Study of the competence of the archivist and the student in training in their professional practices: relationship with the job market

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1981-8920.2021v26n3p600

Keywords:

Competence, Formation, Archival, Archivist, Labor market

Abstract

Objective: To identify the competence of archivists and students in training in their professional practices and their relationship with the labor market.
Methodology: exploratory and descriptive research, through literature review in databases of interest to Archival and Information Science (CI); documental research; analysis of Internship Commitment Terms (TCE), Pedagogical Project and Curriculum Matrix of the Archives Course at UFSC.
Results: We highlighted the main competences related to the archivist: archival; of communication and expression; of metadata; information technology; ethic; managerial; organizational; digital curation; professional; social and political; technique; technical-scientific; technical-operational; relating to management and organization. Regarding the competence of the student in training, aspects of the intern's profile made the difference in the final sum of the data. The identification of activities carried out in an internship environment and the technical competence in carrying out the activities were essential for analysis and contextualization with the Course of Archivology at UFSC.
Conclusions: The singularities of the information professional's performance require continuing education aligned with the challenges of the scientific field and social transformations. It is necessary for the teaching program of the Archives Course at UFSC, as well as for the 16 Archives Courses in Brazil, to incorporate technological competence and the issue of employability in the construction and execution of the curriculum.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Eliana Maria dos Santos Bahia Jacintho, Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC

PhD in Information Science from the Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC

Luize Daiane dos Santos Ziegelmann, Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC

Master's student in Information Science at the Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC

References

AGUDELO, M.; ALEJANDRO, S. Archival training in Latin America: a review of the profiles and competences. Formación Archivística en América Latina: Una revisión de los perfiles y las competencias. Revista Interamericana de Bibliotecologia, Colombia, v. 35, n. 3, p. 299-309, 2012. Disponível em: http://www.scielo.org.co/pdf/rib/v35n3/v35n3a5.pdf. Acesso em: 18 jun. 2020.

ALTHOFF, M. C.; BAHIA, E. M. S. Do Saber à Profissionalidade: competência do docente de arquivologia. In: Encontro Nacional de Pesquisa em Ciência da Informação, 19, 2018, Londrina. Anais [...]. Londrina: ENANCI, 2018. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/103843. Acesso em: 18 jun. 2020

ALVES, L. G.; MURGUIA, E. I. O profissional arquivista e as habilidades requeridas nos concursos federais. Arquivo & Administração, v. 12, n. 1, 2012. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/50631. Acesso em: 18 jun. 2020.

ANNA, J. S. Para além de fazeres técnicos: o arquivista e sua relação com o fator humano nas organizações. Biblionline, Joao Pessoa, PB, v. 11, 2015. Disponível em: https://search.proquest.com/docview/1807090125?accountid=26642. Acesso em: 19 jun. 2020.

ARQUIVO NACIONAL (Brasil). Dicionário Brasileiro de Terminologia Arquivística. Rio de Janeiro: Arquivo Nacional, 2005. p.232. Publicações Técnicas, n. 51. Disponível em: http://www.arquivonacional.gov.br/images/pdf/Dicion_Term_Arquiv.pdf. Acesso em: 15 mai. 2019.

BAHIA, E. M. S. Competências arquivísticas no mercado de trabalho. Curitiba: Appris, 2018.p. 283.

BAHIA, E. M. S.; BLATTMANN, U.; FACHIN, J. Ensino de arquivologia na UFSC: primeira década. ÁGORA, ISSN 0103-3557, Florianópolis, v. 29, n. 59, p. 01-04, jul./dez., 2019. Disponível em: https://agora.emnuvens.com.br/ra/article/view/883. Acesso em: 1 mai. 2020.

BAHIA, E. M. S. El mercado de trabajo para archiveros según los anuncios brasileños de empleo (2012-2014): análisis y organización terminológicos de ofertas empresariales. Tese (Doctorado en Documentación) - Universidad Carlos III de Madrid, Madrid, 2016.

