of Computer-Mediated Communication, v. 13, n. 1, p. 210-230, out. 2007.
CATARINO, M. E.; BAPTISTA, A. A. Folksonomias: características das etiquetas na descrição de recursos da Web. Informação & Informação, Londrina, v. 14, n. 1 esp., p. 46-67, dez. 2009.
EMBRAPA. Empresa Brasileira de Pesquisa Agropecuária. Amazônia é berço de frutas nativas de alto potencial comercial. Brasília: EMBRAPA, 2016.
FOGEL, J. Relations of the concepts 'information' and 'knowledge'. International Forum on Information and Documentation, The Hague, v. 4, n. 1, p. 21-24, 1979.
GOLDER, S. A.; HUBERMAN, B. A. The structure of collaborative tagging systems. Journal of Information Science, [S.l.], v. 32, n. 2, p. 198-208, 2006.
GOUVÊA, C.; LOH, S. Folksonomias: identificação de padrões na seleção de tags para descrever conteúdos. Revista Eletrônica de Sistemas de Informação, Curitiba, v. 6, n. 2, dez. 2007.
GUEDES, R. M.; DIAS, E. J. W. Indexação social: abordagem conceitual. Revista ACB: Biblioteconomia em Santa Catarina, Florianópolis, v. 15, n. 1, p. 39-53, jan./jun. 2010.
GUEDES, R. M.; MOURA, M. A.; DIAS, E. J. W. Indexação social e pensamento dialógico: reflexões teóricas. Informação & Informação, Londrina, v. 16, n. 3, p. 40-59, 2011.
GUIMARÃES, J. A. C. Abordagens teóricas de tratamento temático da informação : catalogação de assunto, indexação e análise documental. Ibersid: revista de sistemas de información y documentación, [S.l.], v. 3, p. 105-117, 2009.
HAMMOND, T.; HANNAY, T.; LUND, B.; SCOTT, J. Social Bookmarking Tools: a general review. D-Lib Magazine, [S.l.], v. 11, n. 4, 2005.
KAPSIKAR, K.; SAHA, I.; AGARWAL, K.; KAVITHA, V.; ZHU, Q. Controlling Fake News by Collective Tagging: A Branching Process Analysis. IEEE Control Systems Letters, [S.l.], v. 5, n. 6, p. 2108-2113, dez. 2021.
LANCASTER, F. W. Information retrieval on-line. Los Angeles: Melville, 1973.
LARA, M. L. G.; LIMA, V. M. A. Termos e conceitos sobre redes sociais colaborativas. In: POBLACIÓN, D.; MUGNAINI, R.; RAMOS, L. M. S. V. C. Redes sociais e colaborativas em informação científica. São Paulo: Angellara, 2009.
LE COADIC, Y. F. A Ciência da informação, 2. ed. Brasília: Briquet de Lemos/Livros, 2004.
MATHES, A. Folksonomies: cooperative classification and communication through shared metadata. 2004. Disponível em: http://www.adammathes.com/academic/computermediatedcommunication/folks onomies.pdf. Acesso em: 10 jun. 2021.
MORAES, L. B.; LOBO, P. M. S. Folksonomia: a tagzação da informação na era digital. Revista Bibliomar, São Luís, v. 19, n. 1, p. 110-124, 2020.
MOURA, M. A. Informação, ferramentas ontológicas e redes sociais ad hoc: a interoperabilidade na construção de tesauros e ontologias. Informação e Sociedade: Estudos, João Pessoa, v. 19, n. 1, p. 59-73, jan./abr. 2009.
QUINTARELLI, E. Folksonomies: power to the people. In: ENCONTRO ISKO ITÁLIA - UNIMIB, 2005, Milan. Anais [...] Milan: ISKO Itália, 2005.
RAFFERTY, P. Tagging. Knowledge Organization: KO. Wuerzburg, [S.l.], v. 45, n. 6, 2018.
RECUERO, R. Redes Sociais na Internet. Porto Alegre: Sulina, 2009.
RODRIGUES, F. A. Coleta de dados em redes sociais: privacidade de dados pessoais no acesso via Application Programming Interface. 2017. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) – Universidade Estadual Paulista, Marília, 2017.
SANTOS, H. P. Etiquetagem e folksonomia: o usuário e sua motivação para organizar e compartilhar informação na Web 2.0. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 18, n. 2, p. 91-104, jun. 2013.
SANTOS, R. F. Modelos colaborativos de indexação social e a sua aplicabilidade na base de dados referencial de artigos de periódicos em ciência da informação (BRAPCI). 2016. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) – Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2016.
SANTOS, R. F.; CORRÊA, R. F. Análise das definições de folksonomia: em busca de uma síntese. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 23, n. 2, p. 1-32, 2018.
SANTOVENIA GONZALEZ, O. M. Folkonomias: o valor agregado da indexação social na web. ACIMED, Ciudad de La Habana, v. 20, n. 3, p. 82-91, set. 2009.
SOUSA, R. J. P. L.; BENETTI, M. Indexação social no Skoob: a descrição do livro “o mundo de sofia” a partir de tags e resenhas. Informação & Informação, Londrina, v. 21, n. 1, p. 520-541, 2016.
STATISTA. Number of social media users worldwide from 2010 to 2020. Social Media & User-Generated Content. [S.l.], 2020. Disponível em: https://www.statista.com/statistics/278414/number-of-worldwide-social-networkusers/ Acesso em: 10 mar. 2021.
STURTZ, D. N. Communal categorization: the folksonomy. 10 jan. 2004. Disponível em: http://www.davidsturtz.com/drexel/622/communalcategorizationthe-folksonomy.html. Acesso em: 20 jun. 2021.
VALONGUEIRO, A. Sobre folksonomia, tags e afins. 2006. Disponível em: http://valongueiro.blogspot.com/2006-10-01-archive.html. Acesso em: 11 jan. 2020.
VIANA, J. M. A.; DAL’EVEDOVE, P. R.; GRACIOSO, L. S. Observações Pragmáticas na Indexação Social. In: BARROS, T. H. B.; TOGNOLI, N. B. Organização do Conhecimento responsável: promovendo sociedades democráticas e inclusivas, Belém: EdUFPA, 2019. p. 77-83.
VIEIRA, A. F. G.; GARRIDO, I. D. S. Folksonomia como uma estratégia para recuperação colaborativa da informação. DataGramaZero, Rio de Janeiro, v. 12, n. 2, 2011.
WAL, T. V. Folksonomy definition and wikipedia. 2005. Disponível em: https://www.vanderwal.net/random/entrysel.php?blog=1750. Acesso em: 22 nov. 2020
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A revista se reserva o direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com vistas a manter o padrão culto da língua e a credibilidade do veículo. Respeitará, no entanto, o estilo de escrever dos autores. Alterações, correções ou sugestões de ordem conceitual serão encaminhadas aos autores, quando necessário.
O conteúdo dos textos e a citação e uso de imagens submetidas são de inteira responsabilidade dos autores.
Em todas as citações posteriores, deverá ser consignada a fonte original de publicação, no caso a Informação & Informação.