Perceptions of students of the Biblioteconomic course of the Brasilia University on the curricular grade, competences and the labor market

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1981-8920.2018v23n3p65

Keywords:

Librarian, Library science - Curriculum, University of Brasilia, Professional competence, Professional qualification

Abstract

Introduction: The research investigated the perceptions of the students of the Librarianship course of the University of Brasília on the curriculum, skills and labor market. Objective: To verify the perception of the potential graduates of the Librarianship course of the University of Brasília-UnB, in the second half of 2015 and in the first semester of 2016, in relation to their own competence to enter the labor market, the current curriculum and also the opinion about the pedagogical practices of teachers. Methodology: Descriptive research, which used the mixed approach for the treatment of quantitative and qualitative data, with questionnaire application. Results: The group that participates in this research is formed by a majority of women, young people, between the ages of 21 and 25 and the year of admission in 2012. According to these students, there is a lack of subjects in all areas related to Librarianship, with emphasis in the social area , applied and technological. Regarding professional competences, if they evaluated good in those related to communication and expression, to the technical-scientific, to the social and to the political and managerial, but if they perceived themselves as regular in the elaboration of information products and in general management skills and in policy planning conservation and documentary preservation. Conclusions: From the answers obtained, it was concluded that, in the view of the students, the curriculum is a point to be reflected and was considered general and superficial, as well as lagged in relation to what they learned in the stages. However, they found that the teachers presented the novelties of the area in class. In addition, for this group, the course was considered theoretical and the experiences in the stages were fundamental to have contact with the most modern in the professional practice.

Author Biographies

Lityz Ravel Hendrix, Universidade de Brasília - UNB

Bachelor in Librarianship from the Universidade de Brasília - UNB.

Maria Tereza Machado Teles Walter, Universidade de Brasília - UNB

PhD in Information Sciences from the Universidade de Brasília - UNB.

References

ALMEIDA, N. B. F. de. Biblioteconomia no Brasil: análise dos fatos históricos da criação e desenvolvimento do ensino. 2012. 160 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) – Universidade de Brasília, Brasília, 2012.

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE PROFISSIONAIS DA INFORMAÇÃO (São Paulo) (org.). Carta Aberta: Fórum Formação do Profissional da Informação. 2014. Disponível em: https://goo.gl/HustxR. Acesso em: 14 nov. 2015.

BAPTISTA, S. G. Bibliotecário autônomo versus institucionalizado: carreira, mercado de trabalho e comprometimento organizacional. 1998. 234 f. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) – Universidade de Brasília, Brasília, 1998.

BAPTISTA, S. G. Profissional da informação, autônomo ou empresário, novas perspectivas de mercado de trabalho. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 5, n. 1, p. 91-98, jan./jun. 2000. Disponível em: https://goo.gl/s8Roix. Acesso em: 22 set. 2015.

BARBOSA, R. R. Perspectivas profissionais e educacionais em biblioteconomia e ciência da informação. Ciência da Informação, Brasília, v. 27, n. 1, p. 53-60, jan./abr. 1998. Disponível em: https://goo.gl/yXrzYc. Acesso em: 14 nov. 2015.

BARDIN, L. Analise de conteúdo, 3. ed. Lisboa: Edições 70, 2004.

BARRIENTOS-PARRA, J. O estatuto da juventude: instrumento para o desenvolvimento integral do jovem. Disponível em: https://goo.gl/KGdu79. Acesso em: 08 dez. 2015.

BORGES, M. A. G. O profissional da informação: somatório de formações, competências e habilidades. In: BAPTISTA, S. G.; MUELLER, S. P. M. (org.). Profissional da informação: o espaço de trabalho. Brasília: Thesaurus, 2004. p. 55-69. (Estudos avançados em Ciência da Informação, v. 3).

CASTRO, C. A. Profissional da informação: perfis e atitudes desejadas. Informação e Sociedade: Estudos, João Pessoa, v. 10, n. 1, 2000. Disponível em: https://goo.gl/4eyWjs. Acesso em: 19 set. 2015.

