Contributions from studies on information literacy to information science: an analysis from ENANCIB'S scientific production between 2015 through 2019

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1981-8920.2021v26n1p232

Keywords:

Information literacy, Scientific production, Information science, Enancib

Abstract

Introduction: In Brazil, the Information Literacy has gained more and more space in the scientific and professional scope in the areas of Library Science, Information Science and Archivology. In the period from 2000 to 2019, twenty years have passed since the first production about the theme appeared in the country, making it important to analyze its impact in this context.
Objective: This research has as general objective to analyze the contributions of the information literacy for the Information Science from the analysis of the scientific production of the annals of the National Meeting of Post-Graduation in Information Science (Enancib) of the last five years. More specifically, it aims to identify the most used terms to designate information literacy, to verify the amount of work on the theme by Working Group, to identify the approaches to research on competence in information from Enancib from the indicators in information literacy.
Methodology: It is characterized as an exploratory and bibliographic research, with a quantitative and qualitative approach.
Results: Research on the subject has been expanded over the years at Enancib, the most used term was information literacy; the indicators that achieved a significant amount of work were information literacy in theoretical contexts and approaches and CoInfo and libraries, librarians and archivists.
Conclusions: We observed the thematic approaches that need to be further researched, those that maintain a certain periodicity, since they help in the maturation and consolidation of the theme and those that, possibly, will continue to be discussed regarding the aspects of information literacy in the country, having or state of the art to offer information in what it says respect to the period not limited.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marta Leandro da Mata, Universidade Federal do Espírito Santo - UFES

PhD in Information Science from the Faculdade de Ciências e Letras - UNESP. Profesor at the Universidade Federal do Espírito Santo - UFES

References

ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PESQUISA E PÓS-GRADUAÇÃO EM CIÊNCIA DA IFNORMAÇÃO. Grupos de trabalho. Disponível em: http://www.enancib2019.ufsc.br/gts/. Acesso em: 25 mar. 2020.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. 4. ed. Lisboa: Edições 70, 2010.

BELLUZZO, R. C. B. O estado da arte da competência em informação no Brasil: das reflexões iniciais à apresentação e descrição de indicadores de análise. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, São Paulo, v. 13, n. especial, p. 47-76, jan./jul. 2017.

CARTA DE MARÍLIA. In: SEMINÁRIO DE COMPETÊNCIA EM INFORMAÇÃO: CENÁRIOS E TENDÊNCIAS. 3., 2014, Marília. Anais [...] Marília: UNESP; UNB; IBICT, 2014. Disponível em: http://gicio.valentim.pro.br/data/documents/Carta_de_Marilia_Portugues_Final.pdf. Acesso em 27 jun. 2020.

DECLARAÇÃO DE HAVANA: 15 ações de competência em informação/ ALFIN. 2012. Disponível em: https://www.ifla.org/files/assets/information-literacy/publications/Declaration/Compet.Declara-de-Havana.2012.Portu-Brasil.pdf. Acesso em: 15 jun. 2020.

DECLARAÇÃO DE MACEIÓ sobre a competência informacional. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE BIBLIOTECONOMIA, DOCUMENTAÇÃO E CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 24., 2011, Maceió. Anais [...] Maceió: FEBAB; IBICT; UnB, 2011. Disponível em: http://febab.org.br/declaracao_maceio.pdf. Acesso em: 15 jun. 2020.

DECLARAÇÃO DE TOLEDO SOBRE ALFABETIZAÇÃO INFORMACIONAL. In: SEMINÁRIO DE TRABALHO “BIBLIOTECA, APRENDIZAJE Y CIUDADANÍA: LA ALFABETIZACIÓN INFORMACIONAL”, 2006, Toledo. Anais[...] Toledo: 2006.

DUDZIAK, E. A. Competência informacional: análise evolucionária das tendências da pesquisa e produtividade científica em âmbito mundial. Informação & Informação, Londrina, v. 15, n. 2, p. 1-22, 2010.

DUDZIAK, E. A. Information Literacy: princípios, filosofia e prática. Ciência da Informação, Brasília, v. 32, n. 1, p. 23-35, jan./abr. 2003.

FARIAS, G. B.; FARIAS, M. G. G. Estudo bibliométrico das publicações do gt6: análise do termo competência.In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 17., 2016, Salvador. Anais [...] Salvador: ENANCIB, 2016.

