The representation of the corporate body: a discussion on teaching and learning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1981-8920.2020v25n3p87

Keywords:

Cataloging, Corporate body, Descriptive representation, Teaching

Abstract

Introduction: the main theme of this text is the teaching of cataloging and has as its guiding thread an analysis of the corporate body and the necessary requirements for undergraduate in Library Science.
Objective: to present research related to the teaching of cataloging and to analyze, based on the norms for Brazilian higher education, the social role of the cataloger, since its formation.
Methodology: bibliographic research that critically analyzes from the student's education to the teaching performance.
Results: it has been observed, for some time, that cataloging was geared to technical characteristics and that the demands and changes in the area require re-learning of teaching.
Conclusions: the social role and the training of the librarianship require multiple actions and for that, one must explore all the proposed elements of the pedagogical project, from mandatory subjects to extension activities.

Author Biography

Naira Christofoletti Silveira, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro - UNIRIO

PhD in Information Science from the School of Communications and Arts, Universidade de São Paulo - USP

 

References

ANNA, J. S. Ensino pela pesquisa na docência universitária: um relato de experiência na disciplina de catalogação. Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação, v. 5, n. 1, p. 76-88, 2018. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/v/72081. Acesso em: 27 set. 2020.

BRASIL. Lei N. 4.084, de 30 de junho de 1962. Brasília: Presidência da República, 1962. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/1950-1969/L4084.htm. Acesso em: 27 set. 2020.

BRASIL. Lei Nº 10.172, de 9 de janeiro de 2001. Brasília: Presidência da República, 2001. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/leis_2001/l10172.htm. Acesso em: 27 set. 2020.

BRASIL. Lei Nº 12.772, de 28 de dezembro de 2012. Brasília: Presidência da República, 2012. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2012/lei/l12772.htm. Acesso em: 27 set. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Portaria n. 343, de 17 de março de 2020. Brasília: DOU, 2020. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-343-de-17-de-marco-de-2020-248564376. Acesso em: 27 set. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Resolução CNE/CES 19, de 13 de março de 2002. Brasília: MEC, 2002. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CES192002.pdf. Acesso em: 29 set. 2020.

CASTRO, C. A. O ensino e a prática da biblioteconomia na Era das incertezas. ETD - Educação Temática Digital, v. 6, n. 2, p. 17-29, 2005. Disponívem em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/771/786. Acesso em: 29 set. 2020.

CASTRO, F. F.; SALES, A. R. S.; SIMIONATO, A. C. Recomendações teóricas e práticas para o ensino da catalogação no brasil. Encontros Bibli: Revista Eletrônica de Biblioteconomia e Ciência da Informação, v. 21, n. 46, p. 19-32, 2016. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2016v21n46p19. Acesso em: 27 set. 2020.

CASTRO, F. F.; SANTOS, P. L. V. A. C. Elementos de interoperabilidade na perspectiva da catalogação descritiva. Informação & Sociedade: Estudos, v. 24, n. 3, 2014. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/92657. Acesso em: 27 set. 2020.

CASTRO, F. F.; SANTOS, S. V. Educação continuada em catalogação descritiva: um olhar emergente. Biblios, Peru, n. 53, p. 13-28, 2013. Disponível em: http://biblios.pitt.edu/ojs/index.php/biblios/article/view/133. Acesso em: 27 set. 2020.

CUTTER, C. A. Rules for a dictionary catalogue. Washington: G.P.O., 1876. Disponível em: http://www.archive.org/details/cu31924029518978. Acesso em: 28 set. 2020.

FRANCA, A. S. Do cocar ao catálogo: a representação bibliográfica da autoria indígena no Brasil. 2016. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2016. Disponível em: http://www.unirio.br/ppgb/arquivo/aline-franca/view. Acesso em: 27 set. 2020.

FRANCELIN, M. M. Tópicos para a iniciação à pesquisa científica na Ciência da Informação. In: SILVA, J. F. M. da; PALETTA, F. C. Tópicos para ensino de Biblioteconomia. São Paulo: ECA/CBD – USP, 2016. v. 1, p. 140-150.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 30. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996. (Coleção Leitura).

HILLESHEIM, A. I. A.; FACHIN, G. R. B. Prática de tratamento da informação: relato de experiência docente. Revista ACB: Biblioteconomia em Santa Catarina, v. 21, n. 3, p. 627-638, 2016. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/65610. Acesso em: 27 set. 2020.

IFLA. Statement of International Cataloguing Principles (ICP). Haia: IFLA, 2016. Disponível em: https://www.ifla.org/files/assets/cataloguing/icp/icp_2016-pt.pdf. Acesso em: 29 set. 2020. Tradução para o português em 2018 sob a responsabilidade de Marcelo Votto Texeira e revisado por Jorge Moisés Kroll do Prado.

MACHADO, E. C.; HELDE, R. V.; COUTO, S. Ensino de catalogação: da teoria à prática. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, v. 3, n. 2, p. 100-106, 2007. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/2431. Acesso em: 27 set. 2020.

MEY, E. S. A.; MORENO, F. P. Desafios do ensino de catalogação no Brasil. In: ENCONTRO NACIONAL DE CATALOGAÇÃO, 1.; Encontro de Estudos e Pesquisas em Catalogação, 3., 2012, Rio de Janeiro. Anais [...]. Rio de Janeiro, 2012. Disponível em: http://pt.scribd.com/doc/109279226/Desafios-do-ensino-de-catalogacaonoBrasil. Acesso em: 27 set. 2020.

ORTEGA, C. D. Contexto de desenvolvimento da organização da informação, com enfoque para a catalogação, na escola de ciência da informação da UFMG. Perspectivas em Ciência da Informação, v. 18, n. 2, p. 182-215, 2013. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/35682. Acesso em: 27 set. 2020.

ORTEGA, C. D.; LARA, M. L. G. A noção de documento: de Otlet aos dias de hoje. Datagramazero, v. 11, n. 2, abr. 2010. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/v/7087. Acesso em: 27 set. 2020.

PETTEE, J. The development of authorship rules as found in the AngloAmerican Code. In: CARPENTER, M.; SVENONIUS, E. Foundations of cataloging: a sourcebook. Littleton, Colorado: Libraries Unlimited, 1985. Artigo originalmente publicado em Library Quarterly, v. 6, jul., 1936.

SILVA, J. F. M. A ISBD: um instrumento de representação descritiva em evolução. In: SILVA, J. F. M. PALETTA, F. C. Tópicos para ensino de Biblioteconomia. São Paulo: ECA/CBD – USP, 2016. v. 1, p. 151-165.

SILVEIRA, N. C. A trajetória da autoria na representação documental. 2013. Tese (Doutorado em Comunicação) – Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2013.

WAJENBERG, A. S. A cataloger’s view of authorship. In: SVENONIUS, E. The conceptual foundations of descriptive cataloging. San Diego: Academic Press, 1989. p. 21-27. (Library and Information Science).

WEB OF SCIENCE. Principal Coleção do Web of Science Ajuda. [S.l.]: Clarivate, 2020. Disponível em: https://images.webofknowledge.com/WOKRS514B4/help/pt_BR/WOS/hp_organizations_enhanced_index.html. Acesso em: 29 set. 2020.

Published

2020-10-31

How to Cite

Silveira, N. C. (2020). The representation of the corporate body: a discussion on teaching and learning. Informação & Informação, 25(3), 87–106. https://doi.org/10.5433/1981-8920.2020v25n3p87

Issue

Section

Artigos