BAHIA, E. M. S.; RODRIGUES, C. A.; ZIEGELMANN, L. D. S.; Acessibilidade em Arquivos: um olhar sob a competência do arquivista. In: Encontro Nacional de Pesquisa em Ciência da Informação, 20, 2019. Anais [...]. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/122268. Acesso em: 18 jun. 2020.

BELLOTTO, H. L. O Arquivista na sociedade contemporânea. In: Arquivos permanentes: tratamento documental. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2004. Marília, UNESP. Disponível em: https://www.marilia.unesp.br/Home/Extensao/CEDHUM/texto01.pdf. Acesso em: 19 jun. 2020.

BELLOTTO, H. L. Prefácio. In: MATOS, M. T. N. B. Perfil, evolução e perspectivas do ensino e da pesquisa em Arquivologia no Brasil. Salvador: EDUFBA, 2015. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/ri/handle/ri/21127. Acesso em: 01 out. 2021.

BRASIL. Lei nº 11.788, de 25 de setembro de 2008. Dispõe sobre o estágio de estudantes; altera a redação do art. 428 da Consolidação das Leis do Trabalho, aprovada pelo Decreto-Lei nº 5.452, de 1º de maio de 1943, e a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996; revoga as Leis nº 6.494, de 7 de dezembro de 1977, e 8.859, de 23 de março de 1994, o parágrafo único do art. 82 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, e o art. 6º da Medida Provisória nº 2.164-41, de 24 de agosto de 2001; e dá outras providências. Brasília: DF: Presidência da República, 2008. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11788.htm. Acesso em: 15 maio 2020.

BRASIL. Lei nº 6.546, de 4 de julho de 1978. Dispõe sobre a regulamentação das profissões de Arquivista e de Técnico de Arquivo, e dá outras providências. Brasília: DF: Presidência da República, 1978. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/1970-1979/L6546.htm. Acesso em: 1 abr. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Parecer CNE/CES 492/2001 - Diretrizes Curriculares Nacionais dos cursos de Filosofia, História, Geografia, Serviço Social, Comunicação Social, Ciências Sociais, Letras, Biblioteconomia, Arquivologia e Museologia. MEC: Brasília: DF, 2001. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CES0492.pdf. Acesso em: 4 abr. 2020.

BUCHANAN, S.; GRUNING, J.; GURSOY, A.; BARKER, L. Surveying Archivists and Their Work Toward Advocacy and Management, or Enterprise Archiving. American Archivist, v. 80, p. 268-295, 2017. Disponível em: http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=lih&AN=127479014&la ng=pt-br&site=ehost-live&authtype=ip,cookie,uid. Acesso em: 19 jun. 2020.

CALDERON, W. R. O Arquivo e a Informação Arquivística: literatura científica à prática pedagógica no Brasil. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2013. Disponível em: http://bibliotecadigital.puc-campinas.edu.br/services/ebooks/ISBN9788579834868.pdf. Acesso em: 29 set. 2021.

COSTA, L. C. Entre a formação e o trabalho: o arquivista diante das novas demandas sociais e organizacionais em matéria de informação. 2008. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) – Universidade de Brasília, Brasília, 2008. Disponível em: https://bdtd.ibict.br/vufind/Record/UNB_0e27ab18f6c835c9b263182fb6ba1f0f. Acesso em: 18 jun. 2020.

COUTURE, C.; DUCHARME, J.; ROUSSEAU, J. Os fundamentos da disciplina arquivística. Lisboa: Nova enciclopédia,1998.

CRESWELL, J. W. Projeto de Pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. Tradução: Magda Lopes. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2010. p.296.

DIAS, I. S. Competências em Educação: conceito e significado pedagógico. Revista Semestral da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional, São Paulo, v. 14, n. 1, p. 73-78, jan./jun. 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/pee/v14n1/v14n1a08.pdf. Acesso em: 23 nov. 2020.

DUARTE, Z. Arquivo e arquivista: conceituação e perfil profissional. Revista da Faculdade de Letras Ciências e Técnicas do Património, Porto, 1. Série, v. 5-6, p. 141-151, 2006-2007. Disponível em: https://ler.letras.up.pt/uploads/ficheiros/6624.pdf. Acesso em: 19 jun. 2020.

