Information literacy in the context of LGBT community: a survey of national and international publications

Authors

  • Selma Leticia Capinzaiki Ottonicar Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho
  • Jean Fernandes Brito Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC
  • Rafaela Carolina Silva
  • Everaldo Henrique dos Santos Barbosa
  • Cassia Regina Bassan de Moraes

DOI:

https://doi.org/10.5433/1981-8920.2019v24n1p484

Keywords:

Information Literacy, Interdisciplinarity, LGBTQ Community, Respect for Diversity, Systematic Literature Review

Abstract

Introduction: The LGBT Community has been facing difficulties in society because of some people’s prejudice. The law of many countries and public policy have focused on these groups, so they can be included in society. The purpose is to guarantee human rights and respect minority to improve people’s life quality. Objectives: This paper aims to discuss how information literacy can contribute to the respect of LGBTQ community. Furthermore, it also aims to demonstrate how Information Science theory has studied the theme to include the LGBTQ community in research. Methodology: It involves a systematic literature review about information literacy and LGBTQ in Information Science field. Results: The theme is not very common in Information Science in both national and international contexts. Furthermore, the paper introduced a model to show how information literacy can help to LGBTQ community. That model can be used in many contexts to reduce prejudice against minorities. Conclusions: There is a need for more deep research about the theme. The effective use of information contributes to understand the LGBTQ context and respect their life style

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Author Biographies

Selma Leticia Capinzaiki Ottonicar, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho

Doutoranda do Departamento de Ciência da Informação da Faculdade de Filosofia e Ciências da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP - Marília

Jean Fernandes Brito, Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC

Mestrando da Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC

Rafaela Carolina Silva

Doutoranda do Departamento de Ciência da Informação da Faculdade de Filosofia e Ciências da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP - Marília

Everaldo Henrique dos Santos Barbosa

Mestrando do Departamento de Ciência da Informação da Faculdade de Filosofia e Ciências da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP - Marília

Cassia Regina Bassan de Moraes

Professora do Departamento de Ciência da Informação da Faculdade de Filosofia e Ciências da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP - Marília. Professora da Faculdade de Tecnologia de Garça - FATEC e Doutora em Ciência da Informação

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Published

2019-03-06

How to Cite

Ottonicar, S. L. C., Brito, J. F., Silva, R. C., Barbosa, E. H. dos S., & Moraes, C. R. B. de. (2019). Information literacy in the context of LGBT community: a survey of national and international publications. Informação & Informação, 24(1), 484–512. https://doi.org/10.5433/1981-8920.2019v24n1p484

Issue

Section

Artigos