Innovation and entrepreneurship as pathways for new teaching / learning models
DOI:
https://doi.org/10.5433/1981-8920.2017v22n3p211Keywords:
Education, Entrepreneurial Education, Innovation, Teaching ModelsAbstract
Introduction: Modern times demand from society a new attitude, new attitudes, a new way of thinking and seeing the world. It is thus necessary that Education, the foundation for building a society, once again reinvents, innovates and adapts the demands that the process of human development requires. Objective: To emphasize the importance of Innovation and Entrepreneurship as tools for the development of new models of teaching / learning so that there is an education that meets the new social demands. Methodology: The article was structured from a Bibliographic research on theories and models of teaching / learning through an analytical reading, able to identify the characteristics for the effective realization of entrepreneurship in education in an innovative way. Results: The models of education are in constant process of evolution, the adoption of good practices and new resources that can help in teachinglearning as motivating agent of entrepreneurship in education through innovation is a reality to be reviewed by society as a whole. Conclusions: This study is expected to be an important tool for behavioral and / or economic change, with the aim of making the results successful for all parties involved in the attempt to corroborate with the entrepreneurship ecosystem through continuous and increasing multiplication of knowledge.Downloads
References
AZEVEDO, A. C. Manthey, Nilvane Boehm. Lenzi, Fernando César. O ENSINO DO EMPREENDEDORISMO EM CURSOS DE GRADUAÇÃO: PANORAMA DAS PRÁTICAS DOS CURSOS DE CIÊNCIAS SOCIAIS APLICADAS. Passo Fundo: Encontro de Estudos sobre Empreendedorismo e Gestão de Pequenas Empresas. 16 a 18 de março, 2016.
BARTELL, M. Internationalization of universities: A university culturebased framework. Higher Education. Manitoba: Winnipeg, 2003, p. 37-52.
BERNARDES, R. Inovação em serviços intensivos do conhecimento. São Paulo: Ed. Saraiva, 2007.
Biblioteca SEBRAE, Gestão e Empreendedorismo. Disponível em: http://www.bibliotecas.sebrae.com.br/chronus/ARQUIVOS_CHRONUS/bds/bd s.nsf/5fb9eaac80599677288b70b5485f8f99/$File/5900.pdf>. Acesso em 01 de outubro de 2016.
Biblioteca SEBRAE, Inovação é a Solução. Disponível em: http://www.bibliotecas.sebrae.com.br/chronus/ARQUIVOS_CHRONUS/bds/bd s.nsf/5fb9eaac80599677288b70b5485f8f99/$File/5900.pdf>. Acesso em 01 de outubro de 2016;
CASTAÑON, G. A. Construtivismo, Inatismo e Realismo: compatíveis e complementares. Revista Ciências & Cognição 2007; Vol 10: 115-131. Disponível em: http://www.cienciasecognicao.org/pdf/v10/m346131.pdf>. Acesso em 01 de outubro de 2016.
COSTA, H. K. S. A importância da fidelização de clientes como diferencial competitivo em empresas do segmento de saúde no município de Guanambi/BA, Artigo ALI – CNPQ/SEBRAE, 2016.
COLELLO, S. M. G. Modelos de ensino: das concepções docentes às práticas pedagógicas. E-Aulas USP. Vídeo Aula: Disciplina Profissão Docente. Disponível em: http://eaulas.usp.br/portal/video.action;jsessionid=314A499DD8A3873BB6A39 5CCB53785B2?idItem=631>. Acesso em 01 de outubro de 2016.
DELORS, J. Educação: um tesouro a descobrir. 2ed. São Paulo: Cortez Brasília, DF: MEC/UNESCO, 2003.
FERREIRA, C. As quatro dimensões do ser humano. Disponível em: http://www.artigos.com/artigos-academicos/9296-as-quatro-dimensoes-do-serhumano>. Acesso em 02 de novembro de 2016.
FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: Saberes Necessários à Prática educativa. 25ª. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisas. 3. ed. São Paulo: Atlas, 1996.
JANNUZZI,C.; FALSARELLA, O.; SUGAHARA, C. Gestão do conhecimento: um estudo de modelos e sua relação com a inovação nas organizações. Revista Perspectivas em ciência de informação. v. 21, n. 1, 2016.