DUDZIAK, E. A. Formação do profissional da informação baseada na ligação entre competências, conteúdos de aprendizagem e currículo. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE BIBLIOTECONOMIA, DOCUMENTAÇÃO E CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 2009, Bonito. Anais [...]. Bonito, 2009. Disponível em: http://eprints.rclis.org/13974/. Acesso em: 6 out. 2019.

DURANTI, L. Meeting the Challenge of Contemporary Records: Does It Require a Role Change for the Archivist?. The American Archivist. v. 63, p. 7- 14, Spr./Sum., 2000. Disponível em: https://meridian.allenpress.com/americanarchivist/article/63/1/7/23910/Meeting-the-Challenge-of-Contemporary-RecordsDoes. Acesso em: 19 jun. 2020.

FENG, Y.; RICHARDS, L. A review of digital curation professional competencies: theory and current practices. Records Management Journal; Bradford v. 28, p. 62-78, 2018. DOI:10.1108/RMJ-09-2016-0022. Disponível em: https://search.proquest.com/docview/2007927251?accountid=26642. Acesso em: 19 jun. 2020.

FLEURY, M. T. L.; FLEURY, A. Construindo o Conceito de Competência. Revista de administração contemporânea, Maringá, v. 5, n. esp., 2001. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rac/v5nspe/v5nspea10.pdf. Acesso em: 8 mar. 2020.

FRANCO, M.; PINTO, J. Intrapreneurship practices in municipal archives: a practice-oriented study. Journal of Librarianship and Information Science, v.49, p. 165-179, 2017. DOI: 10.1177/0961000616632055. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/0961000616632055. Acesso em: 19 jun. 2020.

GARABA, F. Dodos in the archives: rebranding the archival profession to meet the challenges of the twenty-first century within ESARBICA. Archives and Records., v. 36, n. 2, p. 216-225, 2015. DOI: 10.1080/23257962.2015.1030609. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/23257962.2015.1030609?needAc cess=true. Acesso em: 18 jun. 2020.

GAULD, C. Democratising or privileging: the democratisation of knowledge and the role of the archivist. Archival Science, Dordrecht, v. 17, 3. ed., p.227- 245, 2017. DOI:10.1007/s10502-015-9262-4. Disponível em: https://search.proquest.com/docview/1929388747?accountid=26642. Acesso em: 19 jun. 2020.

GOLFO, M. G. P. Educating filipino archivists amidst the challenges of the 21st century archival profession. Journal of Philippine Librarianship, Quezon City, v. 34, p. 70-78, 2014. Disponível em: https://search.proquest.com/docview/1749653462?accountid=26642. Acesso em: 19 jun. 2020.

GONZÁLEZ, J. A. M.; JACINTHO, E. M. S. B. Archivists and documentarians entrepreneurs: the cases of Spain and Brazil. Informação e Sociedade, 24, p. 121-138, 2014. Disponível em: https://www.scopus.com/record/display.uri?eid=2-s2.0- 84907509692&origin=inward&txGid=c39b065859d8805c2e2696a360b69eae. Acesso em: 18 jun. 2020.

HARARI, Y. N. 21 lições para o século 21. São Paulo: Companhia das Letras, 2018.

HINDING, A. Of archivists and other térmites. American Archivist, v. 56, 1.. p. 54-61, Jan., 1993. Disponível em: https://search.proquest.com/docview/57368313?accountid=26642. Acesso em: 19 jun. 2020.

JARDIM, J. M.; CARDOSO, J. C. Arquivística. net. Rio de Janeiro, v. 2, n. 1, p. 7-21, jan/jun, 2006. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/download/56402 . Acesso em: 29 set.2021.

JARDIM, J. M. A produção de conhecimento arquivístico: perspectivas internacionais e o caso brasileiro (1990-1995). Ciência da Informação, v. 27, n. 3, p. 01-10, 1998. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ci/v27n3/27n3a01.pdf. Acesso em: 1 out. 2021.