GASQUE, K. C. G. D. Arcabouço teórico do letramento informacional. Ciência da Informação, Brasília, v. 39, n. 3, p. 83-92, 2010.

HATSCHBACH, M. H. L.; OLINTO, G. Competência em informação: caminhos percorridos e novas trilhas. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, Nova Série, São Paulo, v.4, n.1, p. 20-34, jan./jun. 2008.

INTERNATIONAL FEDERATION OF LIBRARY ASSOCIATIONS AND INSTITUTIONS. Declaração de Alexandria sobre competência informacional e aprendizado ao longo da vida, 2008. Disponível em: https://www.ifla.org/files/assets/wsis/Documents/beaconinfsoc-pt.pdf. Acesso em: 14 fev. 2020

LECARDELLI, J.; PRADO, N. S. Competência informacional no Brasil: um estudo bibliográfico no período de 2001 a 2005. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação: Nova Série, São Paulo, v. 2, n. 2, p. 21-46, dez. 2006. Disponível em: https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/16. Acesso em: 27 jun. 2020.

LEITE, C.; SIMEÃO, E. L. M. S.; NUNES, E. M. A.; BRANCO, F. C.; FERES, G. G.; FREIRE, I. M.; BELLUZZO, R. C. B. Cenário e perspectiva da produção científica sobre competência em informação no Brasil: estudo da produção no âmbito da ANCIB. Informação & Sociedade: Estudos, João Pessoa, v. 26, n. 3, p. 151-168, set./dez. 2016. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/ies/article/view/31983. Acesso em: 27 jun. 2020.

MANIFESTO DE FLORIANÓPOLIS. Sobre a competência em informação e as populações vulneráveis e minorias. 2013. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE BIBLIOTECONOMIA, DOCUMENTAÇÃO E CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 25., 2011, Florianópolis. Anais [...]. Florianópolis: UNESP, 2011.

MANIFESTACIÓN de Paramillo. In: COLOQUIO INTERNACIONAL SOBRE TECNOLOGÍAS APLICADAS A LOS SERVICIOS DE INFORMACIÓN. 10., 2010, San Cristóvan. Anais […] San Cristóvan: ANABISAI, 2010. Disponível em: http://alfinenargentina.blogspot.com/2011/08/venezuela-manifestacion-sobre-alfin-de.html. Acesso em: 27 jun. 2020.

MARZAL, M. A. Evolución conceptual de la alfabetización en información a partir de la alfabetización múltiple en su perspectiva educativa y bibliotecaria. Investigación Bibliotecológica, v. 23, n. 47, p. 129-160, abr. 2009. Disponível em: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0187-358X2009000100006&lng=es&nrm=iso. Acesso em: 27 jun. 2020

MATA, M. L. M. Competência em informação: questões terminológicas e conceituais. In: GERLIM, M. N. M. Competência em informação e narrativa numa sociedade conectada por redes. Brasília: Faculdade de Ciência da Informação, Universidade de Brasília, 2018. p.364. (Coleção No balanço das redes: tradição e tecnologia, v. 2). Disponível em: https://repositorio.unb.br/handle/10482/32703. Acesso em: 18 maio 2020.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS. Transformando nosso mundo: a agenda 2030 para o desenvolvimento sustentável. Nova Iorque: ONU, 2015. Disponível em: https://nacoesunidas.org/pos2015/agenda2030/. Acesso em: 20 abr. 2020.

TREIN, J. M.; VITORINO, E. V. A evolução da temática competência em informação no Brasil: um estudo bibliográfico no período de 2006 a 2013. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, v. 11, p. 190-210, 2015. Disponível em: https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/416. Acesso em: 27 jun. 2020.

URIBE TIRADO, A. Interrelaciones entre veinte definicionesdescripciones del concepto de alfabetización en propuesta de macro-definición. ACIMED, Havana, v. 20, n. 4, p. 1-22, 2009. Disponível em: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1024-94352009001000001. Acesso em: 27 jun. 2020.

VITORINO; E. V.; PIANTOLA, D. Dimensões da competência informacional. Ciência da Informação, v. 40 n. 1, p. 99- 110, jan./abr., 2011.

Published

2021-03-31

How to Cite

Mata, M. L. da. (2021). Contributions from studies on information literacy to information science: an analysis from ENANCIB’S scientific production between 2015 through 2019. Informação & Informação, 26(1), 232–263. https://doi.org/10.5433/1981-8920.2021v26n1p232

Issue

Section

Artigos