Usability analysis in the homepages of higher education institutions in Montes Claros / MG

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1981-8920.2021v26n3p651

Keywords:

Usability, Usability assessment, Usability checklist, Homepages

Abstract

Objective: To evaluate the usability of the homepages of higher education institutions located in the city of Montes Claros/MG (Brazil).
Methodology: The analysis was carried out in nine Higher Education institutions, including universities, university centers and colleges, through exploratory research, using a checklist of general usability of homepage, with forty-two questions, to measure whether or not the institutions meet the criteria.
Results: It was found that none of the institutions analyzed meet the totality of the proposed requirements. The Higher Education institution closest to usability adequacy scored 62% in the checklist, while the one that is furthest to usability adequacy has scored 33%.
Conclusions: It was found that there were various problems of usability, such as the absence of information regarding the location, communication channels and use of other languages, which hinder the dissemination of information pertinent to the educational environments studied, demonstrating the possibility of improvements of these organizations over the issues analyzed.

Author Biographies

Christine Martins de Matos, Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC

PhD student in Information Science at the Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC

June Marize Castro Silva, Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC

PhD student in Information Science at the Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC

Márcio Matias, Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC

PhD in Production Engineering from the  Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC

References

AMARAL, S. A.; GUIMARÃES, T. P. Funções desempenhadas pelos sites das bibliotecas universitárias do distrito federal. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE BIBLIOTECONOMIA, DOCUMENTAÇÃO E CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 20., 2002, Fortaleza. Anais [...] Fortaleza: UFC, 2002a. 1 CDROM.

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS (ABNT). NBR ISO 9241-11:2011: Requisitos ergonômicos para o trabalho com dispositivos de interação visual. Parte 11: Orientações sobre usabilidade. Rio de Janeiro, 2011. p.26.

BARBOSA, S. D. J.; SILVA, B. S. Interação Humano-Computador. Rio de Janeiro: Editora Campus. 2010.

BASTIEN, J. M. C., SCAPIN, D. L. Ergonomic criteria for the evaluation of humam-computer interfaces. Raport Technique de I’INRIA (RT-0156), n. 153, jun. 1993. Rocquencourt: Institut National de Recherche en Informatique et en Automatique. Disponível em: https://hal.inria.fr/inria-00070012/document. Acesso em: 20 abr. 2020.

BOTTENTUIT JUNIOR, J. B. Análise da Qualidade e Usabilidade dos Sites e Portais das Instituições de Ensino Superior da Cidade de São Luís - MA. Hipertextus: Revista Digital, Pernambuco, n. 5, 2010. Disponível em: http://www.hipertextus.net/volume5/Joao-Batista-Bottentuit-Junior.pdf /. Acesso em: 18 abr. 2020.

CASTELLS, M. A sociedade em rede. São Paulo: Paz e Terra, 1999.

CHAK, A. Como criar sites persuasivos: clique aqui. São Paulo, SP: Pearson Education do Brasil, 2004. EBook. ISBN 9788534615112. Disponível em: https://middleware-bv.am4.com.br/SSO/fipmg/9788534615112. Acesso em: 16 abr. 2020.

CHIAVENATO, I. Introdução à teoria geral da administração. 9. ed. Barueri: Manole, 2016.

CERVO, A. L.; BERVIAN, P. A.; SILVA, R. Metodologia científica. 6. ed. São Paulo: Pearson, 2007

CYBIS, W.; BETIOL, A. H.; FAUST, R. Ergonomia e Usabilidade: conhecimentos, métodos e aplicações. 3. ed. São Paulo: Novatec Editora Ltda., 2015.

DIAS SOBRINHO, J. Dilemas da educação superior no mundo globalizado. Economia do conhecimento ou sociedade do conhecimento? São Paulo: Casa do Psicólogo, 2005.

DURHAM, E. R. O ensino superior no Brasil: público e privado. São Paulo: USP/NUPES, 2003. p.42. (Documento de Trabalho, 3/03). Disponível em: http://nupps.usp.br/downloads/docs/dt0303.pdf. Acesso em: 10 abr. 2020.

FERREIRA, S. B. L.; CHAUVEL, M. A.; SILVEIRA, D. S. Um estudo de usabilidade de sites de empresas virtuais. Production, São Paulo, v. 16, n. 2, p. 287-302, ago. 2006. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103- 65132006000200009&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 14 abr. 2020.

JACOB, V. C. Evolução da usabilidade de páginas principais de websites de universidades: uma proposta de avaliação por meio de checklist especializado. 2015. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2015. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/135383. Acesso em: 17 abr. 2020.

