Biological collections and academic libraries: a proposal beyond sustainable development

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1981-8920.2018v23n1p58

Keywords:

Academic library, Biology, Information organization, Library catalog, Metadata

Abstract

Introduction: Environmentalism and ecology have gained ground in the discussions and in the daily practices of university libraries. Objective: To describe the importance of integrating metadata records of biological collections in the catalogs of libraries of UFT as an action "environmentally contextualized" beyond sustainable development. Methodology: descriptive and explanatory research with a qualitative approach with data collection through bibliographical and documentary research. Theoretical reading through Jacques Derrida's deconstructionism. Results: The concepts of sustainable development, institutional sustainability and information ecology have been used by information professionals in an uncritical manner, without regard to its marketing perspective and maintaining the operating system of exploration of the nature. Conclusions: if informational professionals intend to participate in the concern/preservation for nature should be alert to develop actions beyond sustainable development. Should help local knowledge construction process and help in building information utilization through their daily practices.

Author Biographies

Marcos Felipe Gonçalves Maia, Universidade Federal do Tocantins- UFT

Doctorate in Education for the Universidade Federal da Paraíba - UFPB.

Rodney Haulien Oliveira Viana, Universidade Federal do Tocantins - UFT

Doctor in Botany from the Universidade Federal de Viçosa - UFV. Professor at the Universidade Federal do Tocantins - UFT.

References

AZEVÊDO, Aline. Tratamento da informação em coleções científicas de Zoologia. Ciência da Informação, Brasília, v. 21, n. 1, p. 59-61, jan./abr. 1992.

BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sari. Qualitative research for education: an introduction to theories and methods. Boston: Allyn e Bacon, 2006.

BRUNDTLAND, Gro Harlem. Our common future. Nova York: ONU, 1987. Disponível em: http://www.un-documents.net/wced-ocf.htm. Acesso em: 23 mar. 2016.

BELLESI, Lia; SILVA, Ana Rosa. A informação ambiental em sistema cooperativo automatizado: o Siamaz. Ciência da Informação, Brasília, v. 21, n. 1, p. 69-71, jan./abr. 1992.

CARDOSO, Nathalice. A contribuição do bibliotecário para a educação ambiental. Perspectivas em Ciência da Informação, v. 15, n. 2, p. 140-162, maio/ago. 2010.

CASTRILLON, Silvia. Biblioteca escolar: un modelo legitimista o una propuesta transformadora? Lectura y vida, La Plata, Argentina, v. 30, n. 4, diciembre, 2009. Disponível em: http://www.lecturayvida.fahce.unlp.edu.ar/numeros /a30n4/30_04_Castrillon.pdf/view?searchterm=castrillon. Acesso em: 18 dez. 2015.

COSTA, Heloísa. Meio ambiente e desenvolvimento: um convite à leitura. In: HISSA, Cássio (org.). Saberes ambientais: desafios para o conhecimento disciplinar. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2008. p. 79-107.

CUNHA, Murilo Bastos da. A biblioteca universitária na encruzilhada. Data Grama Zero, Brasília, v. 11, n. 6, dez. 2010. Disponível em: http://www.dgz.org.br/dez10/Art_07.htm>. Acesso em: 22 dez. 2015.

DAVENPORT, Thomas. Ecologia da informação. São Paulo: Futura, 1998.

DERRIDA, Jacques. Gramatologia. São Paulo: Perspectiva, 1999.

DOLABELA, Regina Froes; BEMFICA, Juliana do Couto. A produção de informação sobre o meio ambiente no Brasil: condicionantes técnicos, sociais e políticos. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 7., 2006, Marília, SP. Anais eletrônicos... Marília, SP: PPGCI, 2006.

ECOLOGY. In: Britannica Academic. Disponível em: http://academic-ebbritannica.ez6.periodicos.capes.gov.br/EBchecked/topic/178273/ecology. Acesso em: 20 abr. 2016.

GONZALEZ, Marcos. Análise das restrições de acesso a dados de espécies ameaçadas, previstas em políticas de coleções biológicas científicas brasileiras, á luz do direito ambiental e da ciência da informação. Ciência da Informação, Brasília, DF, v. 39, n. 1, p. 33-50, jan./abr. 2010.

GOULART, Audemaro. Notas sobre o desconstrucionismo de Jacques Derrida. 2003. Disponível em: http://www.pucminas.br/imagedb/mestrado_doutorado/publicacoes/PUA_ARQ _ARQUI20121011175312.pdf. Acesso em: 28 mar. 2016.

JOHNSON, Hazel; WILSON, Gordon. Institutional sustainability: community and waste management in Zimbabwe. Futures, v. 3, p. 301-316, 2000.

KAYAGA, Sam; MUGABI, Josses; KINGDOM, William. Evaluating the institutional sustainability of an urban water utility: a conceptual framework and research directions. Utilities Policy, Guildford, v. 27, p. 15-27, 2013.

