A conceptual model proposal for the database completion papers for undergraduate students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2317-4390.2019v8n1p60

Keywords:

Conceptual Modeling, Conceptual Model, Entity and Relationship, Data base

Abstract

Introduction: The building up of a data base doesn't mean it's a simple task, because there are various and complex levels that should be followed up to when those levels will be opened to users. The most important one is the data modeling where the necessities and specificities are analyzed according to the Info Domain to be modeled.
Objective: It proposes a conceptual frame for the development of a Data Base for The Final Paper on Library Science at UFES - Federal University of Espírito Santo State focusing to be of help for the students to organize the Papers and to open up their access.
Methodology: It uses the Conceptual Modeling E-R and the metadata MARC21 Pattern for the elaboration of the Conceptual Modeling to build up the data.
Outcomes: The proposed frame gave identification to the features of the modeling environment and also to the identity of the users necessities with the access to the DataBase.
Conclusion: The combination of the Technique for the Conceptual Modeling E-R and the metadata MARC21 Pattern were relevant in the mapping of information and identification to the entities attributes identified in the modeling domain.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rachel Cristina Mello Guimaraes, Universidade Federal do Espírito Santo (UFES); Universidade de Brasilia (UnB)

Doctoral Student in Information Sciences, Dinter Universidade de Brasilia (UnB)/UFES. Professor at the Universidade Federal do Espírito Santo (UFES).

Mariana Braga Rogge, Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)

Bachelor's Degree in Library Science from the Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)

References

ANGELOZZI, S. M.; MARTÍN, Sandra Gisela. Metadatos para la descripción de recursos eletrónicos en línea: análisis y comparación. Buenos Aires: Alfagrama Ediciones, 2010. 117 p.

CAFÉ, L.; SALES, R. Organização da informação: conceitos básicos e breve fundamentação teórica. In: ROBREDO, J.; BRÄSCHER, M. (Org.). Passeios pelo bosque da informação: estudos sobre a representação e organização da informação e do conhecimento. Brasília: IBICT, 2010. p. 115-129. Disponível em: https://bit.ly/2UmwDOF. Acesso em 18 jun. 2018.

COUGO, P. Modelagem conceitual e projeto de bancos de dados. Rio de Janeiro: Elsevier, 1997. 284 p.

DIAS, E. W.; NAVES, M. M. L. Análise de assunto: teoria e prática. 2. ed. rev. Brasília, DF: Briquet de Lemos, 2013. 115 p

FUJITA, M. S. L. A identificação de conceitos no processo de análise de assunto para indexação. RDBCI: Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação: São Paulo, v. 1, n. 1, p. 60-90, dez. 2004. Disponível em: https://bit.ly/3exgNHJ. Acesso em: 10 mai. 2018.

GUIMARÃES, Rachel Cristina Mello. Nomeação de elementos ontológicos para criação de ontologias: uma proposta metodológica. 2015. 169 f., il. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) — Universidade de Brasília, Brasília, 2015.

LANCASTER, F. W. Indexação e resumos: teoria e prática. 2. ed. Brasília: Briquet de Lemos, 2004. 439 p.

MORENO, F. P.; BRASCHER, M. MARC, MarcXML e FRBR: relações encontradas na literatura. Inf. & Soc.:Est., João Pessoa, v.17, n.3, p.13-25, set./dez. 2007. Disponível em: https://bit.ly/2Tm11bu. Acesso em 15 mai. 2018.

SILBERSCHATZ, A.; KORTH, H. F.; SUDARSHAN, S. Sistema de banco de dados. 5. ed. Rio de Janeiro: Elsevier, Campus, 2006. 781 p.

TEOREY, T. J.; LIGHTSTONE, S.; NADEAU, T. Projeto e modelagem de bancos de dados. Rio de Janeiro: Elsevier, 2007. 276 p.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO ESPÍRITO SANTO. Colegiado de Biblioteconomia, Regulamento de Trabalho de Conclusão de Curso de Biblioteconomia. Disponível em: https://bit.ly/3img8dx. Acesso em: 20 jun. 2018.

Published

2019-04-19

How to Cite

GUIMARAES, Rachel Cristina Mello; ROGGE, Mariana Braga. A conceptual model proposal for the database completion papers for undergraduate students. Informação@Profissões, [S. l.], v. 8, n. 1, p. 60–74, 2019. DOI: 10.5433/2317-4390.2019v8n1p60. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/infoprof/article/view/36406. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Relatos de Experiências

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.