LEÃO, D. M. M. Paradigmas Contemporâneos de Educação: Escola Tradicional e Escola Construtivista. Cadernos de Pesquisa, n. 107, p. 187-206, julho/1999.
LÉVY, P. As tecnologias da Inteligência: o futuro do pensamento na era da informática. São Paulo: Editora 34, 2004.
LIBERATO, A. C. T. Empreendedorismo na escola pública: despertando competências, promovendo a esperança! Estudo de Caso. Rio de Janeiro: SEBRAE, 2005.
MORALES, S. et all, A Matriz Boston Consulting Group (BCG) no planejamento de marketing em uma universidade privada. Disponível em: http://www.aedb.br/seget/arquivos/artigos06/912_ARTIGO%20SEGET.pdf>. Acesso em: 11 set. 2016
MOREIRA, M. A. Aprendizagem Significativa: Um Conceito Subjacente. Brasília: Editora da UnB, 2011. Disponível em: http://www.if.ufrgs.br/asr/artigos/Artigo_ID16/v1_n3_a2011.pdf>. Acesso em: 11 set. 2016
OCBE, CERI-Centre for Educacional Researche and Innovation. Disponível em : http://www.oecd.org/edu/ceri/brochure_CERI-final-all-web%20Aug%202013-size.pdf>. Acesso em: 02 out. 2016
PERUCCHI, V; MUELLER, S. Produção de conhecimento científico e tecnológico nos Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia: uma investigação sobre a sua natureza e aplicação. Revista Perspectivas em ciência de informação. v. 21. n 1, 2016. Disponível em: http://portaldeperiodicos.eci.ufmg.br/index.php/pci/article/view/2503/1716>. Acessado em 11 set. 2016
PORTO, L. S. Filosofia da Educação. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2006.
PORTAL JOSÉ DORNELAS, O Processo Empreendedor. Disponível em: http://www.josedornelas.com.br/wpcontent/uploads/2011/11/Empreendedorismo-capitulo-2.pdf>. Acesso em 01 out. 2016.
PORTAL SAIA DO LUGAR, Precisamos falar sobre as oportunidades de empreendedorismo no Brasil. Disponível em: http://www.josedornelas.com.br/wpcontent/uploads/2011/11/Empreendedorismo-capitulo-2.pdf>. Acesso em 01 out. 2016.
ROTHWELL, J. The Hidden STEM Economy, 2013. Metropolitan Policy Program at Brookings. https://www.brookings.edu/wpcontent/uploads/2016/06/TheHiddenSTEMEcon omy610.pdf>.
RUSSO, M. INOVAÇÃO NO ENSINO DA BIBLIOTECONOMIA NO BRASIL: implantação do bacharelado na modalidade de educação a distância. Revista Informação & Sociedade: Estudos, v.26, n.1. Disponível em: http://www.ies.ufpb.br/ojs2/index.php/ies/article/view/28772/15526>. Acesso em: 11 set. 2016
SEBRAE, Guia para a Inovação, 2 Ed. Curitiba: SK Editora, 2015.
SCHAEFER, R. M.; ITALO, F. Educação empreendedora: premissas, objetivos e metodologias. Revista Pensamento Contemporâneo em Administração. Rio de Janeiro, p. 60-81, jul/set 2016.
SILVA, A., MAIA, L. Professores e suas relações com a prática pedagógica em função da região em que atuam. Educação em Revista, Marília, v.16, n.1, p.51-66, jan/jun., 2015
VYGOTSKY L. S, Luria A. R, Leontiev N. A. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. São Paulo: Ícone/EDUSP, 1988, 228p.
VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. São Paulo: Martins Fontes, 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Informação & Informação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A revista se reserva o direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com vistas a manter o padrão culto da língua e a credibilidade do veículo. Respeitará, no entanto, o estilo de escrever dos autores. Alterações, correções ou sugestões de ordem conceitual serão encaminhadas aos autores, quando necessário.
O conteúdo dos textos e a citação e uso de imagens submetidas são de inteira responsabilidade dos autores.
Em todas as citações posteriores, deverá ser consignada a fonte original de publicação, no caso a Informação & Informação.