LANKES, David. Expect more: demanding better libraries for today´s complex world. 2012. Disponível em: www.davidlankes.org. Acesso em: 22 dez. 2015.

LAROCA, Sebastião. Ecologia: princípios e métodos. Petrópolis, RJ: Vozes, 1995.

LIMA; Telma; MIOTO, Regina. Procedimentos metodológicos na construção do conhecimento científico: a pesquisa bibliográfica. Revista Katálysis, Florianópolis, v. 10, n. esp., p. 37-45, 2007.

LINO, Geraldo; CARRASCO, L.; COSTA, N.; PALACIOS, S. Ambientalismo: novo colonialismo. Rio de Janeiro: Capax Dei, 2005.

LOPES, Maria; HEIZER, Alda (org.). Colecionismos, práticas de campo e representações. Campina Grande, PB: Eduepb, 2011. Disponível em: http://books.scielo.org/id/rk6rq. Acesso em: 23 mar. 2016.

LOZANO, Marisa; ZAFALON, Zaira; COSTA, Luzia. Contribuição do bibliotecário como educador ambiental: o caso da unidade de gestão de resíduos da Universidade Federal de São Carlos. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE BIBLIOTECONOMIA, DOCUMENTAÇÃO E CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 23., 2009, Bonito. Anais..., Bonito, MS, 2009.

MAIA, Marcos; SANTOS, Larissa. Registro de memórias locais na biblioteca escolar: um olhar para o livro artesanal. Revista Interface, v. 10, n. 10, p. 7995, dez. 2015. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/ index.php/interface/article/view/1951. Acesso em: 25 mar. 2016.

MATHIAS, Armin. Instrumentos para o desenvolvimento sustentável regional. Revista do Centro de Estudos Administrativos e Contábeis, Belém, v. 2, n. 2, p. 19-30, 2001. Disponível em: http://www.ufpa.br/amazonia21/publicacoes/ armin/Instrumentos.pdf. Acesso em: 25 mar. 2016.

NASCIMENTO, Júnio. Tocantins: história e geografia. Goiânia: Bandeirante, 2011.

PAYNE, Philip; BLAKEY, E.; HORSFALL, J. M.; YOUNG, I. Promoting green issues and sustainability in UK higher education libraries. SCONUL Focus, London, v. 42, p. 57-60, 2007. Disponível em: http://eprints.leedsbeckett.ac.uk/579/8/Promoting_green_issues.pdf. Acesso em: 25 mar. 2016.

PORTO-GONÇALVES, Carlos. A globalização da natureza e a natureza da globalização. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2006.

PUTMAN, Robert. Comunidade e democracia: a experiência da Itália moderna. Rio de Janeiro: FGV, 2005.

SÁ-SILVA, Jackson; ALMEIDA, Cristóvão; GUINDANI, Joel. Pesquisa documental: pistas teóricas e metodológicas. Revista Brasileira de História & Ciências Sociais, São Leopoldo, v. 1, n. 1, jul. 2009.

SPANGENBERG, Joachim; PFAHL, Stefanie; DELLER, Kerstin. Towards indicators for institutional sustainability: lessons from an analysis of Agenda 21. Ecological Indicators, v. 2, p. 61-77, 2002.

TEIXEIRA, Sebastião Nizio. Sustentabilidade institucional. Disponível em: http://www.emater.go.gov.br/w/1302. Acesso em: 23 mar. 2016.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO TOCANTINS. Resolução n. 7, de 15 de abril de 2015 do Conselho Universitário. Palmas, 2015a.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO TOCANTINS. Relatório de avaliação institucional – Ano 2014. Palmas: EDUFT, 2015b.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO TOCANTINS. Resolução n. 27, de 19 de novembro de 2015: dispõe sobre a criação e implantação do Instituto de Biodiversidade do Tocantins. Palmas, 2015c.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO TOCANTINS. Resolução CONSEPE n. 11, de 12 de agosto de 2005: dispõe sobre a criação do Núcleo de Estudos Ambientais (campus de Porto Nacional) da UFT. Palmas, 2005.

VIEIRA, Anna. Informação para gerenciamento ambiental no Brasil. Revista da Escola de Biblioteconomia da UFMG, Belo Horizonte, v. 9, n. 2, p. 177-194, set. 1980.

VIEIRA, Anna. Meio ambiente e desenvolvimento sustentável: fontes para compreensão do discurso político-ambiental do governo brasileiro. Ciência da Informação, Brasília, v. 21, n. 1, p. 7-13, jan./abr. 1992.

Published

2018-12-17

How to Cite

Maia, M. F. G., & Viana, R. H. O. (2018). Biological collections and academic libraries: a proposal beyond sustainable development. Informação & Informação, 23(1), 58–76. https://doi.org/10.5433/1981-8920.2018v23n1p58

Issue

Section

Artigos