Corporate Education in perspective of Organizational Intelligence

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1981-8920.2016v21n3p228

Keywords:

Corporate Education, Organizational Intelligence, Organizational Intelligence.

Abstract

Introduction: To meet the challenges of competitiveness and achieve the conditions for generation of innovation is necessary to ensure that the workforce remains highly qualified. In this context, corporate education is an alternative.
Objective
: To develop a method to analyze the relationship between process approaches Organizational Intelligence and Corporate Education.
Methodology
: Theoretical construction performed based on literature review. Construction a methodological approach linked to the problem of this research.
Results
: Identification of a set of common elements between the approaches: the"Capture" and "Sharing" of knowledge and experience, the "meaning" shared and "Culture" of individual and organizational learning.
Conclusions
: There is a real connection between the approaches of the study. The proposed method can be seen as a tool to explain and evaluate the process of education in the enterprise from the perspective of organizational intelligence.

Author Biographies

Kelly Cristina Wilhelm De Toni, Universidade de Brasília - UnB

Master in Information Sciences from the Universidade de Brasília.

Lillian Maria Araújo de Rezende Alvares, Universidade de Brasília - UnB

Post-Doctoral Student in Exact and Earth Sciences at the Universitat Jaume I. Doctorate in Information Sciences from the Universidade de Brasília. Professor at the Universidade de Brasília.

References

ALLEN, M. (org). The Corporate university handbook: designing, managing and growing a successful program. New York: Amacom, 2002. p.43-66.

ALLEN, M. (org.). The next generation of corporate universities: innovative approaches for developing people and expanding organizational capabilities. São Francisco: John Wiley and Sons, 2007. 410 p.

ANTONELLO, C. S. A metamorfose da aprendizagem organizacional: uma revisão crítica. In: RUAS, R. L., ANTONELLO, C. S.; BOFF, L. H. (org.). Os novos horizontes da gestão: aprendizagem organizacional e competências. Porto Alegre: Bookman. 2005. p.12-33.

BRANDÃO, H. P. Aprendizagem e desenvolvimento de competências: conceitos, pressupostos e práticas. In: TARAPANOFF, K. (org). Aprendizado Organizacional: contextos e propostas. Curitiba: Ibpex, 2011. p.95-96. v. 2.

CARBONE, P. P.; BRANDÃO, H. P.; LEITE, J. B. D.; VILHENA, R. M. P.Gestão por competências e gestão do conhecimento. Rio de Janeiro: FGV, 2005.

CHOO, C. W. A organização do conhecimento: como as organizações usam a informação para criar significado, construir conhecimento e tomar decisões. São Paulo: Senac, 2003.

CHOO, C. W. Information management for the intelligent organization: the art of scanning the environment. 2. ed. Medford: Information Today Inc., 1998.

DUMONT, D. M.; RIBEIRO, J. A.; RODRIGUES, L. A. Inteligência pública na era do conhecimento. Rio de Janeiro: Revan, 2006.

EBOLI, M. (coord.). Universidades corporativas: educação para as empresas do século XXI. São Paulo: USP, 1999. (Coletânea Universidades Corporativas).

EBOLI, M. Dez anos de educação corporativa no Brasil. In: SIMPÓSIO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO CORPORATIVA NO BRASIL, 2009, São Paulo. Anais [...]. São Paulo: FIA: FEA-USP, 2009.

EBOLI, M. Educação Corporativa no Brasil: Mitos e Verdades. São Paulo: Gente, 2004.

EBOLI, M. pesquisa nacional sobre práticas e resultados da educação corporativa no brasil. FEA-USP Press Releases, novembro de 2009.

FLEURY, M. T. L.; FLEURY, A. Estratégias empresariais e formação de competências: um quebra-cabeça caleidoscópio da indústria brasileira. 2. ed. São Paulo: Atlas, 2004.

FUNDAÇÃO INSTITUTO DE ADMINISTRAÇÃO (FIA). Relatório da Pesquisa Nacional de Educação Corporativa no Brasil. São Paulo: FIA, 2012.

GARVIN, D. A. Construção da organização que aprende. In: GARVIN, D. A. Gestão do conhecimento. Rio de Janeiro: Harvard Business Review, 2001. p. 50‐81.

MATSUDA, T. Organizational intelligence: theory of collectively intelligent behaviors and engineering of effective information systems in the complex organizations. In SANNO COLLEGE. Isehara: [s. n.], 1993.

MEISTER, J. Educação corporativa: a gestão do capital intelectual através das universidades corporativas. São Paulo: Pearson Makron Books, 1999. 296 p.

MORESI, E. Inteligência Organizacional: um referencial integrado. Revista Ciência da Informação, Brasília, v. 30, n. 2, p. 35-46, 2001.

NONAKA, I.; TAKEUCHI, H. Criação de conhecimento na empresa: como as empresas japonesas geram a dinâmica da inovação. Rio de Janeiro: Campus, 1997.

PRINCE, C.; BEAVER, G. The rise and rise for corporate universities: the emerging corporate learning agenda. International Journal of Management Education, Holanda, v. 1, n. 2, p. 17-26, 2001.

SENGE, P. M. A quinta disciplina: arte e prática da organização que aprende. 16. ed. São Paulo: Editora Best Seller, 2004.

STOLLENWERK, M. F. L. Gestão do conhecimento: conceitos e modelos. In: TARAPANOFF, K. (org.). Inteligência organizacional e competitiva, Brasília: UnB, 2001. p.143-163.

SVEIBY, K. E. What is knowledge management?. [S. l.]: sviby, 2001. Disponível em: https://www.sveiby.com/files/pdf/whatisknowledgemanagement.pdf. Acesso em: 13 jul. 2022.

TARAPANOFF, K. (org.). Inteligência organizacional e competitiva. Brasília: UnB, 2001. 343p.

TARAPANOFF, K. Panorama da Educação Corporativa no contexto internacional. In: SECRETARIA DE TECNOLOGIA INDUSTRIAL. educação corporativa: contribuição para a competitividade (org.). Brasília: Petróleo Brasileiro e CNI, 2004. p.12-84.

TERRA, J. C. C. Gestão do conhecimento: o grande desafio empresarial. São Paulo: Negócio Editora, 2000. 313p.

WOIDA, L. M.; VALENTIM, M. L. P. Cultura organizacional no processo de inteligência competitiva. DataGramaZero, Rio de Janeiro, v. 5, n. 4, ago. 2004.

ZARIFIAN, P. O modelo da competência: trajetórias históricas, desafios atuais e propostas. São Paulo: Senac, 2003.

Published

2017-04-14

How to Cite

Toni, K. C. W. D., & Alvares, L. M. A. de R. (2017). Corporate Education in perspective of Organizational Intelligence. Informação & Informação, 21(3), 228–257. https://doi.org/10.5433/1981-8920.2016v21n3p228

Issue

Section

Artigos