he research experience through the undergraduate scientific research programs
DOI:
https://doi.org/10.5433/1981-8920.2021v26n1p703Keywords:
Undergraduate scientific research, Experience, ResearchAbstract
Introduction: This article presents a general view of the Undergraduate Research (IC) and High School Research Assistant (ICJ) programs situation in Brazil and its contributions to the student enrolled in the program and to the society. Furthermore, the present study contains reflections based on the perspective of its authors regarding the experience of being a student that decides to get involved with research through IC and ICJ.Objective: To promote knowledge and reflections about the Undergraduate Research students participation in structuring of a scientific research, besides the enhancement of their critical thinking skills and scientific discernment.
Methodology: The reflection proposed in this study comes from an experience report of Clarissa Menna Barreto’s — Undergraduate Research student — and João Pedro Quaresma’s — High School research assistant — participation in the research “Childhood and Communication”, led by researcher Juliana Tonin.
Results: The Undergraduate Research scholarship, for offering to the student the opportunity to try a first contact with the scientific research and graduate studies environment and the chance to embody the everyday life of a true researcher.
Conclusions: The Undergraduate Research program represents a valuable experience for both the student and society, as it helps to build a country more committed to science and education.
Downloads
References
CABRERO, R. C. Formação de pesquisadores na UFSCar e na área de Educação Especial: impacto do programa de iniciação científica do CNPq. 2007. Tese (Doutorado em Ciências Humanas) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2007.
CNPQ suspende 4.500 bolsas por falta de orçamento. O Globo, Rio de Janeiro, 15 de ago. 2019. Disponível em: https://oglobo.globo.com/sociedade/educacao/cnpq-suspende-4500-bolsas-por-falta-de-orcamento-23880009. Acesso em: 11 jan. 2020.
MASSI, L.; QUEIROZ, S. L. Estudos sobre iniciação científica no Brasil: uma revisão. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 40, n. 139, p. 173-197, abr. 2010. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-15742010000100009&lng=en&nrm=iso&tlng=pt. Acesso em: 06 jan. 2020.
MASSI, L.; QUEIROZ, S. L. Iniciação científica: aspectos históricos, organizacionais e formativos da atividade no ensino superior brasileiro. São Paulo: Unesp digital, 2015. Disponível em: http://books.scielo.org/id/s3ny4. Acesso em: 11 jan. 2020.
PUCRS. 20º SALÃO DE INICIAÇÃO CIENTÍFICA. Porto Alegre, 2019. Disponível em: http://www.pucrs.br/eventos/inst/salaoic/. Acesso em: 21 jan. 2020.
OLIVEIRA, A.; BIANCHETTI, L. Iniciação Científica Júnior: desafios à materialização de um círculo virtuoso. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 26, n. 98, p. 133-162, 2018.
SANTOS, S. A. Mudanças na graduação na universidade pública: a nova prática da iniciação científica. 2013. Tese (Doutorado em Ciências Humanas) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A revista se reserva o direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com vistas a manter o padrão culto da língua e a credibilidade do veículo. Respeitará, no entanto, o estilo de escrever dos autores. Alterações, correções ou sugestões de ordem conceitual serão encaminhadas aos autores, quando necessário.
O conteúdo dos textos e a citação e uso de imagens submetidas são de inteira responsabilidade dos autores.
Em todas as citações posteriores, deverá ser consignada a fonte original de publicação, no caso a Informação & Informação.