Information and media literacy in the interreligious dialogue: new paths to peace between religions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2317-4390.2018v7n2p45

Keywords:

Information and media literacy, Interreligious dialogue, Respect to diversity, Peace between religions

Abstract

Introduction: Information and media literacy allow individuals to access, analysis and use information effectively. Information use occurs throw the construction of critical and ethical knowledge. That knowledge allows people to learn in their lives in many contexts, including religions. The research problem is: How can information and media literacy contribute to inter-religious dialogue? How does this dialogue influence on peace and respect to other religions?
Objective: The purpose of this paper is to demonstrate and discuss how information and media literacy can contribute to interreligious dialogue.
Methodology: involve a bibliographical review about information literacy, media literacy, interreligious dialogue and the current context of religions in society.
Results: The discussions showed that there is still a lot of prejudice against some beliefs in society. Information and media literacy can be constructed by the interreligious dialogue. Because of that, people learn about the unknown, and they respect the minorities.
Conclusions: The conclusions indicated that information and media literacy contribute to knowledge construction in society. Individuals understand the importance of religions and act in an ethical way, so they respect the cultural diversity of social groups.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Selma Leticia Capinzaiki Ottonicar, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (Unesp), Campus de Marília

Doctoral student in Information Science at the Post-Graduate Program in Information Science at the Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (Unesp), Campus de Marília

Regina Célia Baptista Belluzzo, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (Unesp), Campus de Marília

Doctoral student in Information Science at the Post-Graduate Program in Information Science at the Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (Unesp), Campus de Marília

References

BEAL, A. Gestão estratégica da informação. São Paulo: Atlas, 2004.

BELLUZZO, R.C.B. Construção de mapas: desenvolvendo competências em informação e comunicação. 2 ed. rev. atual. Bauru: Cá Entre Nós, 2007.

FARIAS, G. B. de. Competência informacional e midiática no ensino de biblioteconomia: apontamentos para o contexto brasileiro. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, v. 13, p. 111-135, 2017.

MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Técnicas de pesquisa. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2010.

DUDZIAK, E. A.; FERREIRA, S. M. S. P.; FERRARI, A. C. Competência Informacional e midiática: uma revisão dos principais marcos políticos expressos por declarações e documentos. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação. São Paulo, v. 13, n. especial, p. 213-253, jan./jul. 2017.

FERREIRA FILHO, M. G. Direitos humanos fundamentais. São Paulo: Saraiva, 2004.

OTTONICAR, S.L.C.; VALENTIM, M.L.P.; FERES, G.G. Competência em informação e os contextos educacional, tecnológico, político e organizacional. RICI: Revista Ibero-americana de Ciência da Informação, Brasília, v. 9, n. 1, p. 124-142, jan./jun.2015.

LAU, J. Diretrizes sobre desenvolvimento de habilidades de informação para a aprendizagem permanente. The Haague: IFLA, 2007. 56p.

OTTONICAR, S. L. C. Análise teórico-descritiva da competência em informação de gestores como fator de competitividade das indústrias de eletroeletrônicos da cidade de Garça/SP. 271 f. Dissertação (Mestrado) - Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade Estadual Paulista, Marília, 2016.

PANASIEWICZ, R. Os níveis ou formas de diálogo inter-religioso: uma leitura a partir da teologia cristã. Horizonte, Belo Horizonte, v. 2, n. 3, p. 39-54, 2º sem. 2003.

STÜRMER, R. Diálogo Inter-religioso. Ciberteolog: Revista de Teologia & Cultura, ano 2, n. 15, 2015.

TEIXEIRA, F. Diálogo inter-religioso: o desafio da acolhida da diferença. Perspectiva Teológica, v. 34, p. 155-177, 2002.

TEIXEIRA, F. O diálogo inter-religioso na perspectiva do terceiro milênio. Horizonte, Belo Horizonte, v. 2, n. 3, p. 19-38, jul./dez. 2003.

UNESCO. Media and information literacy training for religious leaders and dialogue practitioners, 2014. Disponível em: https://fr.unesco.org/node/235205. Acesso 10 set. 2018.

WILSON,C. et al. Alfabetização midiática e informacional: currículo para formação de professores. Brasília: UNESCO, 2013.

Published

2018-10-14

How to Cite

CAPINZAIKI OTTONICAR, Selma Leticia; BELLUZZO, Regina Célia Baptista. Information and media literacy in the interreligious dialogue: new paths to peace between religions. Informação@Profissões, [S. l.], v. 7, n. 2, p. 45–64, 2018. DOI: 10.5433/2317-4390.2018v7n2p45. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/infoprof/article/view/34683. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Comunicações

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.