Interdisciplinary knowledge of the Brazilian Army: a map for civil society

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2317-4390.2020v9n1p184

Keywords:

Interdisciplinarity, Military knowledge, Intellectual production of the Brazilian Army

Abstract

Introduction: In this essay we intend to make a theoretical and descriptive discussion about the dimensions of knowledge produced in the Brazilian Army (EB). Objective: the goal is to present to Brazilian society in general, especially civil society, this horizon unexplored by them. To show that the EB is much more than the universe of the barracks and the military organizations, establishing a relation between the knowledge (military sciences) and its diversity of disciplines introduced in the Military Schools of Brazil for the compatriots.
Methodology: The essay consists of a theoretical and qualitative approach - by sampling for convenience -, selecting military and civilian experts on the subject of military science, academic teaching and professional practice: invited to answer a questionnaire and discuss about the interdisciplinary knowledge of EB on the prism of civil society. And a sample of the way to EB research.
Results: points to promising perspectives of engagement and knowledge sharing for civil society; shows the sources of information and strategic paths of access and search of these valuable knowledge hitherto unknown (by civilians), with this, establishes greater efforts on the part of the EB for the maintenance and conservation of this administration: exchange of information, knowledge and, respectively, means to innovate and create advantages in these two scenarios: civil and military.
Conclusions: Finally, it is considered that interdisciplinarity within EB is an essential and emerging demand for the present day, it will give and facilitate greater engagement to interact and socialize in the civil environment, as well as greater visibility in civil society and academic, whether in Brazil or abroad, as a key factor in military organizational development and in the human dimension.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Márcio da Silva Finamor, Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia-IBICT/UFRJ

Master in Information Science through the agreement between the Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia (IBICT) and the School of Communication (ECO) of the Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

References

ARAUJO, P. S. Exército é destaque em produção científica nas Américas. BIBLIOTECA DIGITAL DO EXÉRCITO, 2018. Disponível em: https://bit.ly/2VLMarP. Acesso em: 05 jan. 2019.

BEAL, A. Gestão estratégica da informação. São Paulo: Atlas, 2011.

BIBLIOTECA DIGITAL DO EXÉRCITO BRASILEIRO. Disponível em: http://bdex.eb.mil.br/jspui/. Acesso em: 04 jan. 2019. BRASIL. Diretrizes curriculares nacionais para o ensino médio. Parâmetros curriculares nacional – Ensino Médio. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria da Educação Média e Tecnológica, 1999. v. 1.

BRASIL. Ministério da Defesa. Política Nacional de Defesa e Estratégia Nacional de Defesa. Brasília, 2012.

CAVALCANTE, L. F. B; VALENTIM, M. L. P. Informação e Conhecimento no Contexto de Ambientes Organizacionais. In: VALENTIM, M. L. P (org.). Gestão, mediação e uso da informação. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2010.

CASTELLS, M. La Era de la información: economía, sociedad y cultura. México: Siglo Veintiuno Editores, 1999.

DAVENPORT, T. H.; PRUSAK, L. Conhecimento empresarial: como as organizações gerenciam o seu capital intelectual. Rio de Janeiro: Campus, 1998.

DURAN, D. Pesquisa na educação superior militar: uma perspectiva pedagógica. Revista Brasileira de Estudos de Defesa, v. 3, n. 2, jul./dez. 2016, p. 73-90. Disponível em: https://rbed.abedef.org/rbed/article/view/73138pdf. Acesso em: 20 jan. 2019

DURAN, D. Ciências Militares, Militares e Ciência: o desafio da pesquisa no Exército Brasileiro. In: GOMES, J. C.; SHAFFEL, S. L.; DURAN, D. Ciências Militares em foco. Rio de Janeiro: Centro de estudos de pessoal (CEP), 2010.

FAZENDA, I. C. A. Integração e Interdisciplinaridade no Ensino Brasileiro: efetividade ou ideologia. 6 ed. São Paulo: Edições Loyola, 2011.

FAZENDA, I. C. A. (org.). O que é Interdisciplinaridade? São Paulo: Cortez, 2008.

FAZENDA, I. C. A. (org.). Dicionário em construção: Interdisciplinaridade. São Paulo: Cortez, 1993.

GRUNENNVALDT, J. T. A educação militar nos marcos da Primeira República: estudo dos regulamentos do ensino militar (1890-1929). 2005. 296 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2005. Disponível em: https://sapientia.pucsp.br/handle/handle/10744. Acesso em: 22 jan. 2019.

JAPIASSU, H. Interdisciplinaridade e patologia do saber. Rio de Janeiro: Imago, 1976. JAPIASSU, H.; MARCONDES, D. Dicionário básico de filosofia. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2006. LÉVY, P. Cibercultura. São Paulo: Ed. 34, 1999.

MAGALHÃES, S. M. C. O Processo de Modernização de Ensino (PME) do Exército brasileiro (1995-2001): investigando o ethos e a ação política dos especialistas de ensino. In: ENCONTRO REGIONAL DE HISTÓRIA, 14., Rio de Janeiro, 2010. Anais [...]. Rio de Janeiro, 2010. Disponível em: https://bit.ly/3xGZQCr. Acesso em: 29 abr. 2020.

SENGE, P. M. A quinta disciplina: arte, teoria e prática da organização de aprendizagem. São Paulo: Best Seller, 1998.

SENGE, P. M. A Dança das Mudanças. Rio de Janeiro: Elsevier, 1990.

WIKIPÉDIA. Hipertexto, 2018. Disponível em: https://pt.wikipedia.org/wiki/Hipertexto. Acesso em: 22 jan. 2019.

Published

2020-05-22

How to Cite

FINAMOR, Márcio da Silva. Interdisciplinary knowledge of the Brazilian Army: a map for civil society. Informação@Profissões, [S. l.], v. 9, n. 1, p. 184–210, 2020. DOI: 10.5433/2317-4390.2020v9n1p184. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/infoprof/article/view/37863. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.