Social responsibility of the librarian as a literary mediator: analysis in the curricula of undergraduate courses in librarianship in the northeast of Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2317-4390.2018v7n1p58

Keywords:

Librarian, Mediation of Reading, Social responsibility

Abstract

Introduction: It discusses the importance of the formation of librarian's reading skills in the personal and professional scope, for the constitution of this professional as mediator of the reading and teacher of the subject-reader in the ambit of the libraries.
Objective: To identify the subjects that approach the reading theme from the point of view of the social responsibility of the librarian as literary mediator, through the curricula of the librarianship courses of the Northeast region of Brazil.
Methodology: This is a documentary research, exploratory and descriptive, and a qualitative approach. The data collection was done via the web, through the recovery of the Pedagogical Projects of Course (PPC) and the curricular matrices of the courses. Subsequently, a mapping of the curricular components that deal with the subject of reading in the subjects of the librarianship courses in the Northeast was carried out. The analysis involved the compulsory subjects offered by the universe of the nine Federal Universities of the Region that teach the Librarianship course.
Results: After the mapping and identification of the compulsory subjects with reading themes within the scope of social responsibility of the mediator librarian, we had a number of six Federal Institutions, with emphasis on Librarianship courses.
Conclusion: The research evidenced that the formation of the librarian is still not enough to train professionals to interact with the actions of mediation of reading, formation and promotion of reading in the social scope. The vast majority of HEIs offer at most two compulsory subjects, which present questions related to the praxis of reading in the formation of the librarian.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Laiana Ferreira de Sousa, Universidade Federal da Paraíba (UFPB)

Doctoral Student and Master in Information Science from the Postgraduate Program in Information Science at the Universidade Federal da Paraíba  (PPGCI/UFPB)

Rayan Aramís de Brito Feitoza, Universidade Federal da Paraíba (UFPB)

Master's student in Information Science at the Postgraduate Program in Information Science at the Universidade Federal da Paraíba  (PPGCI/UFPB)

References

AGUIAR, V. T. O caminho dos livros: da biblioteca à comunidade. In: AGUIAR, V. T. de; MARTHA, A. P. A. (Org.). Territórios da leitura: da literatura aos leitores. São Paulo: ANEP. 2006.

ALMEIDA JUNIOR, O. F. Mediação da informação e múltiplas linguagens. Pesquisa brasileira em ciência da informação, Brasília, v. 2, n. 1, p. 89-103, jan./dez. 2009.

ALMEIDA JUNIOR, O. F. Leitura, mediação e apropriação da informação. In: SANTOS, J. P. (Org.). A leitura como prática pedagógica: na formação do profissional da informação. Rio de Janeiro: Fundação Biblioteca Nacional, 2007. p. 33-35.

ALMEIDA JUNIOR, O. F. Bibliotecário escolar: seu perfil, seu fazer. In: SILVA, R. J. ; BORTOLIN, S. (Org.). Fazeres cotidianos da biblioteca escolar. São Paulo: Polis, 2006. A

LMEIDA JUNIOR, O. F.; BICHERI, A. L. A. O. Bibliotecário escolar: um mediador de leitura. Revista Ribeirão Preto, v. 2, n. 1, p. 41-54, 2013.

ASHLEY. P. A. Ética e responsabilidade social nos negócios. São Paulo: Saraiva, 2003.

BRASIL. Ministério da Educação. CNE/CES 492/2001. Diretrizes Curriculares Nacionais dos cursos de Filosofia, História, Geografia, Serviço Social, Comunicação Social, Ciências Sociais, Letras, Biblioteconomia, Arquivologia e Museologia. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, 9 jun. 2001, Seção 1e, p. 50.

CHARTIER, R. A aventura do livro: do leitor ao navegador. São Paulo: Fundação Editora da UNESP, 1998.

CHARTIER, R. Práticas da leitura. São Paulo: Estação da liberdade, 1996. 268p.

GASQUE, K. C. G. D. Letramento Informacional: pesquisa, reflexão e aprendizagem. Brasília: Unb, 2012.

GIL, A. L. Como elaborar projetos de pesquisa. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2010.

MADRUGA, M. L. C. B. Biblioteconomia e Inclusão Educacional: análise de propostas curriculares. Revista ACB: Biblioteconomia em Santa Catarina, v. 13, n. 1, p. 106-116, 2008. Disponível em: http://basessibi.c3sl.ufpr.br/brapci/index.php/article/download/11263. Acesso em: 01 ago. 2017.

PETIT, M. Os jovens e a leitura: uma nova perspectiva. São Paulo: Editora 34, 2008. MULLER, S. P. M. O Ensino de Biblioteconomia no Brasil. Ciência da Informação, Brasília, v. 14, n. 1, p. 3-15, jan./jun. 1985.

MULLER, S. P. M. O Ensino de Biblioteconomia no Brasil. Ciência da Informação, Brasília, v. 14, n. 1, p. 3-15, jan./jun. 1985.

Published

2018-06-09

How to Cite

SOUSA, Laiana Ferreira de; FEITOZA, Rayan Aramís de Brito. Social responsibility of the librarian as a literary mediator: analysis in the curricula of undergraduate courses in librarianship in the northeast of Brazil. Informação@Profissões, [S. l.], v. 7, n. 1, p. 58–76, 2018. DOI: 10.5433/2317-4390.2018v7n1p58. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/infoprof/article/view/33492. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Comunicações

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.