Diagnosis of municipal school libraries in Vacaria (RS): current situation and perspectives

Authors

  • Elisabete Costa da Silva Universidade do Estado de Santa Catariana (UDESC) https://orcid.org/0000-0003-1692-9386
  • Tânia Regina da Rocha Unglaub Universidade do Estado de Santa Catariana (UDESC)

DOI:

https://doi.org/10.5433/2317-4390.2020v9n2p197

Keywords:

School Library, Parameters for School Library, Diagnosis of Libraries, Educational Practices

Abstract

Introduction: This is article presents partial results of the ongoing research of a Professional Master’s in Information Units Management at the State University of Santa Catarina. It explores the subject of the school library as an educational space and as a pedagogical support to the partnership work between teachers and librarians; bringing the context of the municipal public schools of Vacaria in the state of Rio Grande do Sul (Brazil).
Objective: Diagnosing how these school libraries are configured in relation to their spaces and services, as well as to the educational practices for elementary school students.
Methodology: It is an exploratory field research, with a qualitative approach, in which the investigative corpus consists of 11 public schools located in the city Vacaria (RS). These schools are analyzed based on Resolution n.º 220/2020 of the Federal Council of Library Science, on the Parameters for Brazilian School Libraries (CFB; GEBE, 2010), on the IFLA Guidelines for the school library (IFLA, 2016), and theoretical references.
Results: It was found that all the 11 schools have space for library, 6 of them have a collection considered exemplary (with four titles per student). The participants showed interest in acquiring knowledge through training in order to better utilize the school library. However, it was found that the investigated libraries need to implement adequately the normative parameters analyzed.
Conclusions: It was possible to know the educational environment of the city of Vacaria (RS) in regard to the school library – number of schools with libraries, professionals, technological resources, structure, services, use of the library, and the scholar community perception about it.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Elisabete Costa da Silva, Universidade do Estado de Santa Catariana (UDESC)

Master's Student of the Professional Postgraduate Program in Management of Information Units at the Universidade do Estado de Santa Catariana (UDESC)

Tânia Regina da Rocha Unglaub, Universidade do Estado de Santa Catariana (UDESC)

PhD in History from the Federal University of Santa Catarina (UFSC). Professor of the Graduate Program in Information Management at the Universidade do Estado de Santa Catariana (UDESC)

References

BEDIN, J.; CHAGAS, M. T.; SENA, P. M. B. Competência informacional em biblioteca escolar: ações para o desenvolvimento. Revista ACB, Florianópolis, v. 20, n. 3, p. 363-372, set./dez., 2015. Disponível em: https://revista.acbsc.org.br/racb/article/view/1105/pdf. Acesso em: 01 abr. 2020.

BRASIL. Lei n. 12.244, de 24 de maio de 2010. Dispõe sobre a universalização das bibliotecas nas instituições de ensino no País. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 25 maio 2010. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2010/lei/l12244.htm. Acesso em: 28 mar. 2020.

BRASIL. Projeto de Lei n. 9.484, de 06 de fevereiro de 2018. Altera a lei n.12.244, de 24 de maio de 2010. Brasília: Câmara dos Deputados Federal, 2018. Disponível em: https://www.camara.leg.br/proposicoesWeb/fichadetramitacao?idProposicao=2 167716. Acesso em: 28 mar. 2020.

CAMPELLO, B. S. O movimento da competência informacional: uma perspectiva para o letramento informacional. Ciência da Informação, Brasília, v. 32, n. 3, set./dez., p. 28-37, 2003. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ci/v32n3/19021.pdf. Acesso em: 28 abr. 2020.

CONSELHO FEDERAL DE BIBLIOTECONOMIA. Resolução n. 220, de 13 de maio de 2020. Dispõe sobre os parâmetros a serem adotados para a estruturação e o funcionamento das bibliotecas escolares. Brasília: CFB, 2020. Disponível em: https://bit.ly/3wENnO1. Acesso em: 14 mai. 2020.

CONSELHO FEDERAL DE BIBLIOTECONOMIA. Biblioteca escolar como espaço de produção do conhecimento: parâmetros para bibliotecas escolares. Belo Horizonte: [s.n.], 2010. Disponível em: https://files.cercomp.ufg.br/weby/up/366/o/padroesparabibliotecasescolares.pdf. Acesso em: 23 abr. 2020.

CONSELHO REGONAL DE BIBLIOTECONOMIA. Biblioteca escolar modelo na Bienal Internacional do Livro. São Paulo: CRB8, 2018. Disponível em: http://www.crb8.org.br/biblioteca-escolar-modelo-na-bienal-internacional-dolivro-2018/. Acesso em: 23 abr. 2020.

DAS, L. H. Bibliotecas Escolares no século XXI: à procura de um caminho. Rede de Bibliotecas escolares Newsletter, Lisboa, n. 3, out. 2008. Disponível em: https://www.rbe.mec.pt/news/newsletter3/newsleter_n3_ficheiros/page0005.htm . Acesso em: 24. mar. 2020.

HILLESHEIM, A. I. de A.; FACHIN, G. R. B. Conhecer e ser uma biblioteca escolar no ensino-aprendizagem. Revista ACB: biblioteconomia em Santa Catarina, Florianópolis, v. 4, n. 4, p. 64-79, 1999. Disponível em: http://revista.acbsc.org.br/racb/article/view/340/403. Acesso em: 15 mar. 2020.

IFLA. Manifesto IFLA/UNESCO para biblioteca escolar: a biblioteca escolar no ensino e aprendizagem para todos. Tradução de Neusa Dias Macedo. São Paulo: IFLA, 2000. Disponível em: https://bit.ly/3ANyjB4. Acesso em: 11 abr. 2020.

IFLA. Diretrizes da IFLA para a biblioteca escolar. Tradução de Rede de Bibliotecas Escolares. Portugal, 2016. Disponível em: https://bit.ly/3k6K93v. Acesso em: 11 abr. 2020.

MAROTO, L. H. Biblioteca escolar, eis a questão: do espaço do castigo ao centro do fazer educativo. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.

RIO GRANDE DO SUL. Secretaria da Educação. Porto Alegre: SEDUC/SEBE, [2019?]. Disponível em: https://servicos.educacao.rs.gov.br/pse/html/sebe.jsp?ACAO=acao1. Acesso em: 03 mai. 2020.

RIO GRANDE DO SUL. Secretaria da Educação. Manual de procedimentos voltado à dinamização das bibliotecas escolares estaduais do Rio Grande do Sul. Porto Alegre: SEDUC/SEBE, 2014. Disponível em: https://servicos.educacao.rs.gov.br/dados/sebe_manual_biblioteca.pdf. Acesso em: 03 mai. 2020

Published

2020-12-17

How to Cite

SILVA, Elisabete Costa da; UNGLAUB, Tânia Regina da Rocha. Diagnosis of municipal school libraries in Vacaria (RS): current situation and perspectives. Informação@Profissões, [S. l.], v. 9, n. 2, p. 197–217, 2020. DOI: 10.5433/2317-4390.2020v9n2p197. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/infoprof/article/view/41846. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.