Information and media literacy in the interreligious dialogue: new paths to peace between religions
DOI:
https://doi.org/10.5433/2317-4390.2018v7n2p45Keywords:
Information and media literacy, Interreligious dialogue, Respect to diversity, Peace between religionsAbstract
Introduction: Information and media literacy allow individuals to access, analysis and use information effectively. Information use occurs throw the construction of critical and ethical knowledge. That knowledge allows people to learn in their lives in many contexts, including religions. The research problem is: How can information and media literacy contribute to inter-religious dialogue? How does this dialogue influence on peace and respect to other religions?
Objective: The purpose of this paper is to demonstrate and discuss how information and media literacy can contribute to interreligious dialogue.
Methodology: involve a bibliographical review about information literacy, media literacy, interreligious dialogue and the current context of religions in society.
Results: The discussions showed that there is still a lot of prejudice against some beliefs in society. Information and media literacy can be constructed by the interreligious dialogue. Because of that, people learn about the unknown, and they respect the minorities.
Conclusions: The conclusions indicated that information and media literacy contribute to knowledge construction in society. Individuals understand the importance of religions and act in an ethical way, so they respect the cultural diversity of social groups.
Downloads
References
BELLUZZO, R.C.B. Construção de mapas: desenvolvendo competências em informação e comunicação. 2 ed. rev. atual. Bauru: Cá Entre Nós, 2007.
FARIAS, G. B. de. Competência informacional e midiática no ensino de biblioteconomia: apontamentos para o contexto brasileiro. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, v. 13, p. 111-135, 2017.
MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Técnicas de pesquisa. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2010.
DUDZIAK, E. A.; FERREIRA, S. M. S. P.; FERRARI, A. C. Competência Informacional e midiática: uma revisão dos principais marcos políticos expressos por declarações e documentos. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação. São Paulo, v. 13, n. especial, p. 213-253, jan./jul. 2017.
FERREIRA FILHO, M. G. Direitos humanos fundamentais. São Paulo: Saraiva, 2004.
OTTONICAR, S.L.C.; VALENTIM, M.L.P.; FERES, G.G. Competência em informação e os contextos educacional, tecnológico, político e organizacional. RICI: Revista Ibero-americana de Ciência da Informação, Brasília, v. 9, n. 1, p. 124-142, jan./jun.2015.
LAU, J. Diretrizes sobre desenvolvimento de habilidades de informação para a aprendizagem permanente. The Haague: IFLA, 2007. 56p.
OTTONICAR, S. L. C. Análise teórico-descritiva da competência em informação de gestores como fator de competitividade das indústrias de eletroeletrônicos da cidade de Garça/SP. 271 f. Dissertação (Mestrado) - Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade Estadual Paulista, Marília, 2016.
PANASIEWICZ, R. Os níveis ou formas de diálogo inter-religioso: uma leitura a partir da teologia cristã. Horizonte, Belo Horizonte, v. 2, n. 3, p. 39-54, 2º sem. 2003.
STÜRMER, R. Diálogo Inter-religioso. Ciberteolog: Revista de Teologia & Cultura, ano 2, n. 15, 2015.
TEIXEIRA, F. Diálogo inter-religioso: o desafio da acolhida da diferença. Perspectiva Teológica, v. 34, p. 155-177, 2002.
TEIXEIRA, F. O diálogo inter-religioso na perspectiva do terceiro milênio. Horizonte, Belo Horizonte, v. 2, n. 3, p. 19-38, jul./dez. 2003.
UNESCO. Media and information literacy training for religious leaders and dialogue practitioners, 2014. Disponível em: https://fr.unesco.org/node/235205. Acesso 10 set. 2018.
WILSON,C. et al. Alfabetização midiática e informacional: currículo para formação de professores. Brasília: UNESCO, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A revista se reserva o direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com vistas a manter o padrão culto da língua e a credibilidade do veículo. Respeitará, no entanto, o estilo de escrever dos autores. Alterações, correções ou sugestões de ordem conceitual serão encaminhadas aos autores, quando necessário.
O conteúdo dos textos e a citação e uso de imagens submetidas são de inteira responsabilidade dos autores.
Os trabalhos publicados passam a ser propriedade da revista Informação& Profissões, ficando sua reimpressão total ou parcial sujeita a autorização expressa da revista. Em todas as citações posteriores, deverá ser consignada a fonte original de publicação, no caso a Informação&Profissões.