CASTRO, C. A. História e evolução curricular na área de Biblioteconomia no Brasil. In: VALENTIM, M. L. (org.). Formação do profissional da informação. São Paulo: Polis, 2002. p. 25-48.

CASTRO FILHO, C. M.; SILVA, Márcia Regina; SANTARÉM SEGUNDO, José Eduardo; CHAVES, Beatriz Santos. Os campos de atuação dos profissionais bibliotecários no município de Ribeirão Preto. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO (ENANCIB), 12, 2011. Brasília. Anais... Brasília: UnB, 2011. Disponível em: https://goo.gl/CbRjsn. Acesso em: 19 set. 2015.

CRESWELL, J. W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2010. 296 p.

CUNHA, M. V. da. O papel social do bibliotecário. Ciência da Informação, Florianópolis, n. 15, p. 41-46, 2003. Disponível em: https://goo.gl/ov5u6v. Acesso em: 3 out. 2015.

CUNHA, M. V. da. O profissional da informação e o sistema das profissões: um olhar sobre competências. Ponto de Acesso, Salvador, v. 3. n. 2, p. 94-108, ago. 2009. Disponível em: https://goo.gl/fDfRqr. Acesso em: 19 set. 2015.

FARIA, A. C. A inserção do bibliotecário no mercado de trabalho: fatores de influência e competências. 2015. 133 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) – Universidade de Brasília, Brasília, 2015.

FIALHO, F. et al. Gestão do conhecimento organizacional. Florianópolis: UFSC, 2010.

GUEDES, M. Z. A formação profissional do bibliotecário no curso de Biblioteconomia e Documentação da Universidade Federal do Paraná. Educar em revista, Curitiba, n. 4, p. 159-183, dez. 1985. Disponível em: https://goo.gl/jtA99X. Acesso em: 14 nov. 2015.

GUIMARÃES, J. A. C. Estudos Curriculares em Biblioteconomia no MERCOSUL: reflexões sobre uma trajetória. In: VALENTIM, M. L. (org.). Formação do profissional da informação. São Paulo: Polis, 2002.

LE COADIC, Yves-François. As profissões da informação. In: LE COADIC, Yves-François. A ciência da informação. Brasília: Briquet de Lemos Livros, 1996. p. 106-108.

LEMOS, A. A. B. de. Estado atual do ensino da Biblioteconomia no Brasil e a questão da Ciência da Informação. Revista de Biblioteconomia de Brasília, v. 1, n. 1, jan./jun. 1973.

MARCONI, M. de A.; LAKATOS, E. M. Fundamentos de metodologia científica. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2010. 320 p.

MILANESI, L. A formação do informador. Informação&Informação, Londrina, v. 7, n. 1, p. 07-40, jan. /jun. 2002. Disponível em: https://goo.gl/88Cb1f. Acesso em: 3 set. 2015.

MINAYO, M. C. de S. (org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Rio de Janeiro: Vozes, 1996.

MIRANDA, S. V. Identificação de necessidades de informação e sua relação com competências informacionais: o caso da supervisão indireta de instituições financeiras no Brasil. 2007. 292 f. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) – Universidade de Brasília, Brasília, 2007.

MUELLER, S. Perfil do bibliotecário, serviços e reponsabilidades na área de informação e formação profissional. Revista de Biblioteconomia de Brasília, v. 17, n. 1, p. 63-70, jan./jun. 1989.

OLIVEIRA, M.; CARVALHO, G. F.; SOUZA, G. T. Trajetória histórica do ensino da Biblioteconomia no Brasil. Informação & Sociedade: Estudos, João Pessoa, v. 19, n. 3, p. 13-24, set./dez. 2009. Disponível em: https://goo.gl/uxedNQ. Acesso em: 4 set. 2009.

SANTOS, J. P. Reflexões sobre currículo e legislação na área da Biblioteconomia. Encontros Bibli: Revista Eletrônica de Biblioteconomia e Ciência da Informação, Florianópolis, v. 3, n. 6, p. 35-47, jan. 1998. Disponível em: https://goo.gl/J2yDbj. Acesso em: 05 set. 2015.