KALLBERG, M. Archivists 2.0: redefining the archivist's profession in the digital age. Records Management Journal, v. 22, n. 2, p. 98-115, July, 2012. Disponível em: https://www.scopus.com/record/display.uri?origin=inward&partnerID=40&eid=2- s2.0-84865121751. Acesso em: 18 jun. 2020.

KAWABATA, P. E.; VALENTIM, M. L. P. Competências e habilidades solicitadas em concursos públicos para a atuação profissional do arquivista. Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação, v. 2, n. 1, p. 84-116, 2015. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/71297. Acesso em: 18 jun. 2020.

KESNER, R. Teaching archivists about information technology concepts a needs assessment. The American Archivist, v. 56, n. 3, p. 434-443, 1993. Disponível em: https://doi.org/10.17723/aarc.56.3.u85v051k4775k984. Acesso em: 19 jun. 2020.

MACEDO, S. M. F.; CAETANO, A. P. V. A Ética como Competência Profissional na Formação: o pedagogo em foco. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 42, n. 2, p. 627-648, abr./jun. 2017. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/edreal/v42n2/2175-6236-edreal-56078.pdf. Acesso em: 12 mar. 2020.

MUNCK, L.; MUNCK, M. M. Gestão organizacional sob a lógica da competência: aplicação na pequena empresa. Revista de Administração Mackenzie-RAM, v. 9, n. 1, p. 64-85, 2008. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ram/v9n1/a04v9n1.pdf. Acesso em: 10 mar. 2020.

ODA, R.; JACINTHO, E. M. S. B. Mercado de trabalho de arquivologia no Brasil: análise de anúncios de emprego na WEB. Ponto de Acesso, v. 13, n. 1, p.102-122, 2019. DOI: 10.9771/rpa.v13i1.27351. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/v/124222. Acesso em: 18 jun. 2020.

OLIVEIRA, D. M.; RODRIGUES, L. S. Percepção Sobre os Conhecimentos, Habilidades/Competências e Aptidões dos Profissionais da Informação: uma comparação de realidades. Páginas A & B, v. 3, n. esp., p. 89-104, 2020. Disponível em: https://search.proquest.com/docview/2407345378?accountid=26642. Acesso em: 19 jun. 2020.

PERRENOUD, P. Dez Novas competências para ensinar. Tradução: Patrícia Chittoni Ramos. Porto Alegre: Artmed, 2000.p.192 . Disponível em: https://www.novaconcursos.com.br/blog/pdf/novas-competencias-ensinar.pdf. Acesso em: 15 mar. 2020.

RAUEN, F. J. Roteiros de Iniciação Científica: os primeiros passos da pesquisa científica desde a concepção até a produção e a apresentação. Palhoça: Ed. da Unisul, 2015. p.672, v.1.

RIOS, T. A. Ética e Competência. 20. ed. São Paulo: Cortez, 2011. (Questões da nossa época v. 7), p.128.

SANTOS, V. B. A prática arquivística em tempos de gestão do conhecimento. In: SANTOS, V. B.;SOUZA, R. T. B.; INNARELLI, H. C. Arquivística: temas contemporâneos: classificação, preservação digital, gestão do conhecimento. 3. ed. Distrito Federal: SENAC, 2009. p.224.

SAUROMBE, Nampombe; NGULUBE, Patrick. Public programming skills of archivists in selected national memory institutions of East and Southern África. Mousaion; Pretoria, Psychological Society of South África, v. 34, 1. Ed., p. 23- 42, 2016. Disponível em: https://search.proquest.com/docview/1805508039?accountid=26642. Acesso em: 19 jun. 2020.

SILVA, A. M.; RIBEIRO, F. Formação, perfil e competências do profissional da Informação. In: CONGRESSO NACIONAL DE BIBLIOTECÁRIOS, ARQUIVISTAS E DOCUMENTALISTAS, 8., 2004,. Estoril. Anais [...]. Estoril, 2004. Disponível em: https://bad.pt/publicacoes/index.php/congressosbad/article/view/622. Acesso em: 19 jun. 2020.

