Social responsibility of the librarian as a literary mediator: analysis in the curricula of undergraduate courses in librarianship in the northeast of Brazil
DOI:
https://doi.org/10.5433/2317-4390.2018v7n1p58Keywords:
Librarian, Mediation of Reading, Social responsibilityAbstract
Introduction: It discusses the importance of the formation of librarian's reading skills in the personal and professional scope, for the constitution of this professional as mediator of the reading and teacher of the subject-reader in the ambit of the libraries.
Objective: To identify the subjects that approach the reading theme from the point of view of the social responsibility of the librarian as literary mediator, through the curricula of the librarianship courses of the Northeast region of Brazil.
Methodology: This is a documentary research, exploratory and descriptive, and a qualitative approach. The data collection was done via the web, through the recovery of the Pedagogical Projects of Course (PPC) and the curricular matrices of the courses. Subsequently, a mapping of the curricular components that deal with the subject of reading in the subjects of the librarianship courses in the Northeast was carried out. The analysis involved the compulsory subjects offered by the universe of the nine Federal Universities of the Region that teach the Librarianship course.
Results: After the mapping and identification of the compulsory subjects with reading themes within the scope of social responsibility of the mediator librarian, we had a number of six Federal Institutions, with emphasis on Librarianship courses.
Conclusion: The research evidenced that the formation of the librarian is still not enough to train professionals to interact with the actions of mediation of reading, formation and promotion of reading in the social scope. The vast majority of HEIs offer at most two compulsory subjects, which present questions related to the praxis of reading in the formation of the librarian.
Downloads
References
ALMEIDA JUNIOR, O. F. Mediação da informação e múltiplas linguagens. Pesquisa brasileira em ciência da informação, Brasília, v. 2, n. 1, p. 89-103, jan./dez. 2009.
ALMEIDA JUNIOR, O. F. Leitura, mediação e apropriação da informação. In: SANTOS, J. P. (Org.). A leitura como prática pedagógica: na formação do profissional da informação. Rio de Janeiro: Fundação Biblioteca Nacional, 2007. p. 33-35.
ALMEIDA JUNIOR, O. F. Bibliotecário escolar: seu perfil, seu fazer. In: SILVA, R. J. ; BORTOLIN, S. (Org.). Fazeres cotidianos da biblioteca escolar. São Paulo: Polis, 2006. A
LMEIDA JUNIOR, O. F.; BICHERI, A. L. A. O. Bibliotecário escolar: um mediador de leitura. Revista Ribeirão Preto, v. 2, n. 1, p. 41-54, 2013.
ASHLEY. P. A. Ética e responsabilidade social nos negócios. São Paulo: Saraiva, 2003.
BRASIL. Ministério da Educação. CNE/CES 492/2001. Diretrizes Curriculares Nacionais dos cursos de Filosofia, História, Geografia, Serviço Social, Comunicação Social, Ciências Sociais, Letras, Biblioteconomia, Arquivologia e Museologia. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, 9 jun. 2001, Seção 1e, p. 50.
CHARTIER, R. A aventura do livro: do leitor ao navegador. São Paulo: Fundação Editora da UNESP, 1998.
CHARTIER, R. Práticas da leitura. São Paulo: Estação da liberdade, 1996. 268p.
GASQUE, K. C. G. D. Letramento Informacional: pesquisa, reflexão e aprendizagem. Brasília: Unb, 2012.
GIL, A. L. Como elaborar projetos de pesquisa. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2010.
MADRUGA, M. L. C. B. Biblioteconomia e Inclusão Educacional: análise de propostas curriculares. Revista ACB: Biblioteconomia em Santa Catarina, v. 13, n. 1, p. 106-116, 2008. Disponível em: http://basessibi.c3sl.ufpr.br/brapci/index.php/article/download/11263. Acesso em: 01 ago. 2017.
PETIT, M. Os jovens e a leitura: uma nova perspectiva. São Paulo: Editora 34, 2008. MULLER, S. P. M. O Ensino de Biblioteconomia no Brasil. Ciência da Informação, Brasília, v. 14, n. 1, p. 3-15, jan./jun. 1985.
MULLER, S. P. M. O Ensino de Biblioteconomia no Brasil. Ciência da Informação, Brasília, v. 14, n. 1, p. 3-15, jan./jun. 1985.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A revista se reserva o direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com vistas a manter o padrão culto da língua e a credibilidade do veículo. Respeitará, no entanto, o estilo de escrever dos autores. Alterações, correções ou sugestões de ordem conceitual serão encaminhadas aos autores, quando necessário.
O conteúdo dos textos e a citação e uso de imagens submetidas são de inteira responsabilidade dos autores.
Os trabalhos publicados passam a ser propriedade da revista Informação& Profissões, ficando sua reimpressão total ou parcial sujeita a autorização expressa da revista. Em todas as citações posteriores, deverá ser consignada a fonte original de publicação, no caso a Informação&Profissões.