Reading mediation activities for elderly people within the long stay institutions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1981-8920.2022v27n2p99

Keywords:

Reading mediation, Mediation of information, Reading-senior, Long Stay Institutions for the Elderly – ILPI.

Abstract

Objective: To analyze reading mediation activities aimed at the elderly in the city of Salvador, and to verify how these actions have been carried out.
Methodology: this is a descriptive research, in which the survey method was used to identify the Long Stay Institutions for the Elderly (ILPI) in the city of Salvador, and the method of multiple case studies, to investigate how these ILPI develop reading mediation activities with the elderly. The interview technique, carried out in person and the application of a questionnaire, via e-mail, to the managers of the 12 ILPI participating in the research, collaborated to fulfill the stages of carrying out the activities of reading mediation.
Results: The research results indicated that there are several possibilities to mediate reading with different devices and different purposes. It was also found that planning is essential to carry out the entire reading mediation process carried out in the ILPI.
Conclusion: It concludes that reading mediation activities stimulate an awareness of the reality that the elderly live and a sense of belonging on their part.

Author Biographies

Fausto José Silva Calheira, Universidade Federal da Bahia - UFBA

Master in Information Science from the Universidade Federal da Bahia (UFBA).

Raquel do Rosário Santos, Universidade Federal da Bahia - UFBA

PhD in Information Science from the Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Professor at the Information Science Institute (ICI) and the Graduate Program in Information Science (PPGCI/UFBA).

References

ARAÚJO, Claudialyne da Silva. A responsabilidade social no Projeto Estação do Livro: leitura na praça. 2010. 55 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Biblioteconomia) – Departamento de Ciência da Informação, Centro de Ciências Sociais Aplicadas, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2010. Disponível em: http://www.ccsa.ufpb.br/biblio/contents/tcc/tcc-2010/responsabilidade-social-no-projeto-estacao-do-livro.pdf. Acesso em: 27 set. 2020.

ALMEIDA JÚNIOR, Oswaldo Francisco de; SANTOS NETO, João Arlindo dos. Mediação da informação e a organização do conhecimento: interrelações. Informação & Informação, Londrina, v. 19, n. 2, p. 98-116, abr. 2014. Disponível em: http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/16716. Acesso em: 17 nov. 2019.

BRASIL. Lei nº 13.979, de 6 de fevereiro de 2020. Dispõe sobre as medidas para enfrentamento da emergência de saúde pública de importância internacional decorrente do coronavírus responsável pelo surto de 2019. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 7 fev. 2020.

BRUNO, Marta Regina Pastor. Cidadania não tem idade. Serviço Social & Sociedade, São Paulo, v. 19, n. 75, p. 74-83, 2003.

COSTA, Clarissa Benassi Gonçalves da; BORTOLIN, Sueli. A terceira idade e as ações de leitura dos bibliotecários de duas instituições. In: SEMINÁRIO EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO (SECIN), 2., 2007, Londrina. Anais [...]. Londrina: Universidade Estadual de Londrina, 2007. Disponível em: http://eprints.rclis.org/13267/. Acesso em: 2 jan. 2020.

GIACUMUZZI, Gabriela da Silva; TRESSINO, Camila Schoffen; TIMM, Camila; MORO, Elliane Lourdes da Silva; ESTABEL, Lizandra Br. Projeto de Leitura Vivendo Histórias: vivendo a inclusão por meio da leitura numa casa geriátrica. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, São Paulo, v. 10, ago. 2014. Disponível em: https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/319. Acesso em: 17 jan. 2020.

GIL, Antônio Carlos. Como Elaborar Projetos de Pesquisa. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2010.

JAPIASSU, Hilton; MARCONDES, Danilo. Dicionário Básico de Filosofia. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1990.

ORLICKAS, Elizen da. Modelos de Gestão: das teorias da Administração à gestão estratégica. São Paulo: IBPEX, 2010.

PAES, Camila da Rocha. Idosos Moradores de Instituição de Longa Permanência e a Influência das Narrativas Literárias e Musicais: estudo de caso. 2007. 85 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Biblioteconomia) – Departamento de Ciência da Informação, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2007. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/18709/000666830.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 16 mar. 2021.

PEIXOTO, Igor. A leitura acessível. In: NETTO, Raymundo; CAVALCANTE, Lídia Eugenia. (org.). Curso de Formação de Mediadores da Leitura. Fortaleza: Fundação Demócrito Rocha, 2018.

RASTELI, Alessandro. Mediação da Leitura em Bibliotecas Públicas. 2013. 169 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) – Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação, Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade Estadual Paulista, Marília, 2013. Disponível em: https://www.marilia.unesp.br/Home/Pos-Graduacao/CienciadaInformacao/Dissertacoes/rasteli_a_me_mar.pdf. Acesso em: 22 set. 2019.

REYES, Yolanda. Mediadores de Leitura. Glossário CEALE – Termos de alfabetização, leitura e escrita para educadores. [S. l.]: Ceale/UFMG, 2014. Disponível em: http://ceale.fae.ufmg.br/app/webroot/glossarioceale/verbetes/mediadores-de-leitura. Acesso em: 18 set. 2020.

SILVA, Maria da Conceição. A Mediação da Leitura: o caso do Curso Sesc Vem Ler. 2012. 147 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) – Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação, Instituto de Ciências da Informação, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2012. Disponível em: http://www.repositorio.ufba.br:8080/ri/bitstream/ri/12098/1/DISSERTACAO%20

DEFINITIVA%20CORRECAO%20NATAL%20.pdf. Acesso em: 10 jun. 2019.

SILVA, Bárbara Damiane da; SILVEIRA, Jeferson Abílio da. Mediação da leitura literária na semana literária Sesc Paraná: estudo com ênfase em oficinas de cordel e xilogravura. In: ENCONTRO DE PESQUISA EM INFORMAÇÃO E MEDIAÇÃO, 2., 2015, São Paulo. Anais eletrônicos [...]. São Paulo: Gicio, 2015. Disponível em: http://www.bjis.unesp.br/gicio/index.php/IIEPIM/IIEPIM/paper/viewFile/24/63. Acesso em: 08 dez. 2019.

YIN, Robert. Estudo de Caso: planejamento e métodos. 4. ed. Porto Alegre: Bookman, 2010.

Published

2022-12-31

How to Cite

Calheira, F. J. S., & Santos, R. do R. (2022). Reading mediation activities for elderly people within the long stay institutions. Informação & Informação, 27(2), 99–120. https://doi.org/10.5433/1981-8920.2022v27n2p99

Issue

Section

Artigos