SILVEIRA, D. T.; CÓRDOVA, F. P. A pesquisa científica. In: GERHARDT, T. E.; SILVEIRA, D. T. Métodos de pesquisa. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009. Disponível em: http://www.ufrgs.br/ cursopgdr/downloadsSerie/derad005.pdf. Acesso em: 12 jul. 2019.

SOUSA, M. A. L.; MEDLEG, G. O arquivista como cientista da informação: formação e perspectivas profissionais. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 5., 2003, Belo Horizonte. Anais [...]. Belo Horizonte: UFMG, 2003.

SOUZA, K. I. M. Arquivista, visibilidade profissional: formação, associativismo e mercado de trabalho. Brasília: Starprint, 2011. p.252.

SOUZA, S. T. A. O arquivista nas instituições do poder executivo federal: da formação profissional às demandas do mundo do trabalho. Archeion Online, João Pessoa, v. 2, n. 1, p. 67-89, jan./jun., 2014. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/14794. Acesso em: 18 jun. 2020.

TEJADA ARTIGAS, C. M.; TOBÓN TOBÓN, S. El diseño del plan docente en Información y Documentación acorde conel Espacio Europeo de Educación Superior: un enfoquepor competências. Madrid: Universidad Complutense de Madrid, 2006. Disponível em: https://eprints.ucm.es/id/eprint/6005/1/MANUAL.pdf. Acesso em: 10 maio 2020. UNESP: Cultura Acadêmica, 2010. Disponível em: http://www.santoandre.sp.gov.br/pesquisa/ebooks/364414.pdf. Acesso em: 20 jun. 2020.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE SANTA CATARINA. Projeto pedagógico do curso de graduação de Arquivologia da Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis, 2015.p. 67 . Disponível em: https://arquivologia.paginas.ufsc.br/files/2016/05/PROJETO-PEDAGOGICODO-CURSO.pdf. Acesso em: 5 maio 2020.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE SANTA CATARINA. Regulamento dos estágios do curso de graduação em Arquivologia da Universidade Federal de Santa Catarina. Aprovado na 15ª Reunião do Colegiado do Curso de Graduação em Arquivologia realizada no dia 17 de outubro de 2012. Disponível em: http://estagios.cin.ufsc.br/files/2014/03/Regulamento-dos-Est%C3%A1giosArquivologia.pdf. Acesso em: 8 maio 2020.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE SANTA CATARINA. Resolução Normativa n.º 14/CUN, de 25 de outubro de 2011. Regulamenta os estágios curriculares dos alunos dos cursos de graduação da Universidade Federal de Santa Catarina. Disponível em: https://engalimentos.paginas.ufsc.br/files/2016/07/RESOLU%C3%87%C3%83 O-NORMATIVA-N.%C2%BA-14-CUn_art.-32.pdf. Acesso em: 10 maio 2020. VALENTIM, M. L. P. (coord.). Formação do Profissional da Informação. São Paulo: Polis, 2002. 152 p.

VASSILAKAKI, E.; MONIAROU-PAPACONSTANTINOU, Valentini. Beyond preservation: investigating the roles of archivist. Library Review, v. 66, n. 3, p. 110-126, 2017. Disponível em: https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/LR-09-2016- 0077/full/html. Acesso em: 18 jun. 2020.

Estoril VILAR, P.; SAUPERL, A. Archives, Quo Vadis et Cum Quibus?: Archivists self-perceptions and perceptions of users of contemporary archives. International Journal of Information Management, v. 35, p. 551-560, oct., 2015. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0268401215000572. Acesso em: 18 jun. 2020.

Published

2021-10-30

How to Cite

Jacintho, E. M. dos S. B., & Ziegelmann, L. D. dos S. (2021). Study of the competence of the archivist and the student in training in their professional practices: relationship with the job market. Informação & Informação, 26(3), 600–627. https://doi.org/10.5433/1981-8920.2021v26n3p600

Issue

Section

Artigos