SILVA, E. L. da; CUNHA, M. V. da. A formação profissional no século XXI: desafios e dilemas. Ciência da Informação, Brasília, v. 31, n. 3, p. 77-82, set./dez. 2002. Disponível em: https://goo.gl/mF4NJE. Acesso em: 04 set. 2015.

SILVEIRA, D. T.; CÓRDONA, F. P. A pesquisa científica. In: GERHARDT, T. E.; SILVEIRA, D. T. (org.). Métodos de pesquisa. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009.

SOUZA, F. das C. de. A construção do bibliotecário brasileiro formado em nível superior: projeto do ano 2022. In: ENCONTRO NACIONAL DE ESTUDANTES DE BIBLIOTECONOMIA E DOCUMENTAÇÃO, 37, 2014, Brasília. Anais... Brasília: (ENEBD), Universidade de Brasília, 2014. Disponível em: https://goo.gl/Ac2dpT. Acesso em: 14 nov. 2015.

SPECIAL LIBRARIES ASSOCIATION (SLA). Competencies: competencies for information professionals of the 21st Century. Disponível em: https://goo.gl/utCbxb. Acesso em: 3 out. 2015.

TOMAÉL, M. I.; ALVARENGA, G. M. Profissional da informação: seu espaço e atuação em empresas industriais. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 5, n. 1, p. 81-90, jan./jun. 2000. Disponível em: https://goo.gl/LpSfhW. Acesso em: 03 out. 2015.

UNIVERSIDADE DE BRASÍLIA. Biblioteconomia: dados do curso. In: Matrícula Web, [2018]. Disponível em: https://goo.gl/KyAcqG. Acesso em: 02 abr. 2018.

UNIVERSIDADE DE BRASÍLIA. FCI: Oferta de disciplinas. Período 2018/1. Disponível em: https://goo.gl/8267qL. Acesso em: 02 abr. 2018.

UNIVERSIDADE DE BRASÍLIA. Oportunidades. In: UnB, Brasília, [2018]. Disponível em: https://goo.gl/kmu2XB. Acesso em: 02 abr. 2018.

VALENTIM, Marta Lígia Pomim. O moderno profissional da informação: formação e perspectiva profissional. Encontros Bibli: Revista Eletrônica de Biblioteconomia e Ciência da Informação, Florianópolis, Brasil, n. 9, p. 16-28, 2000.

VALENTIM, M. L. P. Formação: competências e habilidades do profissional da informação. In: VALENTIM, M. L. P. (org.). Formação do profissional da informação. São Paulo: Polis, 2002. p. 117-132.

VIEIRA, A. da S. Repensando a biblioteconomia. Ciência da Informação, Brasília, v. 12, n. 2, p. 81-85, jul./dez. 1983. Disponível em: https://goo.gl/nDcCo6. Acesso em: 04 set. 2015.

VIEIRA, S. Como elaborar questionários. São Paulo: Atlas, 2009.

WALTER, M. T. M. T. Bibliotecários no Brasil: representações da profissão. 2008. 344 f. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) – Universidade de Brasília, Brasília, 2008. Disponível em: https://goo.gl/PLpzW2. Acesso em: 02 ago. 2015.

WALTER, M. T. M. T. A formação do profissional da informação relacionada às tecnologias de informação: os bibliotecários na perspectiva da literatura, reflexões. Ciência da Informação, Florianópolis, n. 19, 2005. Disponível em: https://goo.gl/C6DMhd. Acesso em: 04 set. 2015.

Published

2018-12-27

How to Cite

Hendrix, L. R., & Walter, M. T. M. T. (2018). Perceptions of students of the Biblioteconomic course of the Brasilia University on the curricular grade, competences and the labor market. Informação & Informação, 23(3), 65–99. https://doi.org/10.5433/1981-8920.2018v23n3p65

Issue

Section

Artigos