KRUG, S. Não me faça pensar! Uma abordagem de bom senso à usabilidade na web. 2. ed. Rio de Janeiro: Alta Books, 2008.

MARTINS, A. C. P. Ensino superior no Brasil: da descoberta aos dias atuais. Acta Cirurgica Brasileira, São Paulo, v. 17, p. 4-6, 2002. Disponível em http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102- 86502002000900001&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 19 abr. 2020.

MASCARENHAS, S. A. Metodologia científica. São Paulo: Pearson Education do Brasil, 2012.

MATIAS, M. Checklist: uma ferramenta de suporte à avaliação ergonômica de interfaces. 1995. Dissertação (Mestrado em Engenharia de Produção) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 1995. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/157944. Acesso em: 24 abr. 2020.

NIELSEN, J. 10 Usability Heuristics for User Interface Design. 1994. Disponível em: https://www.nngroup.com/articles/ten-usability-heuristics/. Acesso em: 24 abr. 2020.

NIELSEN, J. 25 Years in Usability. 2008. Disponível em: http://www.nngroup.com/articles/25-years-in-usability/. Acesso em: 24 abr. 2020.

NIELSEN, J. Projetando websites. 5. reimpressão. Rio de Janeiro: Elsevier, 2000.

NIELSEN, J. Usability 101: Introduction to Usability. 2012. Disponível em: https://www.nngroup.com/articles/usability-101-introduction-to-usability/. Acesso em: 24 abr. 2020.

OLIVEIRA, M. F. M. O processo de formação de Montes Claros e da área mineira da SUDENE. In: RODRIGUES, L. Formação social e econômica do Norte de Minas. Montes Claros: Editora UNIMONTES, 2000.

PEREIRA, A. M. Cidade Média e Região: o significado de Montes Claros no norte de Minas Gerais. 2007. Tese (Doutorado em Geografia) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2007. Disponível em: http://clyde.dr.ufu.br/bitstream/123456789/15921/1/Anete.pdf. Acesso em: 18 abr. 2020.

PEROVANO, D. G. Manual de metodologia da pesquisa científica. Curitiba: Intersaberes, 2016.

PREFEITURA MUNICIPAL DE MONTES CLAROS. Aspectos Gerais. 2020. Disponível em: http://www.montesclaros.mg.gov.br/cidade/aspectos_gerais.htm. Acesso em: 14 abr. 2020.

ROTA JUNIOR, C.; IDE, M. H. S. Ensino superior e desenvolvimento regional: o Norte de Minas Gerais na década de 1960. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 21, n. 64, p. 143-164, mar. 2016. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413- 24782016000100143&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 20 abr. 2020.

SANTOS, L. G.; MORAES, A. de. Usabilidade e métodos de avaliação de usabilidade de interfaces web. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE ERGONOMIA, 10., 2000, Rio de Janeiro. Anais [...]. Rio de Janeiro: Abergo, 2000. Disponível em: https://www.academia.edu/6883950/USABILIDADE_E_M%C3%89TODOS_DE _AVALIA%C3%87%C3%83O_DE_USABILIDADE_DE_INTERFACES_WEB. Acesso em: 10 abr. 2020.

SANTOS, R. L. G. Abordagem heurística para avaliação da usabilidade de interfaces. In: MORAES, A. Design e avaliação de interface: ergodesign e interação humano-computador. Rio de Janeiro: iUsEr, 2002. p. 59-88.

SARTOR, F. H. M. Usabilidade das homepages de universidades brasileiras. 2017. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2017. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/182074. Acesso em: 20 abr. 2020.

WINCKLER, M.; PIMENTA, M. S. Avaliação de Usabilidade de Sites Web. In: ESCOLA DE INFORMÁTICA DA SBC-SUL (ERI-2002), 10., 2002, Caxias do Sul. Anais [...]. Porto Alegre: SBC, 2002. p. 85-137. Disponível em: https://www.irit.fr/~Marco.Winckler/2002-winckler-pimenta-ERI-2002-cap3.pdf. Acesso em: 10 abr. 2020.

ZANELLA, L. C. H. Metodologia de pesquisa. 2. ed. Florianópolis: UFSC, 2011.

Published

2021-10-30

How to Cite

Matos, C. M. de, Silva, J. M. C., & Matias, M. (2021). Usability analysis in the homepages of higher education institutions in Montes Claros / MG. Informação & Informação, 26(3), 651–673. https://doi.org/10.5433/1981-8920.2021v26n3p651

Issue

Section

Artigos